De mogelijkheid de tijd te nemen
Hervonden focus bij Vaneylen
Zeefdrukkerij Vaneylen uit Lommel ontpopte zich van een manusje-van-alles tot een gespecialiseerde drukkerij van bedrijfs-, sport- en promokleding. Die hervonden focus kwam er mede dankzij een geslaagd brainstormtraject samen met VIGC.
Netwerkevent
“Ik heb Jos Steutelings, consultant bij VIGC, ontmoet op een netwerkevent”, vertelt Steven Lehaen, zaakvoerder bij Vaneylen. “We hadden een zeer aangenaam gesprek en wat later is Jos bij ons langs gekomen om VIGC meer in detail voor te stellen. We besloten om samen met VIGC een brainstormtraject op poten te zetten omtrent onze on line aanwezigheid en de mogelijkheden op vlak van e-commerce.”
Gestructureerd traject
Jos Steutelings, Senior Consultant bij VIGC, stelde een gestructureerd traject voor op maat van Vaneylen. “Onze medewerkers werden van bij het begin betrokken via een reeks individuele gesprekken”, verklaart Steven Lehaen. “De brainstorm zelf verliep ook heel gestructureerd. In de eerste sessies werd heel breed nagedacht en konden we vrijuit ideeën spuien. Dat resulteerde al gauw in een hele reeks post-its. In een tweede fase werd uit de veelheid aan ideeën een prioriteitenlijst gedistilleerd”, schetst Steven Lehaen. “Zelf maak je voor zo’n traject zelden de tijd. De gestructureerde aanpak van VIGC bood ons de mogelijkheid om de tijd te nemen die nodig was en stil te staan bij een aantal wezenlijke vragen.”
“Zelf maak je voor zo’n traject zelden de tijd. De gestructureerde aanpak van VIGC bood ons de mogelijkheid om stil te staan bij een aantal wezenlijke vragen.” Steven Lehaen, zaakvoerder bij Vaneylen
Hervonden focus
En met succes, want het resultaat overtrof de verwachtingen. “Wat de vraag naar e-commerce betreft, werd al snel duidelijk dat er on line al een heel breed aanbod beschikbaar is en we hier weinig toegevoegde waarde konden bieden. Een webshop op poten zetten om er per se één te hebben, leek ons geen goed idee.” Het bleek voor Vaneylen interessanter om met een gericht aanbod, duidelijk afgebakende niches te benaderen. “Uit het traject bleek dat ons productaanbod te versnipperd was. Ook onze klantenportefeuille was heel diffuus.”, aldus Steven Lehaen. Het productaanbod werd kritisch tegen het licht gehouden en vandaag focust Vaneylen zich, meer dan voordien, op het bedrukken en borduren van bedrijfskleding voor KMO’s en bouwbedrijven. Ook de website kreeg een nieuw kleedje aangemeten. “Dankzij dit traject hebben we onze focus hervonden”, vat Steven Lehaen het resultaat bondig samen.
Verkoop organiseren en optimaliseren
Ook op vlak van de verkooporganisatie werden concrete resultaten geboekt. “We zijn altijd een productiebedrijf geweest. Verkoop en prospectie stonden niet bepaald op de eerste plaats”, schetst Steven Lehaen. “VIGC bracht ons in contact met een firma die ons geholpen heeft om onze verkoop te organiseren en te optimaliseren. Onze medewerkers kregen commerciële training, er werd een social media-strategie op poten gezet, e-mailcampagnes verstuurd en de productcatalogus werd vertaald naar ons on line platform en voorzien van een handige zoekfunctie.” Daarnaast kunnen klanten in de ruime, eigentijdse winkel de producten voelen en passen. “Onze medewerkers staan paraat met professioneel advies en als het nodig is, gaan we ook zelf naar de klant toe met een reeks stalen.”
Professionele aanpak
Bij Vaneylen blikt men tevreden terug op het traject met VIGC. “Jos heeft heel wat in beweging gezet en we appreciëren de professionele aanpak. Bovendien zijn de mensen van VIGC heel vlot bereikbaar en staan de consultants dicht bij de ondernemers”, besluit de enthousiaste zaakvoerder.