Flexe BOPE swingt

VIGC pakte onlangs uit met een geheel vernieuwd Benelux Online Print Event (BOPE). Onder de noemer BOPE Flex kon je intekenen op een reeks van drie strak geregisseerde en vlot gemonteerde shows. De presentaties werden gepubliceerd op 9, 10 en 11 februari en zijn ‘on demand’ te bekijken en dit nog tot 9 maart. Ik Verder lezen

Milieukeurmerken goed begrijpen – deel 1

De ontwikkeling van duurzame verpakkingen en drukwerk vraagt om inzicht in de hele cyclus en om kennis van de consument. Niet alleen het materiaal bepaalt de duurzaamheid, maar ook de oorspronkelijke grondstof, de voordelen voor het verpakte product en bijvoorbeeld de end-of-life-opties zoals recycling of compostering. De verpakking moet bovendien zo ontworpen zijn dat consumenten Verder lezen

Printen op textiel groeit snel

Nieuwe markten aanboren Op zoek naar een groeimarkt waar nog kansen liggen? Ook voor de grafische industrie biedt de enorme textielmarkt volop mogelijkheden. De trends zijn gunstig en de techniek is er klaar voor. Wereldwijd wordt er jaarlijks zo’n 30 miljard vierkante meter aan textiel bedrukt. Dat gebeurt in verschillende marktsegmenten. In de grafische industrie Verder lezen

Twee subsidiemogelijkheden voor jouw grafisch bedrijf

VIGC heeft al jarenlang een goede samenwerking met VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen) van de Vlaamse overheid. Zo werden de voorbije jaren heel wat projecten binnen de grafische sector uitgevoerd die op de steun van VLAIO konden rekenen. Misschien iets minder bekend zijn de juiste criteria voor de kmo-portefeuille en de kmo-groeisubsidie die ook toegankelijk Verder lezen

Kleurseparatie: hoe optimaliseren?

De meeste drukkerijen maken gebruik van de ‘best practices’-werkmethodes zoals beschreven in de verzameling 12647-normeringen. Met behulp van workflows voor gecoat en niet-gecoat papier, geschikte inkten en aangepaste compensatiecurven, is de kleurvoorspelbaarheid van drukwerk en kleurproeven aanzienlijk verhoogd. Nu kan de juiste drukkleur op meerdere manieren bekomen worden. Tijdens de opdeling naar de proceskleuren geel-magenta-cyaan-zwart Verder lezen

Verlekkerd op letterpress en hotfoil?

Onlangs organiseerden wij Café Cliché (editie: The DO DO DO), een digitaal event om creatievelingen te inspireren over de diverse mogelijkheden van hoogwaardig drukwerk. Als je onze social media wat in het oog houdt, kon je er al een glimp van opvangen. Binnenkort willen we onze kennis ook graag met jou en andere collega’s delen. Verder lezen

Verpakkingsmarkt, laat je horen!

De GWG (Ghent Workgroup) is betrokken bij het creëren van best practices en standaarden voor veel grafische workflows. Specifiek voor het marktsegment verpakkingen kregen zij het signaal dat de productie van complexe verpakkingen wellicht nog aanvullende communicatie vereist om die opdrachten correct te kunnen produceren.De GWG doet daarom een bevraging in de markt. Deze enquête Verder lezen

HOUSE OF VAN SCHNEIDER LANDT OP MARS

Hoe cool is dat. Als vormgever mogen meewerken aan een project dat wereldwijd wordt gevold. De studio van Tobias Van Schneider deed het. Hous of Van Schneider – aka HOVS – kreeg van NASA de vraag om een logo en identiteit te ontwerpen voor de Mars 2020 Mission, waarvan de Perceverance rover i.s.m. met de Verder lezen

De grootste print-on-demand fabriek komt in Duitsland

Boekengroothandel Libri en zusterbedrijf BoD, specialist voor de uitgave van digitale boeken, laten een nieuw distributiecentrum bouwen. Dit dc wordt Europa’s grootste en modernste print-on-demand centrum. Bij de oplevering van de fabriek in het najaar van 2021 zullen er miljoenen binnenlandse en internationale titels beschikbaar zijn voor lezers, permanent, binnen één dag en duurzaam geproduceerd. Verder lezen

Insight Rapport: de rol van print volgens marketeers

Volgens het Canon Insight rapport willen marketeers meer input van grafische dienstverlener ’s-Hertogenbosch – februari 2021 Volgens nieuw onderzoek van Canon Europa voldoet minder dan 20% van de grafische ondernemers aan de behoeften van marketeers. Veel marketeers zijn van mening dat print belangrijk zal blijven Het nieuwste Insight Rapport ‘Waarde creëren voor de klant’ van Verder lezen