THE MAKING OF 2022
SHOW CASE: GRAFISCHE GROEP MATTHYS –Misschien heb je de afgelopen weken de 2022 bureaukalender van Grafische Groep Matthys al ergens gespot. Of nog beter, ben je al één van de gelukkige eigenaars van een blinkend exemplaar op jouw creatieve werkplek.
We nemen jou graag mee achter de schermen, geven je een inkijk in het opmaak- en drukproces achter deze versie 3.0.
Het basisrecept – opbouw digitaal bestand
En we trappen meteen af met het ontrafelen van het basisrecept, de opbouw van het digitale bestand.
In deze kleurrijke “street-art” kat – november 2022 – zit een extra kleur. Naast de klassieke CMYK ontdek je “foil”. De foil in het digitale bestand duidt de plaatsen aan waar door middel van een drukplaat (identiek aan een drukplaat voor één van de cmyk-kleuren) een speciale lijminkt gedrukt wordt. Dit gebeurt in druktoren 1, dus meteen op het witte papier/karton. In druktoren 2 wordt de koudfolie (in dit geval zilver) via de drukrol overgebracht op de delen waar lijminkt zit. En ja, die lijminkt kan in raster dus ook de koudfolie volgt mooi in raster.
We zetten even de CMYK-kleuren in het bestand uit zodat je perfect zicht krijgt op de foliedruk waarbij de rasters en de ultrafijne details meteen de aandacht trekken.
De CMYK bedrukking gaat in één drukdoorgang over die zilverfoliedruk en tovert – door de transparantie van de inkten – het zilver om in alle mogelijke “foliekleuren”. Daarin zit de magie van koudfoliedruk. Alle metallic tinten in één keer op je papier. De laatste toren is een laktoren en er gaat – in dit geval – een matte dispersielak overheen. Die zorgt voor een zachte uitstraling, een stijlvol foliedrukeffect.
Tot zover het bekende basisrecept. Maar deze editie kent echter een vernieuwd recept.
Het vernieuwde recept:
2022 – Inspired by colour
Het nieuwe thema van 2022, “Inspired by colour” lag ergens voor de hand. De drukkerij investeerde in 2021 immers in een gloednieuwe drukpers waarbij vooral de twee bijkomende druktorens in het oog springen. Van koudfoliedruk met CMYK (4 kleuren) en lak naar 6 kleuren (CMYK en 2 PMS kleuren naar keuze). Extra kleurkracht dus, ruimte voor frisse, heldere, opvallende Pantone-kleuren in combinatie met het expertise in koudfoliedruk.
En daarin zit meteen een grote vernieuwing. En binnen dat nieuwe thema is gekozen voor “natuur”.
Een zoektocht naar stockplaatjes die voldoende van elkaar varieerden maar toch één thema konden vormen lag aan de basis van het ontwerp. Er mocht ook geschakeld worden tussen “klassieke plaatjes”, bijvoorbeeld een reiger of een ijsvogel, en plaatjes die knallen, die bijna “streetart” uitstralen zoals de hierboven beschreven kat of een aap in 1001 kleuren mét coole bril. Zo kom je ze nooit tegen in het wild 🙂
Plaatjes is één. Maar in die plaatjes zit nooit foliedruk, laat staan koudfoliedruk. Dat laatste is gelukkig een expertise van de prepressmedewerkers binnen de drukkerij.
De prepress nam deze uitdaging met veel plezier aan om met zilverfolie als basis te zorgen voor verrassende effecten. Kleurkracht bleef vooropstaan. Daarom werd ervoor geopteerd om de drukvorm aan elke zijde niet enkel te voorzien van zilverfolie + cmyk maar ook telkens 2 extra pms-kleuren toe te voegen. Dat kan immers per zijde van het drukvel in één enkele drukdoorgang op de nieuwe Koenig & Bauer Rapida 106X met de Vinfoil Optima koudfoliedruktoren. Het drukformaat van 72×102 cm biedt ook ruimte voor enkele extra “tussenpagina’s” waarop bijvoorbeeld de social media-pagina’s van de drukkerij gepresenteerd worden en de extra druktorens van de nieuwe configuratie.
Het basisstramien van de bureaukalender houdt in dat je, samen met de praktische data, per maand een bijzondere afbeelding vindt, telkens met zilverfolie en cmyk, en in enkele maanden ook nog een toevoeging van Pantone-kleuren. En per maand heb je dan, aan de achterzijde van de kalender, een inkijkje in de gebruikte kleuren. Er wordt één CMYK benadering uitgesplitst in kleurpercentages en die getoonde combinatie vind je vervolgens ook terug op een 100% zilveren balkje. Zo krijg je inzicht in de opbouw van een specifieke “metallic tint”, een folietint als het ware. Ook wordt telkens een gebruikte Pantone-kleur benoemd én ook nog eens gepresenteerd op een 100% zilveren blokje. Ook die heel specifieke metallic tint is uniek. Een kleurtip om te bewaren.
Op deze manier heb je een voorzijde met kalendarium én een plaatje om je bureau een maand lang extra kleur en glans te geven én krijg je creatief inzicht mee aan de achterzijde.
We ontrafelen dit vernieuwde recept graag aan de hand van enkele voorbeelden. De reiger – maand februari – die je in 5 kleuren + folie terugvindt. Opnieuw wordt er gestart met “foil”, daarna volgt de CMYK-druk met meteen ook de extra Pantone 3242 C die zowel bovenop de zilverfolie als naast de folie terug te vinden is.
Nog een stapje verder: 2 PMS tinten!
De vissen van maart 2022 gaan nog een stapje verder. Naast de zilverfoliedruk en de CMYK druk worden de druktorens maximaal benut met twee bijkomende PMS-tinten. We laten je hierbij de “technische” pagina zien, diegene die je per maand achteraan de kalender vindt.
Nog een handig element als afsluiter. Op de kalender-voet vind je achteraan een volledig overzicht van alle A-formaten die de drukkerij aan kan.
Interesse in een kalender? Laat het ons weten!
De kalender eindigt eind januari 2023. Dus 13 maanden voor de prijs van 12. En dan valt het met die prijs ook mee want:
Jumpline mag – tot uitputting van de voorraad – haar creatieve lezers een exemplaar schenken. Kosteloos. Hoe cool is dat!
Hoe?
Het volstaat om een mailtje te sturen – met je adresgegevens én vermelding “Bureaukalender 2022 – Jumpline” naar bart@groepmatthys.com en je ontvangt deze kalender in je brievenbus. Een aanrader, al zeggen we het zelf.
Papier kalender: 200 gr. Gloss MC
Karton kalendervoet: 380 gr. Sulfaatkarton
Druk: zilver koudfolie + cmyk + 2x 2 PMS kleuren + matte dispersielak