Temperatuursgevoelige inkten

Dit worden ook wel ‘thermochrome’ inkten genoemd.

Thermochrome inkten zijn inkten, die gaan reageren op een bepaalde temperatuur of een bepaalde temperatuursrange.

Ze worden vaak gebruikt op kleding, verpakkingen en ook labels.

Je ziet een bepaalde kleur bij een bepaalde temperatuur, maar het beeld of de tekst verdwijnt en wordt dus onzichtbaar, als een temperatuur wordt overschreden. 

Soms is dat omkeerbaar (reversibele thermochrome inkten), deze inkten veranderen van kleur bij een bepaalde temperatuur en keren terug naar hun oorspronkelijke kleur wanneer ze terug afkoelen onder die temperatuur.
Soms is het ook blijvend (irreversibele thermochrome inkten), deze inkten veranderen van kleur bij een bepaalde temperatuur maar keren niet terug naar hun oorspronkelijke kleur wanneer ze terug afkoelen onder die temperatuur. Dit wordt wel eens gebruikt in industriële processen waar het belangrijk is te kunnen aantonen dat in een proces een bepaalde temperatuur werd bereikt of zeker niet werd bereikt.

Thermochrome inkten worden het ook wel eens in de marketing ingezet.

Zo speelden al verschillende biermerken of frisdrankproducten met labels of blikjes, waarbij iets zichtbaar wordt als het de juiste drinktemperatuur heeft.

Voorbeeld thermochrome inkt op bierlabel, dat de bergen blauw kleurt op het moment dat de drank de optimale drinktemperatuur heeft bereikt.

Een interessant VIGC-ledenvoordeel is de mogelijkheid om gebruik te maken van de ‘VIGC-INFODESK’, een ‘eerste hulp’-lijn naar VIGC-experten. Wij geven telefonisch snel en gratis advies op prangende grafisch gerelateerde vragen. Elke vraag die we binnen het uur kunnen oplossen, wordt gratis opgelost. Indien de scope van de vraag breder is, krijg je boven op de KMO-portefeuille tegemoetkoming als lid ook nog eens tot 30% korting op het uitgebreider advies. Elke maand bespreken we in de Eye Opener een recente vraag die we voor een VIGC-lid via de VIGC-infodesk hebben beantwoord. 

Veerle Vanpanteghem
Op 1 december 2020 nam Veerle Vanpanteghem de rol van Business Development Manager op. Veerle studeerde af aan het Higro (nu Arteveldehogeschool Gent) waarna ze aan de slag ging bij drukkerij Meulemans (nu Autajon) als verantwoordelijke van het inktlabo.
Daar kreeg ze meteen een inleiding in de boeiende wereld van de colorimetrie en het belang van kleurconsistentie in de verpakkinsgwereld.
Men een tussenstap als application chemist in het R&D-labo van Lawter International (ontwikkeling van drukinktharsen) , werkte ze meer dan 20 jaar bij een grote drukinktleverancier als (Key) accountmanager, waar niet alleen de commerciële maar ook de technische aspecten steeds nauwgezet opgevolgd werden.
Op die manier deed ze zowel ervaring op in coldset, heatset, smallbaanrotatie en sheetfed en dit in verschillende toepassingsgebieden, zowel commercieel drukwerk, publicatie als labels en verpakking. Veerle bouwde hierbij ervaring op met gekende uitdagingen zoals kleurbeheer, duurzaamheid en voedingscontact. Ook werkte ze mee aan IWT-projecten rond migratieaspecten van bedrukte materialen.