Opleiding Grafische en Digitale Media AP Hogeschool wordt 50!
Maar liefst 50 kaarsjes mag de opleiding Grafische en Digitale Media van de AP Hogeschool uitblazen. En, dat wordt ingeluid met de start van een gloednieuw curriculum, afgestemd op de nieuwe generatie studenten en het werkveld. De halve eeuweling wordt een heel jaar lang gevierd, gelauwerd en ja, zelfs gebrouwen.
Van wieg in Turnhout …
De wieg van de opleiding Grafische en Digitale Media stond in Turnhout, het mekka van de printindustrie. In 1970 werd ze daar voor het eerst ingericht aan het toenmalige HO.RI.TO (Hoger Rijksinstituut voor Technische Onderwijs). 42 jaar later verhuisde de opleiding naar Antwerpen en vond ze haar thuis op de Paardenmarkt. Niet veel later, in 2015, mocht ze haar intrek nemen in de gloednieuwe campus Spoor Noord – Ellermanstraat. En met succes, want de opleiding barst op haar verjaardag uit haar voegen en breidt haar territorium uit naar campus Zuid.
… tot nieuw curriculum op campus Zuid in Antwerpen
Op die campus Zuid, in de Coqhuilatstraat, mogen studenten van het eerste jaar onderwijs genieten in de 19de eeuwse campus waar ook Willem Elschot les heeft gevolgd. Een campus die past bij het nieuwe curriculum waar een projectgestuurde aanpak centraal staat. Studenten worden gecoacht en passen theorie meteen toe in de praktijk die in de vorm van projecten wordt aangeboden.
Kies mix en studeer met goesting
Het motto van het nieuwe curriculum luidt: kies, mix en studeer met goesting. In de opleiding wordt een brede basis gelegd door studenten onder te dompelen in 4 labs (Motion – Interface – Brand – Publication) en hen vervolgens 3 labs verder te laten verkennen. Tijdens het tweede jaar verdiepen ze zich in 2 labs om zich uiteindelijk expert te mogen noemen in 1 lab na het 3de en laatste jaar. Zo komt de opleiding tegelijk tegemoet aan de vraag van het werkveld naar een brede basis en diepgaande kennis op één domein en aan de student van vandaag die nood heeft aan een nieuw type onderwijs en snakt naar een mogelijke combinatie van Crossmediaontwerp en Grafimediatechnologie.
Samenwerking VIGC
Toen de opleiding nog in Turnhout werd ingericht, werd er al samengewerkt met het VIGC: in het VIGC -lab werden de studenten ondergedompeld in de verschillende facetten van print & kleur. Op de campus Spoor Noord konden we terugblikken op een aantal mooie events: ‘High-tech printing technology’, waarin het drukken met elektrisch geleidende inkten uit de doeken werd gedaan (https://iarigai.com/events/strategic-network-meeting-high-tech-printing-technology/)en ‘VIGC verbindt’, waar studenten en bedrijfsleven verenigd werden (https://www.vigc.be/vigc-verbindt-300-studenten-en-bedrijfsleven-op-ongezien-event/).
Een jaar lang feest … met eigen bier
Geen betere manier om een jarige opleiding te vieren dan met een nieuw curriculum. Op 21 september hebben lectoren en studenten samen het startschot gegeven voor het feestjaar met een nieuw logo, een nieuwe website en een eigen instagrampagina (@watchmegdm). Er wordt geblogd, gevlogd en ontworpen. Ook de alumni vieren mee. Op 20 oktober lanceert de opleiding haar feestbier tijdens de proclamatie. 4 bieren, met ieder een unieke smaak, eigen aan de nieuwe Motion, Interface, Brand en Publication Labs. En, als Covid-19 het even toelaat serveert de opleiding haar brouwsels maar wat graag aan haar werkveld op verschillende events, lezingen en jurymomenten, om ook de jarenlange trouwe partners te laten meevieren en te laten proeven van haar vernieuwde curriculum.