Onderzoek: papieren tijdschriften blijven in trek
Maja Magazines, gespecialiseerd in abonnementen op Engelstalige magazines, concludeert op basis van eigen onderzoek dat papieren tijdschriften ook na corona in trek blijven.
Door de coronacrisis zagen de oprichters van Maja Magazines, het bedrijf achter tijdschriftenzo.nl, een enorme stijging in omzet en vraag naar fysieke tijdschriften. “Mensen zaten veel thuis, werkten vanuit huis, brachten de weekenden thuis door en het contact met vrienden en familie liep online,” aldus Jasper van Loon – oprichter Maja Magazines.
Met een groei van 97% tussen 2019 en 2020 was duidelijk te zien dat de consument de digitale tendens doorbrak en teruggreep naar een magazine. Medeoprichter Marijn Degens zegt hierover: “We zaten al in een groeifase na een professionaliseringsslag van ons bedrijf in 2018. De coronacrisis gaf ons extra wind in de zeilen. Naast dat veel mensen thuiszaten, hadden ze extra geld om te besteden. We zagen het aantal abonnementen op een tijdschrift dan ook toenemen tijdens de lockdown.”
Maja Magazines: “Print maakt een comeback doordat de mens zichzelf even wil ontkoppelen van online.”
“Door heel Europa zien we dat consumenten graag Engelstalige magazines lezen, en door de actualiteit zal dit ook in 2023 doorzetten”, aldus Maja Magazines. “Engelstalige magazines zijn voor steeds minder mensen een drempel, omdat steeds meer mensen Engels spreken. Daarnaast leent een tijdschrift in een andere taal zich perfect om nieuwe woorden te leren”, sluit Van Loon af.