Resultaten VIGC Commercial Print Inkjet bevraging

Eind 2020 hield VIGC een bevraging m.b.t. een thema waar we richting DRUPA 2020 reikhalzend naar uitkeken. Inkjet technologie voor de commercial print markt zou dan ook letterlijk een belangrijke plaats ingenomen hebben tijdens de beurs. Dit is in de loop van 2020 ook duidelijk gebleken uit de verschillende nieuwe machines die er op de markt zijn komen.

Met deze high level bevraging wil VIGC een beter beeld krijgen van hoe de grafische ondernemer tegenover de inkjet technologie voor de commercial print markt aankijkt. Is deze technologie echt zo veelbelovend als de leveranciers willen laten uitschijnen? Hoe kijkt men naar commercial print inkjet machines i.f.v. de markt en het productieproces? 

We geven u in deze Eye Opener graag een overzicht van onze bevindingen.

Vast staat dat de inkjet technologie in de commecial print markt de volgende jaren aan belang gaat blijven winnen. Welke plaats ze exact zal gaan innemen in het ruimer speelveld van druktechnologieën valt nog af te wachten. Want uiteraard staan andere druktechnologieën ook niet stil als het aankomt op optimalisaties. Alleen al als men kijkt naar de stappen die er in offset omgevingen worden gezet op vlak van kwaliteit, flexibiliteit en digitalisatie van de workflow, zal het een spannende strijd worden voor alle leveranciers om hun technologie goed te positioneren.

Een groot deel van de respondenten aan onze bevraging komt niet geheel onverwacht uit de commercial print omgeving. Onder overige bevinden zich o.a. consultants, leveranciers, zeefdrukkers, uitgeverijen, …

Nieuwsgierig naar de volledige enquête? Goed nieuws want deze is hieronder gratis te downloaden!

Figuur 1 In welke markt bevinden zich de deelnemers aan deze bevraging?

Iets meer dan de helft van de bedrijven bevindt zich in Vlaanderen maar met 38,64% is Nederland goed vertegenwoordigd. Als we kijken naar de omzet dan is dit een weerspiegeling van het ledenbestand bij VIGC waarbij omzetten onder de €2,5 mio en boven €12,5 mio het best vertegenwoordigd zijn.

Figuur 2 Geografische spreiding van de respondenten

Nieuwsgierig naar de volledige enquête? Goed nieuws want deze is hier gratis te downloaden!

Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen.
Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.