VIGC viert jubileum met tiende editie Het Congres

Wie wil groeien, zal moeten innoveren

Het jarige VIGC maakte de ‘I’ in zijn naam weer helemaal waar tijdens de feestelijke jubileumeditie van Het Congres: innovatie liep als een rode draad door het programma.

Fig. 1. Opnieuw een zo goed als vol huis op het VIGC Congres editie 2024!

Het VIGC heeft zich in 25 jaar tot een platform voor grafische kennis ontwikkeld. Gesteund door het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) organiseert VIGC onder andere jaarlijks Het Congres om invulling te geven aan die rol. Met opnieuw ruim 250 bezoekers zet het evenement de toon bij het signaleren van belangrijke ontwikkelingen en trends in en rond de grafische sector.

VIGC-voorzitter Guy Lauwers ziet dat zijn jarige organisatie slaagt in zijn missie. Hij wees er in zijn openingswoord tevreden op dat het aantal leden de afgelopen jaren met liefst 30 procent is gestegen: “En dat in een sector die krimpt en consolideert.” Die groei is mede te danken aan de strategische verbreding richting marktsegmenten als labels, verpakkingen en grootformaat, en ook sectoren die grafische technieken toepassen in hun productieproces – bijvoorbeeld in de mode- of decoratie-branche. “De behoefte aan specialistische kennis en verdere innovatie blijft groot”, aldus Lauwers. “Dus met plezier op naar nog eens 25 jaar!”

Fig.2. VIGC-voorzitter Guy Lauwers verwelkomt de bezoekers op de 10de editie van het Congres.

Groei vereist innovatie

Mark Andries, administrateur-generaal van VLAIO, herinnerde het publiek eraan dat innovatie van alle tijden is. Dat geldt zeker ook voor de grafische industrie: wie kent niet Christoffel Plantijn die er al in 1555 in slaagde om de nog maar pas ontdekte boekdrukkunst tot een succesvol businessmodel uit te bouwen. Of neem Lieven Gevaert, die met zijn fotopapier de basis legde voor een bedrijf van wereldformaat.

Met het boek ‘How Innovation Works’ van Matt Ridley in de hand, legde Andries uit hoe innovatie (“En dat is iets anders dan uitvinden!”) in de praktijk werkt. “Wil je kunnen groeien en aan de toekomst bouwen, dan zul je moeten innoveren”, aldus Andries, die daar met VLAIO alle benodigde inspiratie, informatie en ondersteuning bij kan bieden. Hij sloot af met een citaat van Steve Jobs: “Innovatie is het vermogen om verandering als een kans te zien – en niet als een bedreiging.”

Fig. 3. Mark Andries, administrateur-generaal van VLAIO, promoot het boek ‘How Innovation Works’ van Matt Ridley.

Internationaal scoren met kinderboeken

Jobs’ motto klonk ook in de rest van het Congres-programma duidelijk door. Kristien Werck, eigenaar van Clavis Publishing, vertelde in gesprek met presentatrice Mieke Loncke hoe zij uitgroeide tot de grootste kinderboekenuitgever van de Benelux – die ook ver daarbuiten succes kent. De unieke beeldtaal die België rijk is, vormt daarbij een belangrijke pijler: “We werken zoveel mogelijk met eigen auteurs en illustratoren. Op die manier bezitten wij de rechten van onze prentenboeken – en die kunnen we internationaal vermarkten.” Ze merkt dat het fysieke boek goed stand houdt en zelfs weer op meer waardering kan rekenen: “Enkele jaren geleden leek op de Frankfurter Buchmesse alles richting digitaal te gaan, maar nu is er juist weer een tegenbeweging op gang gekomen richting hele mooie en luxe papieren boeken.”

Fig. 4. Kristien Werck, eigenaar van Clavis Publishing, ziet een verschuiving van digitaal naar mooi afgewerkte boeken.

Inkjet ‘ongelooflijk veelzijdig’

Inkjet behoort zonder twijfel tot de belangrijkste technologische innovaties in de grafische industrie. Het is een ongelooflijk veelzijdige technologie, aldus Ralf Schlozer, sectoranalist en specialist op het gebied van digitale printtechniek. “Inkjet maakt geen contact met het te bedrukken substraat. Het is volledig variabel. En het kan op allerlei manieren en materialen worden toegepast.” Juist die brede inzetbaarheid zorgt ervoor dat er ook volop doorontwikkeling plaats vindt: “Daar profiteert ook de grafische industrie van. Inkjet kan zich steeds vaker meten met offset, en wint het zelfs op het gebied van inrichttijden en inschiet.” Volgens Schlozer zal het aantal inkjetinstallaties de komende jaren dan ook blijven groeien, met name dankzij de opkomst van inkjet vellenpersen.

Fig. 5. Ralf Schlozer vergelijkt voor -en nadelen van verschillende druktechnologieën.

Industrie 4.0 wordt 5.0

Niet alle innovatie is uitsluitend van technische aard. Een panelgesprek met Yves Peiffer (managing director bij Elep), Fons Put (senior innovation consultant van VIGC) en Jeroen van Bauwel (director solution design bij Xeikon) over de transformatie van ‘Industrie 4.0’ naar 5.0 maakte duidelijk dat juist ook sociale en duurzame aspecten meer aandacht verdienen. Peiffer, expert op het gebied van de internationale Sustainable Development Goals (SDG), legde uit hoe 5.0 een voortzetting is van 4.0: “Het voegt er een extra laag aan toe. Het is belangrijk dat de mens centraal blijft staan in alle ontwikkelingen.” Van Bauwel vulde aan: “Ik denk dat veel bedrijven er, misschien onbewust, al mee bezig zijn. Duurzaamheid is in de grafische industrie al langer een belangrijk thema.” Put gaf een voorbeeld: “Dankzij de goede recycleerbaarheid van papier en karton lopen we voorop als het gaat om circulariteit.”

Fig. 6. Van links naar rechts: Fons Put (senior innovation consultant van VIGC), Yves Peiffer (managing director bij Elep) en Jeroen van Bauwel (director solution design bij Xeikon) voeren een panelgesprek over de efficiëntie van grafische productiebedrijven (industrie 4.0) en de bijhorende transformatie richting duurzaamheid (industrie 5.0).

Werken aan ‘cyberbestendigheid’

Jerry Lenaerts (docent Applied Sciences) toonde de exponentieel snel groeiende mogelijkheden van digitale technologie. Op basis van grote hoeveelheden data en het ‘internet of things’ (IOT) – “Alles is met elkaar verbonden!” – en kunstmatige intelligentie (AI) zijn allerlei taken eenvoudig zijn te automatiseren. “Inclusief cyberaanvallen”, voegde Lenaerts daar aan toe. “We moeten daarom van ‘cybersecurity’ naar ‘cyberbestendigheid’. Zorg dat je je bedrijfsprocessen op een gestructureerde manier beschermt.” Hij wees er op dat de nieuwe Europese ‘Network & Information Security’-wetgeving (NIS2) ook grafische bedrijven tot actie zal aanzetten: “Opdrachtgevers die onder NIS2 vallen, zullen eisen aan hun toeleveranciers stellen.”

Fig. 7. Jerry Lenaerts wijst op het belang van ‘cyberbestendigheid’ met op de achtergrond de zoekmachine Shodan (https://www.shodan.io/) om wereldwijd alle met internet geconnecteerde apparaten terug te vinden.

AI verzorgt klantenservice

Dat AI de sector uiteraard ook mooie nieuwe mogelijkheden biedt, maakte Jeroen Bos duidelijk. Als ‘head of machinelearning’ bij Engaige is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van AI-servicemedewerkers voor grafische dienstverleners – waaronder bijvoorbeeld Helloprint en Solopress. Bos: “Op de klantenservice worden veel repetitieve taken verricht, zoals het beantwoorden van vragen over producten of retourzendingen. Die kun je heel goed door AI laten uitvoeren, zodat de mensen op de serviceafdeling zich kunnen richten op taken waar zij écht het verschil kunnen maken op het gebied van klantervaringen.”

Bovendien is een AI-medewerker het hele jaar 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar en spreekt ook nog eens alle talen, aldus Bos. En het wérkt: inmiddels worden er dankzij de technologie van Engaige elke dag al duizenden volledig geautomatiseerde gesprekken gevoerd met klanten. “Bij Helloprint wordt nu al 65 procent van alle gesprekken via AI-medewerkers afgehandeld.”

Fig. 8. Jeroen Bos van Engaige over het toepassen van Artificiële Intelligentie: ChatGTP kon dan niet ontbreken natuurlijk!

Economedy

Een jubileumeditie verdient een feestelijke afsluiter – en die rol nam comedian (én docent bedrijfseconomie) Kamal Kharmach met veel plezier op zich. In een razend tempo gaf hij invulling aan het begrip ‘Economedy’, waarbij om ogenschijnlijk saaie statistieken en diagrammen hard gelachen mag worden. Tussen alle grappen door kregen de aanwezigen alsnog lessen mee op het gebied van innovatie. “Een goede ondernemer wil altijd groeien. Geld is daarbij slechts een indicator, maar geen doel.” Daar kon – na de traditionele huldiging van de VIGC-jubilarissen door directeur Jos Steutelings – nog lang over worden nagepraat tijdens de extra feestelijk aangeklede netwerkborrel.

Fig. 9. Comedian Kamal Kharmach fileert de economie: lachen geblazen!