Wat gaan we creëren met AI?

Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de wereld in sneltempo. Op het gebied van creativiteit wordt AI gebruikt om nieuwe tools en technieken te ontwikkelen die mensen kunnen helpen innovatieve ideeën te genereren.

Volgens het onderzoek dat in september 2023 werd uitgevoerd door de WFA (World Federation of Advertisers) gebruiken 3 van de 4 professionals op verschillende vlakken in 55 bedrijven generatieve AI al of zijn ze van plan dit in de nabije toekomst te gebruiken in hun marketingstrategieën.

Dit roept de vraag op hoe communicators, ontwerpers en strategen creativiteit kunnen stimuleren om nieuwe ideeën tot leven te brengen.

Hoe creativiteit stimuleren?

Volgens Dr. Angélica Sátiro, een specialist in pedagogie en creativiteit, “betekent creëren het genereren van nieuwe, meer en betere ideeën. En deze waardevolle, nieuwere en betere ideeën zijn degene die verschillende domeinen, verschillende omgevingen en verschillende soorten producten veranderen.

Kunstmatige intelligentie kan dus een hulpmiddel zijn dat mensen kan begeleiden bij het genereren van deze ideeën, door bijvoorbeeld het World Economic Forum te citeren:

  • AI kan grote hoeveelheden informatie uit verschillende bronnen filteren, groeperen, prioriteren en automatisch analyseren.
  • Het kan beter te begrijpen inhoud presenteren dan alleen feiten en cijfers. Zelflerende algoritmes kunnen hele teksten schrijven en tot ons spreken met door de computer gegenereerde stemmen.
  • AI kan zelfs experimenten begeleiden door de resultaten van experimenten op basis van bestaande gegevens te voorspellen en de resultaten die niet veelbelovend worden geacht, te elimineren.
  • Generatieve AI, d.w.z. algoritmen die volledig nieuwe inhoud creëren, heeft veel aandacht gekregen dankzij op AI gebaseerde beeld- of tekstgeneratoren zoals DALL-E 2 en OpenAI’s ChatGPT.

Kunstmatige intelligentie en Xerox

  • Intelligente algoritmes in Xerox FreeFlow software beslissen over verschillende documentlay-outs om papierverspilling te verminderen.
  • Bij direct mail en catalogi kunt u met uw klantgegevens relevantere mailingcampagnes maken. Automatisering maakt het proces efficiënt en nauwkeurig.
  • Wanneer opdrachten worden ingediend, leidt intelligente Xerox FreeFlow software nieuwe opdrachten naar beschikbare persen, omdat het kan controleren welke persen bezet zijn en welke niet.

Tips om het beste uit kunstmatige intelligentie te halen

Wees dus niet bang om te experimenteren door op verschillende manieren AI te gebruiken en je creativiteit te stimuleren. Gebruik AI als een hulpmiddel, niet als een oplossing, en onthoud dat het een waardevol hulpmiddel kan zijn, maar dat het je eigen vermogen om creatief te denken niet kan vervangen.