VIGC Eye Opener 2022

Het is nog steeds januari dus het kan nog. Onze beste wensen en mag 2022 op alle vlakken een succes zijn!

Welkom bij de eerste VIGC Eye Opener van 2022. Het voorbije jaar maakte pijnlijk duidelijk dat succesvolle communicatie niet vanzelfsprekend is. Ondernemingen, organisaties of overheid, de doelgroep bereiken is voor iedereen een opdracht die bloed, zweet en tranen kost.

Fig. Een voorbeeld hoe je een doelgroep beter kan bereiken: blinden en slechtzienden kunnen zich via digitaal gedrukte lakstructuren een beeld voorstellen (hier een Permeke-kunstwerk). De audio-ondersteuning via RFID maakt het plaatje volledig (bron: Picturelive.org).

Een sprekend voorbeeld zagen we op het VIGC After Adobe Max event (#AAMAX21) tijdens de presentatie over ‘Connected’ Design. Met enkel een online boodschap kan je theoretisch misschien wel alle Vlamingen bereiken. Maar is dat ook wel zo? Wat doe je bijvoorbeeld met slechtzienden, slechthorenden of analfabeten waarvan de grootte van de groep op 930.000 wordt geschat in Vlaanderen? Ter vergelijking: dit is het aantal inwoners van Antwerpen, Gent en Brugge samen!

De grafische industrie heeft het voordeel de enige industrie te zijn die een gepersonaliseerde boodschap kan brengen op maat van elke Vlaming. Met de ontwikkelingen in geconnecteerd printen zijn er geen grenzen meer om drukwerk en digitale technologie met mekaar te verbinden. Nieuwe opportuniteiten dienen zich bijgevolg aan.

Laat dit dan ook één van de doelstellingen voor dit jaar worden: duidelijke objectieve communicatie die grafische bedrijven helpt om competitief te worden of te blijven. Om onze industrie hierbij te helpen staat er ook in 2022 een ambitieuze VIGC agenda geprogrammeerd met trainingen, Lerende netwerken, Masterclasses, events en natuurlijk deze maandelijkse nieuwsbrief. Samen met onze externe redacteurs houden we de vinger aan de pols van alle ontwikkelingen in de grafische industrie. Met onze nieuwe rubriek ‘VIGC INFODESK’ belichten we elke maand een concrete vraag van onze leden. We zijn er voor jullie, aarzel dus niet om contact te nemen met onze experts voor al jullie vragen!

Veel leesplezier.

Fons Put
Fons begon zijn carrière als service engineer bij de KODAK Graphic Division in Brussel.
Na 2 jaar trad hij in de wereld van de kranten in de CONCENTRA groep: eerst als de
coördinator voor de afdeling "Imaging" en later als de grafische/technische specialist.

Sinds april 2006 is Fons senior consultant bij VIGC. In deze functie voerde hij talrijke
projecten op kleurmeting & normalisatie, publiceerde meerdere papers en doceert print professionals in de wereld van kleur.