VIGC trapt af!

Met dit nieuwe VIGC-event openen we middels een nieuwjaarsreceptie, gecombineerd met internationale sprekers, het jaar 2018. De aftrap werd gegeven door Frazer Chesterman, organisator van de FESPA-beurzen (zeefdruk – digitaal) tot 2011 die daarna de weg van industrieel printen is ingeslagen met de InPrint-beurs in München. Nieuw in 2018 is het “Pure digital”-event, waar hij de creatieve industrie uitdaagt met nieuwe digitaal-print applicaties. Dit laatste was meteen ook het centraal thema in zijn presentatie: hoe kan er meer groei bewerkstelligd worden in digitaal print, dat nu slechts 3% van de totale printmarkt beslaat? Antwoorden kunnen gevonden worden in:

  • Inspelen op de veranderende omgeving: We leven in een gedigitaliseerde wereld waarin kritische klanten via online-kanalen op zoek gaan naar unieke (gepersonaliseerde) producten.
  • De creatieve sector uitdagen tot meer geavanceerde en complexere ontwerpen.
  • Kracht van print duidelijk maken.

Analyse van een uitgestuurde enquête stipte decor en verpakkingen (gepersonaliseerd!) als groeimarkten aan voor digitaal print.

Lode Vlayen, VIGC-directeur, startte met een terugblik op de VIGC-consulting, opleidingen en evenementen van het voorbije jaar. Speciale vermelding was er voor “Hét Congres”, het mooie resultaat van een samenwerking met tal van industriële partners. Het aantal strategische partners is intussen opgelopen tot 17 in 2017 en reeds 22 in het prille 2018! Voor 2018 staan er uitdagingen te wachten:

  • 10 gevulde nieuwsbrieven met een kritische blik op technologie, creativiteit en business.
  • Verdere uitwerking van het VLAIO-project “digitale printtechnologie”.
  • Organisatie van partners events, “Hét Congres”, “Benelux Online Print”, “AAMAX”, “VIGC Verbindt”, …

Afsluiter was de aankondiging van het feestjaar: het VIGC viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan!

Karen Kimerer, ooit begonnen als kleurspecialist bij Xerox maar nu uitgegroeid tot Associate Director van de Amerikaanse InfoTrends Business Development Group, sloot de avond af. Onder de titel “Grow Your Business in 2018”  toonde Karen een aantal marktevoluties en hoe hier voordeel uit gehaald kan worden. Haar aanbevelingen tot meer omzet:

  • Denk na over je klant. Hoe gaat jouw klant met zijn eigen klanten om ? Wat wil je klant bereiken (nieuwe klanten aantrekken, meer brand awareness,…)? Welke zijn zijn voorkeur-communicatiekanalen?
  • Toepassingen zorgen voor groei. Sleutelwoorden zijn hier personalisatie, QR-Codes, NFC, augemented reality, gepersonaliseerde video.
  • Analyseer klantenorders: welke producten worden gekocht? Welke niet? Informeer klanten over het nog niet ingevulde aanbod en onderhoud communicatie.
  • De gebruikservaring. Hiermee gaan brands zich in de toekomst onderscheiden, meer dan het prijselement.
  • Aandacht voor de uitvoering: dit vraagt een goede organisatie, de juiste mensen, voldoende financiële middelen.

VIGC heeft in samenwerking met de InfoTrends Business Development Group een enquête opgezet, deelnemen kan via deze link.

Met een afsluitende netwerkdrink werd 2018 definitief ‘afgetrapt’!