VIGC volgens Canon: Sparren met een onpartijdige partner

Voor Dirk Van Thillo (Canon Production Printing) begon de samenwerking met het VIGC ruim twintig jaar geleden, vanuit zijn toenmalige rol bij de R&D-activiteiten van Océ in Venlo. “We hadden de ambitie om in de grafische industrie actief te worden en zochten naar partijen met kennis van die markt. Het VIGC bleek een uitstekende bron van informatie te zijn, met specialisten die de problematiek in de sector van dichtbij kennen. Zo is de relatie ontstaan, en sindsdien verder gegroeid.”

Onpartijdige blik op de sector

Peter Wamback (Canon) vult aan: “Tot op de dag van vandaag huren wij het VIGC vaak in voor trainingen. Die worden vaak in het Engels gegeven aan een mix van onze mensen die in R&D, marketing of sales werken en een beter begrip van de grafische markt moeten krijgen. En zelf heb ik veel gehad aan de trainingssessies over duurzaamheid.” Dirk geeft nog een voorbeeld: “Op Drupa hebben we een B2 vellen inkjetpers aangekondigd. Al in de aanloop naar Drupa nodigden wij de mensen van het VIGC bij ons uit om te sparren over hoe zij naar die marktontwikkeling kijken. Zij hebben een onpartijdige blik op de sector. Dat is voor ons zeer leerzaam.”

Verbreden in nieuwe richtingen

Peter is ervan overtuigd dat het VIGC er de afgelopen 25 jaar in is geslaagd de sector dichter bij elkaar te brengen: “Er is, ondanks de concurrentie, veel meer samenwerking ontstaan.” Dennis Hoogendoorn (Canon) ziet voor het VIGC ook mogelijkheden in Nederland: “Ook daar is behoefte aan de kennis en expertise van zo’n onafhankelijk platform – en zeker ook aan het soort kennis- en netwerkevenementen dat het VIGC organiseert. We zijn immers allemaal gebaat bij een sterke grafische industrie.” Ook Dirk ziet een goede toekomst voor het VIGC: “Ik zie dat ze zich ook verbreden richting bijvoorbeeld grootformaat en verpakkingen. Diezelfde beweging maken we bij Canon ook. Zo blijft het VIGC voor ons zeker van toegevoegde waarde.”