BUITENLAND – De IKEA 2019 catalogus wordt in 55 laden verspreid in 38 talen en 76 verschillende versies. Een mega operatie vanaf creatie tot en met aflevering in de brievenbus. Oplage 10 miljoen minder dan in 2015.

• Leestijd ca. 2 minuten

Martin Enthed, IT manager bij IKEA

De creatiefase alleen al spreekt tot de verbeelding. Martin Enthed, IT manager bij IKEA, zei onlangs in een interview dat al sinds 2016 maar liefst 75% van getoonde wooninrichtingen in de catalogus door middel van Photoshop bewerkingen tot stand zijn gekomen. Maar ook op 3D gebied hebben de makers van de catalogus flink wat werk. Ook hier is ca. 75% van de afzonderlijke beelden tot stand gekomen door middel van 3D creatie technieken. De consument zal het verschil met ‘echt’ niet ervaren, garandeert Enthed. Het behoeft geen toelichting dat tafels in de Japanse markt specifieke kenmerken hebben, die in ons eigen land nauwelijks verkocht zullen worden. Maar buiten het basis assortiment om, heeft IKEA ook te maken met beschikbare materialen, de mogelijke productie locaties en het minimaliseren van zoveel mogelijk logistieke kosten. En niet in de laatste plaats zegt IKEA hier ook een bijdrage te willen leveren in het sparen van het milieu.

De 2019 editie heeft een omvang van ongeveer 290 pagina’s

Papierleveranciers en drukkerijen

Bij de productie zijn maar liefst 7 papierleveranciers en 39 drukkerijen betrokken. Naar verluid wordt de catalogus exclusief bij Duitse drukkerijen geproduceerd. Vanaf eergisteren tot en met 7 september wordt de catalogus in Nederland verspreid. Op de IKEA website wordt in de runriek veelgestelde vragen de vraag gesteld waarom IKEA nog een papieren catalogus verspreidt. Het antwoord: ‘Het volledig afschaffen van de papieren catalogus is niet ons uitgangspunt. Het gaat ons erom dat we op eigentijdse en verantwoorde wijze blijven communiceren met onze miljoenen klanten. En aangezien de gewoontes en behoeftes van onze klanten zich ontwikkelen, zullen wij daar met onze communicatiemiddelen bij aansluiten.’ Overigens is de catalogus vanaf 1 september ook online te bekijken en als e-boek beschikbaar. Overigens ook veel aandacht voor online, in 2019 zal de website volledig vernieuwd worden.

‘Instagrammable’ – in print rekening houden met social media

Bij de creatie en vooral bij het gebruik van beelden is in de 2019 editie veel rekening gehouden met het social media kanaal Instagram. Dit betekent dat er minder landschapsbeelden over dubbele pagina’s worden geplaatst, maar eerder portret- en vierkante beelden die beter via social media gedeeld kunnen worden. De catalogus Ikea 2019 richt zich volgens het bedrijf voor het eerst op complete woonconcepten in plaats van individuele gemeubileerde kamers. Daarom presenteren de eerste 100 pagina’s nu zeven zeer verschillende appartementen ingericht met producten uit de meubelwinkel. Van 16 m² appartementen en de woning van een gezin met vier kinderen tot duurzaam stedelijk gemeenschapsleven – de voorbeelden zijn bedoeld om inspiratie te bieden voor een grote verscheidenheid aan woonstijlen. De overige 190 pagina’s worden op kamers gesorteerd. Er komt ook een speciale “traktatie” in de vorm van een supplement waarin de ‘Gratulera‘ collectie een rol zal spelen ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de Zweedse meubelwinkel.

2019 editie nog meer dan voorheen gericht op ‘totaal beleving’ van complete inrichtingsconcepten

In Nederland

De catalogus wordt per post verzonden naar IKEA FAMILY leden van wie IKEA over een actueel adres beschikt en ook hebben aangegeven een exemplaar te willen ontvangen. Verder stuurt het bedrijf ook exemplaren naar huishoudens in het verzorgingsgebied van de IKEA winkels, tenzij  via postfilter.nl voor mei 2018 is aangegeven geen geadresseerde reclamepost te willen ontvangen. De IKEA catalogus zal op deze wijze nauwelijks last ondervinden van de JA/JA sticker in Amsterdam.

2015

Drie jaar geleden werd de gids nog op komische wijze ‘afgekraakt’, als een boek waar niemand zich waagt aan een  recensie. Kijk onderstaand filmpje nog even terug. Het werkt nog altijd op de lachspieren.

Printmedianieuws.nl
Dit artikel werd één op één overgenomen van www.printmedianieuws.nl.

Printmedianieuws.nl