Stef’s ‘Grafische en Aanverwanten’ Top 10

2017 was een interessant jaar. Een jaar van groeiend optimisme, boeiende technologische ontwikkelingen en grensverleggende creaties. Eye-Opener blikt terug op 2017 en zet 10 opmerkelijke design- en technologietrends voor u op een rijtje.

 

  1. Uitgepuurd logo design

In een wereld waar alles draait om een rimpelloze gebruikservaring zijn complexe branding systemen en uitgebreide style guides meer en meer uit den boze. Het komt er op aan om de identiteit van een bedrijf of merk te distilleren in niets meer dan een app icoon of een profielfotootje. Een doorgedreven streven naar eenvoud is echter niet voldoende. Een sterk logo draagt een onderscheidende betekenislaag in zich. Denk bijvoorbeeld aan de redesign van logo’s van YouTube of F1 die eerder dit jaar gelanceerd werden.


Het nieuwe F1-logo. Een realisatie van het London office van Wieden + Kennedy.

In deze queeste naar uitgepuurde eenvoud kiezen meer een meer merken voor een eigen, uniek lettertype. Een schoolvoorbeeld is het dit jaar geïntroduceerde IBM’s Plex. Door gebruik te maken van eigen fonts communiceren merken meteen hun eigenheid zonder grafische elementen te moeten gebruiken die niet strikt functioneel zijn.

IBM Plex is het nieuwe corporate lettertype van IBM en vervangt de Helvetica Neue. Het lettertype is open source en kan je hier downloaden.

 

  1. Generative design

De Nutella Unica campagne van Ogilvy & Mather Italia voor Ferrero was ongetwijfeld een van de meest opgemerkte campagnes van 2017. In deze campagne werd gebruik gemaakt van een AI-toepassing waarbij uit een database van patronen en tinten 7 miljoen ontwerpen gegenereerd werden om de gekende en geliefde pot Nutella op te fleuren. Een huzarenstukje dat onmogelijk geklaard kon worden met louter menselijke creatie.

De Nutella Unica campagne van Ogilvy & Mather Italia was een gigantisch succes. De voorraad van 7 miljoen exemplaren was op nauwelijks één maand tijd compleet uitverkocht.

 

  1. Artificiële intelligentie

Over AI gesproken… Artificiële intelligentie is ongetwijfeld een van de meest besproken onderwerpen van afgelopen jaar en dat zal ook in 2018 niet anders zijn. Niet alleen zien we AI opduiken in het creatief proces maar evenzeer in de tools die we gebruiken. Adobe’s veelbesproken Sensei-technologie is hier een sprekend voorbeeld van. Intelligente zoekfuncties in Lightroom CC, Face Aware Liquify in Photoshop, Visual Stock Search op Adobe Stock… Je vindt Adobe Sensei tegenwoordig op heel veel plekken in de Creative Cloud.


We zien artificiële intelligentie opduiken in het creatief proces maar evenzeer in de tools die we gebruiken.

Maar ook ontwikkelingen zoals het onlangs gepubliceerde Deep Image Prior zijn veelbelovende AI-toepassingen. Deep Image Prior is een ‘neural network’ dat automatisch beeldresolutie opkrikt, ruis verwijdert en beschadigde foto’s herstelt zonder daarbij de input nodig te hebben van duizenden andere beelden. Met andere woorden: deze technologie haalt alle informatie om een beeld te herstellen, uit het betreffende beeld zelf.

 

  1. 3D & motion graphics

Wil je het vandaag maken als grafisch ontwerper? Dan kan je maar beter je skills op vlak van 3D en animatie bijspijkeren. Afgelopen jaar kenden deze domeinen een heuse boost en kon je op menig design event smullen van heel wat oogstrelende 3D-creaties en verbluffende motion graphics.

Schitterende 3D-creaties van Jonathan Zawada uit LA tijdens Us by Night.

Al hoef je nu niet meteen een licentie van Autodesk’s 3ds Max in huis te halen. Waar 3D vroeger de exclusieve speeltuin was van enkelingen zien we vandaag toch een democratisering van dit domein. Zo introduceerde Adobe tijdens de jongste MAX het nieuwe Dimensions CC waarmee ook 3D-ongeletterden een geloofwaardige mock-up van een verpakking kunnen fabriceren. Verder demonstreerde Dimitri Stevens van Lab9 tijdens het AAMAX17-event op een zeer overtuigende manier hoe je met 3D-modellen aan de slag kan in Fuse, Adobe Maximo en Photoshop.

 

  1. AR en VR

De drang naar 3D-content wordt wellicht aangewakkerd door de onstuitbare opmars van Augmented en Virtual Reality. Heel wat van die devices zoals de Oculus Rift, HTC Vive en Samsung Gear VR kan je tegenwoordig gewoon on line aanschaffen. Uitgekristalliseerd zou ik deze technologie niet noemen. Het blijft een onhandig gehannes met die headsets. Maar de trend is afgelopen jaar stevig doorgezet en stilaan sijpelt de technologie om 360°-video’s en AR-toepassingen te maken door in tools zoals Premiere Pro en After Effects.

De Oculus Rift headset.

 

  1. The end of flat design

Komt er een einde aan flat design? Flat design is ontegensprekelijk dé design trend van de afgelopen jaren. Flat design werd populair met de introductie van Apple’s iOS 7 (2013) en de verdere uitdieping in Google’s ‘Material Design Guidelines’ (2014). Flat design kenmerkt zich door een heldere, kleurrijke look, eenvoudige, geometrische vormen, veel witruimte en subtiele verlooptinten. Flat design is eigenlijk een reactie op het voorheen dominante ‘skeuomorphic design’ waarbij materialen, structuren of oppervlaktes zo realistisch mogelijk werden nagebootst. In 2017 zien we voor het eerst sinds enige tijd een terugkeer naar meer diepte en textuur in een poging om in een vlakke wereld opnieuw een verschil te maken.

 

  1. The 80’s are back

De in 2017 immens populaire Netflix-series ‘Stranger Things’ en ’13 Reasons Why’ mag je gerust kenmerkend noemen voor de revival van de 80’s. De stijl, de muziek en zelfs de media van toen zijn helemaal terug. Als toemaatje selecteerde Pantone onlangs 18-3838 Ultra Violet als kleur van het jaar 2018. Een tint die zo lijkt te zijn weggelopen uit de jaren waarin Prince, David Bowie en Jimi Hendrix het mooie weer maakten.

Begin 2017 besloot Kodak de iconische Kodak Ektachrome film terug op de markt te brengen.

Op vlak van design lijken vooral de oude media een herontdekking. Vinyl is al langer sub-zero cool, maar ook in de fotografie is er een hang naar de oude, analoge fotografie. In die mate zelfs dat Kodak begin 2017 besloten heeft de iconische Kodak Ektachrome film terug op de markt te brengen. Voor print designers is deze trend ook goed nieuws. De gedrukte eindejaarskaart, bij voorkeur voorzien van authentieke illustratie en persoonlijke boodschap, wint het hoe langer, hoe meer van de snel verstuurde, anonieme mail. Ook postmailings, lang het zwarte schaap in de marketing mix, winnen opnieuw aan populariteit.

 

  1. Plotagraphs

Cinemagraphs kennen we al langer en kan je het best omschrijven als een soort van ‘levende beelden’ waarbij een statisch beeld aangevuld is met één of meerdere bewegende elementen. Dit jaar zagen we echter ook plotagraphs opduiken. Plotagraphs zijn evenzeer beelden met bewegende elementen met dit verschil dat de beweging niet voortkomt uit een stukje video of animatie. Bij plotagraphs wordt de beweging gesimuleerd met elementen uit het beeld zelf. Het spreekt voor zich dat niet elk beeld zich leent tot een plotagraph, maar het is een super leuke techniek om mee te experimenteren. Wil je er meer over weten? Chris Spooner van Spoon Graphics heeft een goede tutorial over deze techniek op YouTube staan.

 

  1. Kletsende kleuren en brutale typografie

2017 was het jaar van exuberant gesmos met kleuren. Knallende tinten, vloekende kleurpaletten, ja zelfs fluo’s… Waar voordien gewaagde kleurcombinaties het kenmerk van hippe startups waren, kiezen nu ook mainstream bedrijven zoals eBay voor meer excentrieke kleuren. Vaak gaan die kletsende kleurcombinaties ook gepaard met een expliciete beeldtaal en een zwaardere, meer brutale typografie. Een mogelijke verklaring voor deze trend is dat websites steeds sneller laden en schermen van smart phones almaar groter en beter worden. Meer kleur resulteert in meer effect en hogere conversion rates.

Overzicht van de nieuwe eBay corporate identity, ontwikkeld door Form& (NY).

 

  1. Paper for digital

Het nieuwe reference book ‘digital range’ van Arjowiggins was een zeer opgemerkte verschijning dit jaar. In deze papierbijbel verzamelt de papierfabrikant een hele reeks nieuwe formaten, kleuren, texturen en afwerkingslagen om ontwerpers ook voor opdrachten in digitale druk een grotere creatieve vrijheid te bieden. Het tijdperk waarbij digitale druk gelimiteerd werd door de wat saaie gesatineerde papierkwaliteiten ligt voorgoed achter ons. Als we bovendien de mannen van digitaal drukwerkveredelaar Scodix en digitale persenfabrikant HP mogen geloven, moet het beste voor digitaal drukwerk nog komen. Hoogglans, metallic- en glittereffecten, reliëfdruk… Alvast iets om naar uit te kijken, lijkt me.

Het nieuwe reference book ‘digital range’ van Arjowiggins was een zeer opgemerkte verschijning in 2017.