Snel op weg met verpakkingen voor e-commerce

E-commerce blijft de gemoederen bedaren: sinds corona is e-commerce volledig doorgebroken in België. Twintig procent van de Belgen koopt minstens 1x per week online. In de ‘State of the Union’ van de Federale overheid worden voor e-commerce-bedrijven versoepelde arbeidsregels aangekondigd.

Met ‘Unboxing the Future’ zocht de AP Hogeschool middels een éénjarig onderzoeksproject een antwoord op de vraag: waar moet een starter rekening mee houden bij de keuze van zijn verzendverpakking?

Type golfkarton

Het antwoord op deze vraag is niet zo eenduidig. De primaire functie van een verzendverpakking is het beschermen van het product. Verzend je een breekbaar product, of is het niet zo breekbaar? Dat alleen al heeft gevolgen voor de inpakwijze en op de bevestiging van je tape. En wist je dat volgens een Europese richtlijn (2011//83/EU) de e-shop 100% aansprakelijk is bij verlies, diefstal of beschadiging tijdens het transport? Keuze van het correcte verpakkingsmateriaal is dus cruciaal. Hierbij is de sterkte van het gebruikte karton een eerste vereiste.

Fig. De dikte van golfkarton wordt met een letter aangeduid: E= 1.5 mm / B= 3 mm / C= 4 mm).

Naast de dikte worden ook combinaties gemaakt van bovenstaande types golfkarton: 2 golven bijeenvoegen levert een grotere dikte en bijgevolg ook een grotere stevigheid en schokbestendigheid op. Een driedubbele golf is de dikste en stevigste golfkarton soort. Verzend je in het binnenland, dan kan je niet-breekbare product een dunnere golf aan. Verzend je echter naar het buitenland, dan is een 3-laags golf aangewezen. Dat heeft vooral te maken met de vele transacties die de kans op beschadiging vergroten.

Fig. De juiste verpakking voor jouw product.

Bedrukking

Gespecialiseerde verpakkingsaanbieders die inzetten op kwantiteit zorgen ervoor dat voor elk ‘regulier goed’ een gepaste verpakking te vinden is. (Een regulier goed is alles wat niet bederfbaar of niet extreem zwaar is.)

Maar dat zijn standaard verpakkingen. Voor E-commerce bedrijven zonder fysiek touchpoint is de verpakking het enige fysieke contact met de klant. Personalisatie om merkidentiteit uit te stralen en een band op te bouwen met de klant zijn een belangrijke factor. Drukkerijen kunnen starters hierbij ondersteunen met hun vakkennis.

Snel-op-weg gids

Het onderzoek resulteerde in een beknopte snel-op-weg gids voor starters. Je vindt er alle aspecten die je in overweging moet nemen om tot de meest gepaste verpakkingsdoos te komen. Hierbij worden alle aspecten uitgelegd: webshops, verzenddiensten -en partners, retourzendingen, verpakking, beveiliging, merkbeleving, …

Snel-op-weg-verpakkingen-e-commerce