Printing United Expo 2022 Las Vegas – deel 1
Marco Boer van IT-Strategies bezocht Printing United Expo 2022 in Las Vegas.
Na een afwezigheid van twee jaar kon hij de energie en opwinding proeven op de beursvloer, met zowel deelnemers als exposanten die leken op jonge kinderen in een snoepwinkel. Hij deelt graag zijn conclusies met de lezers van printmedianieuws.
Nieuwe technologie, oude vrienden en een zoektocht naar nieuwe mogelijkheden in wat misschien wel de meest gecompliceerde tijd ooit is in de printmedia branche. Instabiliteit in substraten, arbeid en energiekosten, die allemaal leiden tot inflatie, zorgen ervoor dat printservice providers meer procesautomatisering en lagere bedrijfskosten nodig zullen hebben, mogelijk gemaakt door nieuwe technologie.
Software speelt een grotere rol dan ooit bij het stimuleren van automatisering, maar veel van de aangeboden software is amorf, vaak ingebed in of gekoppeld aan glanzende nieuwe hardware. Sensortechnologie speelt ook een veel grotere rol, aangezien printservice providers bereid zijn meer te betalen voor hardware die betrouwbaarder is en minder onderhoud vergt.
Met 700 exposanten accenten op grootformaat, textiel en verpakkingen
Er waren meer dan 700 exposanten, met een geschat eindtotaal van 28.500 bezoekers, waardoor het één van de grotere beurzen in de VS in 2022 was. Er waren een paar gloednieuwe product-aankondigingen, maar de meest interessante zaken waren subtiele technologische vorderingen die in toekomstige producten hun vruchten zouden kunnen afwerpen. De ene hal was vooral gericht op grootformaat, textiel en promotionele goederen, terwijl de andere hal vooral gericht was op productie- en verpakkingsdrukwerk.
Demonstraties apparatuur of juist geen apparatuur
Anekdotische gesprekken en diverse aankondigingen van overeenkomsten wijzen erop dat de Printing United show veel business heeft opgeleverd. Verkopers met apparatuur op de beursvloer zagen bijzonder veel belangstelling voor productdemonstraties, waarbij velen beweerden meer dan 200 demonstraties te hebben geboekt tijdens de driedaagse show. Heidelberg en RMGT bewezen dat men zelfs een offsetpers kon opzetten met slechts een week of wat insteltijd. Andere leveranciers verkozen, voornamelijk wegens beperkingen in de toeleveringsketen, om slechts kleine of geen apparatuur mee te nemen.
Inhaalvraag naar live beurzen
De twee jaar afwezigheid van een grote printshow toonde aan dat er een inhaalvraag is naar live-beurzen. Als dit een leidende indicator is, belooft het veel goeds voor drupa 2024. In 2024 zal het acht jaar geleden zijn dat de laatste drupa plaatsvond. Drupa 2024 zal er ongetwijfeld heel anders uit gaan zien: een beurs van kortere duur, met een kleinere beursvloer en voornamelijk gericht op digitale printproducties.
Hoewel er veel, heel veel aankondigingen waren, heeft Marco Boer ervoor gekozen om slechts enkele van de hoogtepunten die hij zag in alfabetische volgorde te behandelen. Het is niet bedoeld als een compleet overzicht, maar eerder een overzicht van enkele van de meer subtiele hoogtepunten van de show.
Agfa met inkjet
Agfa spreidt zijn inkjettechnologievleugels en breidt zijn productaanbod voor verpakking, textiel en sign & display snel uit. Het middelpunt van de stand was de Inca Onset X3HS, die tot 15.600 vierkante meter per uur kan drukken. Agfa’s nieuwe eigendom van Inca zal het in staat stellen zijn eigen productie van UV-uithardende inkt aanzienlijk op te voeren, waardoor het aandeel van de vroegere Inca-inktleverancier verdwijnt. Agfa toonde ook zijn Avinci CX3200 dye-sublimation textielprinter, die gericht is op soft signage en vlaggen. De nieuwe Jeti Tauro H3300 HS LED heeft optionele glanzende of matte spot- of flood-vernis, en is vooral gericht op de golfkartonindustrie. Agfa toonde ook een inkjetdecoratieoplossing voor leder. Kortom, Agfa bestrijkt een brede waaier van industriële inkjetdrukmarkten, voortbouwend op zijn vroege succes met UV-uithardende vlakbedprinters.
Brother in textielmarkt
Brother toonde een parallelle verwerkingsopstelling van zijn GTX-printer, met een voor-behandelingsstation en twee GTX-printers die in één enkele droogtunnel werken. De Digital Line GTX 600 kan met maximaal vier GTX-printers tot 210 donkere T-shirts per uur produceren.
De printer beschikt over Brothers nieuwe 1200 dpi printkoppen, met 4 printkoppen per systeem. Inktcontainers zijn verkrijgbaar in 9 of 18 liter om het aantal inktwissels te verminderen.
Canon
Canon heeft een nieuwe serie tonerprinters voor lichte productie geïntroduceerd, de V-serie. Voortbouwend op de V-1000, zeer verfijnde apparaten met meer automatisering en kwaliteits-controle dan ooit tevoren. De serie omvat V700 (70 ppm), V800 (80 ppm), V900 (90 ppm), V1000 (100 ppm) en V1350 (135 ppm). De V-serie is tot 1/3 kleiner dan de modellen uit de C-serie die ze vervangen. De V1350 is speciaal ontworpen voor commerciële drukkers en kan substraten tot
500 g/m² printen met auto-duplex.
De ondersteuning van zware substraten wordt mogelijk gemaakt door middel van substraat-temperatuursensorcontroles, papierkoeling/conditionering, automatische registratie enz.
Ter ondersteuning van de hogere capaciteiten zijn de frames van de apparaten ongeveer 2x dikker dan die van de vorige generatie, waardoor ze zwaardere ontwikkel- en overdrachteenheden ondersteunen. De levensduur van de engine wordt geschat op 72 miljoen pagina’s, met een beoogd gemiddeld printvolume van 1,2 miljoen per maand. De Canon V1350 zal verkrijgbaar zijn in het eerste kwartaal van 2023. De andere versies zullen dit jaar beschikbaar zijn, afhankelijk van de wereldwijde regio’s.
De V-serie is een uitbreiding van het Canon portfolio, gericht op commerciële printers. Aan het productiviteitsuiteinde staat de ProStream continuous feed inkjetpers, de VarioPrint iX B3 pers en nu de V-serie op het instapniveau voor commerciële drukkers. Er zijn nog verschillende hiaten in het productportfolio. Hiaten waarvan IT-Strategies verwacht dat ze zullen worden opgevuld naarmate Canon zijn gewenste aanwezigheid onder commerciële drukkers blijft vergroten.
Dice (Prototype and Production Systems, Inc.)
PPSI is het best bekend om zijn DICE modulaire inkjet printsystemen, en is al lange tijd een integrator van modulaire inkjet print engine systemen. Afhankelijk van de keuze van de printkop, kunnen zij inkjetprintsystemen creëren van 1,7″ tot 60″ brede systemen, met snelheden van 15 meter/min bij 1600x1600dpi tot meer dan 75 meter/min bij 600x600dpi, waarbij kan worden gekozen uit 6 verschillende soorten printkoppen. Het 4-kleuren, 6 printbar (formaat 2) systeem met Fujifilm SAMBA printkoppen, dat werd getoond op Printing United, had een prijs van ongeveer 1,2 miljoen dollar. PPSI verkoopt rechtstreeks aan merkeigenaren en levert ook enkele van zijn componenten aan andere integratoren (zie onderstaande tabel).
DuPont verhoogt productie inkjetinkten
DuPont Artistri kondigde aan dat het zijn productiecapaciteit van inkjetinkten en dispersies op basis van pigmenten op waterbasis in zijn fabriek in Fort Madison, Iowa, heeft verdubbeld. Deze aankondiging volgt op capaciteitsverhogingen bij bijna 10 andere inkjetfabrikanten.
Durst met succesvolle P5-350HS
Durst heeft naar eigen zeggen een zeer sterk verkoopsucces geboekt, omdat het bedrijf minder problemen heeft met de toeleveringsketen en sneller apparatuur kan leveren en installeren dan veel van zijn concurrenten. Durst heeft ook sterke vooruitgang geboekt met zijn softwareaanbod, en heeft naar eigen zeggen 500 Durst Workflow Software-installaties. De softwaredivisie heeft nu meer dan 60 werknemers, waarvan velen werken aan de integratie van oplossingen van derden in de kern-software.
Het meest succesvolle product van Durst is de P5-350HS, met UV-uithardende inkten voor grootformaat grafische toepassingen. Het toonde ook een soft signage dye sublimation-versie van de P5, met een in-line fixatie-eenheid die gebruik maakt van een combinatie van verwarmingsplaten en infrarooddroging om een gelijkmatige warmtebehandeling te bieden voor direct dye sublimation-printen.
EFI
EFI wil de leverancier bij uitstek worden voor industriële printtoepassingen. Het bedrijf wil zijn vaardigheden op het gebied van integratie en inktproductie inzetten voor meerdere toepassingen, om zo efficiëntie in de ontwikkeling en schaalvoordelen te bereiken.
Op Printing United toonde EFI een volledige productlijn, met als hoogtepunt de nieuwe VUTEk FabriVU 340i+, een soft signage printer die een nog betere printkwaliteit biedt met in-line fixatie. Ontworpen voor high-end direct-to-fabric of transfer papierproductie, met resoluties tot 2.400 dots per inch (dpi) en drie-niveau grijstinten met 7pL, 12pL en 18pL druppelgroottes, bereikt de FabriVU Plus serie een verbeterde verzadiging en meer dichtheid voor soft signage en vlaggen printen – dankzij nieuwe elektronica en acht high-performance printkoppen in een nieuwe CMYK x 2 configuratie. EFI merkte op dat het tot nu toe meer dan 300 FabriVU-printers heeft verkocht.
In de breedformaattoepassing toonde EFI een nieuwe inline UltraClear Coat-optie voor de VUTEk Q3r, Q5r en andere EFI roll-to-roll LED-inkjetprinters, die bescherming biedt voor buiten-afbeeldingen en hoogwaardige glans- of matte spotverbetering in premium POP-werk.
EFI kondigde ook aan dat Ingram Express Services (IES), gevestigd in Nashville, ‘s werelds eerste EFI VUTEk XT hybride flatbed/roll-to-roll display graphics printer heeft geïnstalleerd.
Epson investeert fors in inkjetprintkoppen
Epson blijft de meest productieve fabrikant van grootformaat grafische printers, met waterige, dye-sublimation, eco-solvent, latex (wat Epson harsinkt noemt) en UV-uithardende inktopties. Ook zijn CAD-, label-, direct-to-garment- en foto-minilab-printers kwamen aan bod. Als ‘s werelds grootste fabrikant van piëzoprintkoppen blijft Epson zich meer richten op zijn grafische/industriële inkjet-printers. Onlangs heeft het bedrijf aangekondigd de productiecapaciteit van inkjetprintkoppen in zijn afgelegen fabriek in Akita te hebben verdubbeld, door bijna 25 miljoen dollar te investeren in extra capaciteit. Epson intensiveert ook zijn OEM-afdrukactiviteiten en breidt zijn aanwezigheid in China en bij geselecteerde Europese en Amerikaanse integratoren uit.
Er volgen nog twee delen van het overzicht van Marco Boer, mede oprichter en directeur van IT Strategies uit Boston. Het bedrijf geeft strategisch adviezen aan met name producenten van digitale high-end print systemen.