Lichtcondities om drukwerk te beoordelen

Een interessant VIGC-ledenvoordeel is de mogelijkheid om gebruik te maken van de ‘VIGC-INFODESK’, een ‘eerste hulp’-lijn naar VIGC-experten.

Wij geven telefonisch snel en gratis advies op prangende grafisch gerelateerde vragen. Elke vraag die we binnen het uur kunnen oplossen, wordt gratis opgelost. Indien de scope van de vraag breder is, krijg je bovenop de KMO-portefeuille tegemoetkoming als lid ook nog eens tot 30% korting op het uitgebreider advies.

Elke maand bespreken we in de Eye Opener een recente vraag die we voor een VIGC-lid via de VIGC-infodesk beantwoorden.

Onlangs kwam er volgende vraag binnen:

Welke lampen worden er gebruikt in een controle lichtkast en waar kan ik deze aankopen?

Fons Put, expert in kleur bij VIGC, nam deze vraag voor zijn rekening.

Beoordeling van drukwerk dient te gebeuren volgens de standaard ISO 3664:2009 – Graphic technology and photography – viewing conditions. Hierin staat beschreven dat de lamp een lichtkleur ‘Daglicht 50 ‘ of ‘D50’ moet uitstralen. Dit kan je vergelijken met het licht onder een bewolkte hemel. Verder zijn er voorwaarden aan hoe goed de lamp kleur moet kunnen ‘renderen’. Een hoge-kwaliteit lamp laat alle drukkleuren nauwkeurig zien, een lage-kwaliteit lamp zal bepaalde kleurtinten te grijs weergeven. Het ‘renderen’ wordt weergegeven via CRI index (Color Rendering Index) van de lamp. Een bekend leverancier van lampen, die aan de ISO3664-standaard voldoen is ‘Just Normlight’ met verdelers in Benelux. http://www.just-normlicht.de

Dus heel interessant om hiermee rekening te houden wanneer kleuren moeten geregeld en ook beoordeeld moeten worden. Als kleuren gaan veranderen, afhankelijk van het licht, waaronder ze worden bekeken, wordt dit ‘metamerie’ genoemd. In de recentere Pantone waaiers, werd een extra pagina toegevoegd waar je kan zien of je lichtomstandigheden goed zijn om drukwerk te beoordelen. In dat geval moet je het gekleurd vlak als één kleurvlak zien en dus niet zoals op de foto waar het bruine vlak in de bovenkant anders is dan onderkant.

Op 22 september start Fons met een driedelige opleiding “Kleur in een productieproces”, waar in drie modules, module Kleur, module Prepress en module Print, de impact van druktechnologie op kleurreproductie helemaal wordt uitgelegd.

Heb jij ook een vraag? Aarzel dan niet ons te contacteren: https://www.vigc.be/infodesk/

Veerle Vanpanteghem
Op 1 december 2020 nam Veerle Vanpanteghem de rol van Business Development Manager op. Veerle studeerde af aan het Higro (nu Arteveldehogeschool Gent) waarna ze aan de slag ging bij drukkerij Meulemans (nu Autajon) als verantwoordelijke van het inktlabo.
Daar kreeg ze meteen een inleiding in de boeiende wereld van de colorimetrie en het belang van kleurconsistentie in de verpakkinsgwereld.
Men een tussenstap als application chemist in het R&D-labo van Lawter International (ontwikkeling van drukinktharsen) , werkte ze meer dan 20 jaar bij een grote drukinktleverancier als (Key) accountmanager, waar niet alleen de commerciële maar ook de technische aspecten steeds nauwgezet opgevolgd werden.
Op die manier deed ze zowel ervaring op in coldset, heatset, smallbaanrotatie en sheetfed en dit in verschillende toepassingsgebieden, zowel commercieel drukwerk, publicatie als labels en verpakking. Veerle bouwde hierbij ervaring op met gekende uitdagingen zoals kleurbeheer, duurzaamheid en voedingscontact. Ook werkte ze mee aan IWT-projecten rond migratieaspecten van bedrukte materialen.