Papiercrisis! Hoe helpt MultiPress?

De papier- en substraatcrisis treft de printmediasector nu al even en het einde is nog niet in zicht: de verwachting voor 2022 is dat de marktsituatie gespannen blijft en we voorlopig moeten uitgaan van een blijvend hoog prijsniveau en leveringsonzekerheid. Toegegeven: echt motiverend is dat niet; dat betekent echter niet dat je bij de pakken moet blijven zitten. We tonen op onze blog de verschillende manieren waarop MultiPress ERP software tijdens deze crisis helpt om jouw inkoopbeheer slimmer aan te pakken en zo kosten te vermijden.

Tijdelijke redmiddelen

De ingewikkelde crisis dwingt jou er toe om creatief om te gaan met jouw printproductie: drukwerk moet steeds materiaalzuiniger geproduceerd worden. Lettertypes worden kleiner, formaten en papiersoorten veranderen en ook aanpassingen in de afwerking van printwerk dragen allemaal bij tot een lagere productiekostprijs. Maar dit is eerder een compromis dan een oplossing: de kwaliteit van het eindproduct verschilt zo van wat de klant aanvankelijk voor ogen had en daar is hij niet altijd even tevreden mee.

Daarnaast moet je ook rekening houden met de frequente prijsschommelingen wanneer je een offerte voorlegt aan je klant. Bij het maken van een offerte gebruik je de beschikbare prijzen in de catalogi van papier- en substraatleveranciers. Die offerte wordt na een tijdje goedgekeurd en wordt een order. Pas dan bestelt de inkoopafdeling het benodigde materiaal. Wat blijkt: het papier of substraat is niet tijdig te leveren en bovendien is de prijs een stuk hoger dan wat je hebt aangeboden aan de klant. En op den duur gaat het hier over grote bedragen: meer dan 10% op een paar weken tijd is geen uitzondering. Dan blijft de keuze over om ofwel je klant een nieuwe, hogere prijs voor te stellen ofwel de meerkosten te absorberen en jouw winstmarge onder druk te zetten…

Deze redmiddelen zijn overduidelijk een pleister op een open wond: ga je hier te lang mee door, dan lijd je winstverlies of overleeft jouw goede reputatie als kwaliteitsvol printmediabedrijf het misschien niet. Je kan mogelijk een tijd rekenen op de goede wil van je klant. Je wil echter je competitieve positie niet verliezen, een betrouwbare leverancier met correcte prijzen blijven en liever niet moeten terugkomen op eerder gemaakte prijsafspraken en levertermijnen.

Slim inkoopbeheer met MultiPress

MultiPress zal uiteraard de papiercrisis niet oplossen maar laat je wel toe om jouw inkoopbeheer slimmer op te volgen om zo sneller materiaal te reserveren en te bestellen. Hiermee vermijd je onaangename verrassingen voor je klant en in je planning.

Hoe dit concreet in zijn werk gaat, lees je op onze blog!