Trendrapport Prindustry: Trends in marketing, e-commerce en de grafische industrie

Als IT bedrijf in een creatieve industrie, heeft Prindustry een eigen kijk op diverse trends die er spelen en gaan komen. We geven je graag handreikingen voor drie kerngebieden: webshops, social media en de grafische branche.

 

Webwinkels

Hogere omzet

De omzet van Nederlandse webwinkels stijgt met 19 procent in het tweede kwartaal van 2018 t.o.v. het jaar ervoor. Ook buitenlandse webwinkels zetten steeds meer omzet om.

Customer journey

Meer dan de helft van de customer journeys begint online. Online nemen mensen de beslissing wat te kopen en waar. Je hebt als bedrijf dus een sterke online strategie nodig. Of dit nu met of zonder webshop is.

Je bereikt de klant op meerdere kanalen en zet daarvoor een multichannel of omnichannel marketing strategie in.

Blockchain

Blockchain lijkt het nieuwe modewoord. Het gaat om een bepaald systeem dat op internet vertrouwelijk met transacties omgaat. De toetsing en registratie gebeurt niet door één partij, maar door het systeem zelf. Bitcoin is de eerste applicatie van blockchain-technologie. Voor webshops lijken vooral de toepassingen op het gebied van supply chain monitoring, KYC-oplossingen en leverings- en betaalvoorwaarden betekeningsvol te worden. De ontwikkeling is nog wel erg jong.

Integraties

Systemen moeten steeds meer allemaal geïntegreerd zijn. Een webshop kan zo een platform zijn met integraties naar financiële systemen, ERP systemen of andere programma’s.

Evidence based customer experience

De ondernemers die hun klanten daadwerkelijk centraal stellen, zijn het meest succesvol. Het gaat om bedrijven die de voortdurend veranderende regels van de customer experience steeds opnieuw onder de loep nemen en hiermee experimenteren.

Social media en e-commerce

Stijging in gebruik

E-commerce gaat steeds meer via social media. Social media introduceren continu nieuwe ontwikkelingen daarvoor. Zo lanceert Snapchat e-commerce features als Amazon – visual search shopping en Shoppable Snap ads. Ook Instagram Stories is een belangrijke tool. Je hoeft in Stories alleen maar omhoog te swipen en je hebt een e-commercelink. Merkambassadeurs (“influencers”) op social media kunnen in dit proces een belangrijke rol spelen voor een bedrijf.

Live-content

Live-content met video’s (bijvoorbeeld Insta en Facebook Stories, maar ook Twitter video’s) heeft zich in 2018 enorm ontwikkeld als promotiemiddel voor bedrijven. Het levert een hoge engagement op en met een social video van een zakelijke bijeenkomst kun je een veel groter publiek bereiken. Interessant bij Instagram is Instagram Live; livestreams die als eerste getoond worden tussen alle Stories. Belangrijk is om native video’s te plaatsen en geen link naar een YouTube video.

AR ads

Er komen meer augmented reality shopping ads. Een advertentie met AR kan ervoor zorgen dat klanten een diepgaander relatie met je product krijgen. Die mooie zonnebril even snel digitaal passen op Facebook voordat je hem koopt? Het kan al!

Leadgeneratie en branding

LinkedIn blijft voor B2B een goed medium voor thought leadership en leadgeneratie. Instagram neemt een steeds belangrijker plek in op het gebied van branding.

Search advertising

In 2018 is er meer geld besteed aan search advertising, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. Meer dan 93 procent van de professionals verhoogden hun search spend. Vooral de uitgaven in mobiele zoekadvertenties zijn populair. Google is verreweg nog steeds de eerste keuze voor search advertising, maar Bing wint wel marktaandeel. De Nederlandse SEA markt is leidend in Europa.

Privacy

Bedrijven zijn door de nieuwe AVG/GDPR wetgeving voorzichtiger met privacy van gegevens, ook al wordt de wetgeving de komende jaren lang niet altijd gehandhaafd. Facebook heeft in 2018 veel kritiek ontvangen op hun gebruik van persoonlijke data.

Persoonlijke ervaring

De persoonlijke ervaring is belangrijker dan ooit. Of het nu gaat om je producten en diensten, je marketing, de user experience op je website of je (digitale) werkplek. Er is meer focus op de gebruikerservaring en klantbehoud door data rondom individuele klanten te verzamelen en hen om feedback te vragen.

Contentmarketing

Contentmarketing met relevante en leuke content staat centraal. Dit geldt niet alleen voor social media, de strategie voor contentmarketing moet over alle communicatiekanalen van een bedrijf gaan. Je moet als bedrijf wel opletten hoe je de content verstuurt. Bedrijven zoeken naar nieuwe manieren om binnen te komen, waar het voorheen makkelijk via advertorials ging. Een gerichte contentcampagne is bijvoorbeeld om meerdere eigen uitgaven met interessante content voor je doelgroep te verspreiden.

Grafische branche

Naar de eindgebruiker

Leveranciers en andere partners benaderen eindgebruikers steeds meer rechtstreeks. Dit wil niet zeggen dat de reseller, drukker of signmaker geen rol meer speelt. Het wil wel zeggen dat rollen veranderen en diffuser worden.

Naar de grafisch ontwerper
Ook het contact tussen leverancier en de grafisch ontwerper komen meer rechtstreeks tot stand. Dit kan erg waardevol zijn. Uit onderzoek van Pure Digital blijkt dat de creatieve industrie bijvoorbeeld nauwelijks onderscheid weet te maken tussen digitale en conventionele printtechnologie. Veel ontwerpers zijn niet goed op de hoogte van de voordelen van digitaal printen: een snelle respons, flexibele productie, nieuwe creatieve mogelijkheden, maatwerk en personalisatie.

Naar andere branches

Onder bepaalde grafisch ondernemers is er een tendens om trends te ontdekken door naar andere branches te kijken. Zo zijn er grafisch ontwerpers en ondernemers die naar de modebranche kijken voor de nieuwste kleuren en ontwerpen. Er zijn ook bedrijven die grote innovatieve bedrijven als Amazon, Coolblue of H&M in de gaten houden voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van distributie, online marketing of productvernieuwingen.

Meer in de mix

Er komen steeds meer samenwerkingsverbanden in de markt. Traditionele drukkers besteden werk uit bij online drukkers of andersom. Sommigen stoten zelfs hun eigen productie geheel af om alleen nog online te verkopen. Er komen ook kruisbestuivingen met ondernemers uit andere markten die hun producten gaan bedrukken. Tot slot is er een verjonging te zien in de branche.

Meer bedrukte promotionele producten

De markt voor promotionele producten is groot: naar schatting van IT Strategies gaat het om zo’n 10 procent van de totale marketingcommunicatie industrie. De producten zijn zeer divers, variërend van tassen en horloges tot drinkbekers en buttons. Uit onderzoek blijkt dat in Europa met name schrijfgerei en T-shirts populair zijn onder de ontvangers van promotionele artikelen.

Hoge klanteisen

Klanten zijn steeds hogere eisen gaan stellen. Van innovatie tot snellere levering en van gepersonaliseerde producten tot gemak. Big data kunnen helpen om te voldoen aan hoge klanteisen.

Data-driven besluitvorming

Niet het drukken of printen bepaalt tegenwoordig het succes voor succesvolle druk- en print bedrijven, maar ontvangst, verwerking en beheer van data van de opdrachtgevers. Een mooi voorbeeld is de case van Reclameland.

Groeipotentie online verkoop

Online printverkoop groeit. Percentueel is de online markt echter nog een kleine factor in de verkoop van drukwerk en sign. Er zit wel veel groeipotentieel in deze markt. Belangrijk bij online print verkopen, is een volledige end-to-end aanpak. Online print is meer dan technologie aanschaffen. Je moet nadenken over je bedrijf, je gewenste businessmodel, doelgroep en functionaliteiten die nodig zijn.