Naadloze prepress integratie bij drukkerij T’Hooft
T’Hooft geniet als onafhankelijke rotatiedrukkerij een stevige reputatie in de tijdschriften en reclame segmenten. Het bedrijf hoorde ook bij de eerste gebruikers van de Apogee workflow. Toen T’Hooft dit wilde aanvullen met een ERP/MIS-systeem, koos het voor ePS Technique. Dankzij een integratieproject werken beide oplossingen inmiddels naadloos samen.
Automatisering draagt aanzienlijk bij tot de winstgevendheid van drukkerijen. Systemen integreren, processen optimaliseren en tussenkomsten minimaliseren bespaart tijd, beperkt het risico op fouten en verlaagt de kosten. Bij T’Hooft weten ze dat al geruime tijd. De onderneming neemt een aparte plaats in het Belgische grafische landschap in: de rotatiedrukkerij is in familiehanden en onafhankelijk gebleven, en, dankzij een doordachte investeringsstrategie, geldt ze als een referentie in haar markt.
De geschiedenis van het bedrijf begon in Landegem, waar Raphaël T’Hooft in 1949 een drukkerij oprichtte. Vanaf de jaren ‘70 ontwikkelde de zaak zich snel en verhuisde ze herhaaldelijk om zich in 2007 in het huidige pand in Aalter te vestigen. T’Hooft is gespecialiseerd in heatset rotatieoffset. Achter een imposante glazen gevel staan drie persen: een KBA Compacta 818 72-pagina’s, een KBA Compacta C80 80-pagina’s en een Lithoman 48-pagina’s. Alle drie kunnen ze inline snijden en lijmen. De twee KBA’s kunnen ook nieten, terwijl de Lithoman is uitgerust voor diverse vouwschema’s.
Flexibiliteit en efficiëntie
Het flexibele machinepark kan een grote verscheidenheid aan opdrachten uitvoeren. Posters, tijdschriften en reclamewerk maken het merendeel van de activiteiten uit. Het klantenbestand strekt zich uit over het hele land en zelfs tot in Frankrijk en Nederland. Bovendien deelt het bedrijf zijn gebouwen met twee zusterbedrijven: het grafisch bureau Thoverkracht en de mailing– en afwerkingswerkplaats SelectMail.
“Ik vind dat onze voornaamste troeven, naast de flexibiliteit van het machinepark, ons reactievermogen en de snelheid van uitvoering zijn”, oordeelt Prepress Manager David Van De Velde. Dit reactievermogen berust in ruime mate op de inzet van de 40 werknemers van het bedrijf, maar ook aan de geïntegreerde Technique – Apogee workflow.
JDF-integratie met Apogee
T’Hooft heeft altijd over de meest efficiënte tools willen beschikken. De drukkerij was dan ook één van de prille gebruikers van Apogee. Die workflow werd in 2003 gelanceerd en was de allereerste die volledig met PDF werkte. Meer dan 20 jaar later blijft die technologie de marktleider. Bij T’Hooft voedt ze een Avalon thermische CtP van ECO3.
Nu al enkele jaren is Apogee ook geïntegreerd met het ERP/MIS-systeem Technique, ontwikkeld door ePS. “Tijdens een demo van ePS Technique kwam de JDF-integratie met Apogee aan bod. Dat heeft ons overtuigd. We hebben Technique in de loop van 2017 geïnstalleerd, na een degelijke voorbereiding. Eenmaal operationeel bleek de verbinding met Apogee vrij eenvoudig. Binnen een paar dagen werkten beide systemen perfect samen.”
Praktisch gezien worden offertes en bestellingen van klanten samen met alle productiegegevens, inclusief impositie, ingevoerd in ePS Technique. “Alle relevante orderdata, inclusief inslagschema’s, worden automatisch doorgestuurd van Technique naar Apogee. Voorheen moesten we alle gegevens twee keer invoeren, een tijdrovende bezigheid die ook tot fouten kon leiden.”
Impositie is trouwens een van de troeven van Apogee. Dankzij de Impose-module kunnen inslagschema’s automatisch worden berekend en bijgewerkt volgens de parameters van elke opdracht, zodat een enorme bibliotheek van duizenden templates nu overbodig is.
“De versioningmodule vinden we ook erg handig. We drukken namelijk voor heel België, vaak in beide talen. Alleen al voor orders met taalwissels bespaart de systeemintegratie ons 15 tot 20 minuten per order. De PDF-pagina’s worden door onze klanten online aangeleverd via Apogee WebApproval. Ook de goedkeuring van drukproeven gebeurt online. Als de procedure goed wordt nageleefd, kan de opdracht binnen 24 uur worden gedrukt.”
Updates? Dat komt in orde!
“ECO3 en ePS werken al langer samen,” weet Erik Peeters, Marketing Manager Software Solutions bij ECO3. “Hierdoor zijn onze systemen verregaand geïntegreerd. Ons partnership zal de connectie enkel verdiepen en tegelijk vereenvoudigen ter voordeel van alle partijen – en dan vooral onze klanten.”
Hoe doeltreffend die samenwerking wel is, blijkt uit de upgrades – altijd een delicate stap voor systemen die op maat werden geconfigureerd. Hiervan getuigt David Van de Velde: “We hebben onlangs Apogee geüpdatet zonder het minste communicatieprobleem met het ERP. Wanneer omgekeerd ePS een update plant, doen we op voorhand testen om eventuele problemen tijdig op te sporen. Het is belangrijk dat al onze software actueel is maar de integratie tussen beide systemen levert zoveel tijdwinst op dat deze ook van primordiaal belang is.”
Meer info: Jan Hiels (jan.hiels@eco3.com)