MasterMail bevestigt vertrouwen in Xeikon-technologie. Betrouwbaarheid en performantie geven doorslag

MasterMail, expert in direct mailing, keek uit naar een nieuwe digitale pers om tegemoet te komen aan zijn groeicijfers. De keuze viel op de Xeikon 9800 vanwege zijn stabiliteit, snelheid en capaciteit.

MasterMail biedt zijn klanten een modulair aanbod in de creatie en verwerking van Direct Mail. Dit gaat van copywriting, grafisch ontwerp, personalisatie tot productie, steeds rekening houdend met de geldende voorschriften voor poststukken. Vanuit haar jarenlange expertise ontwikkelde de onderneming de DM Box, waarin ze een pak kennis over Direct Mail bundelt en uitgesproken visueel voorstelt. De Box omvat zes tabbladen met relevante informatie over onder meer copywriting, ontwerp, data, personalisatie, verzending en tips&tricks. Enkele praktische tools, zoals een kleurenrad of een marker om teksten te evalueren, maken het pakket rond. Een initiatief dat de klantenkring bijzonder op prijs stelt.

De recente vervanging van de Xeikon 8500 door de Xeikon 9800 digitale pers, kadert in een toenemende vraag. Zit direct mail dan in de lift in deze digitale wereld? “Zeker weten”, vertelt zaakvoerder Danielle Vanwesenbeeck. “Wij groeien elk jaar en ook op nationaal niveau noteert de sector groeicijfers. Nu de mailboxen stilaan oververzadigd raken, komt er opnieuw plaats vrij in de fysieke brievenbussen. Daar moeten direct mails veel minder de concurrentie aangaan met gelijktijdige initiatieven. Ook andere kanalen hebben het momenteel moeilijk om de consument te bereiken. Denk maar aan televisiespots die worden weggezapt bij het uitgesteld kijken. Vooral gerichte, originele en opvallende direct mailings scoren vandaag. Ze houden bovendien langer de aandacht vast, in tegenstelling tot de vaak vluchtige e-mailings.”

MasterMail had nood aan een grotere capaciteit. Voor Vanwesenbeeck lag de keuze voor de Xeikon 9800 voor de hand: “Onze ervaringen met de Xeikon 8500 waren zeer positief. Dat bleek een uitgesproken stabiele en betrouwbare machine. Een doorslaggevende factor in het direct mail-segment, waar de deadlines soms heel krap zijn. Zo gebeurt het dat wij ’s morgens bestanden ontvangen en ’s avonds het materiaal bij Bpost moeten afleveren.”

Ook de korte communicatielijnen met de mensen van sales, onderhoud en R&D bij Xeikon speelden een rol. Ondanks de grootte van de organisatie staat de klant snel rechtstreeks in contact met de juiste gesprekspartners en die luisteren echt naar de suggesties van op de werkvloer.

MasterMail ontwikkelde in-house een eigen workflow-oplossing om qua software onafhankelijk te kunnen blijven van de leveranciers. “Het is een groot voordeel dat onze pdf-workflow eenvoudig in het Xeikon-systeem kan geïntegreerd worden”, vervolgt Danielle Vanwesenbeeck.

Eind augustus van dit jaar nam MasterMail de nieuwe Xeikon 9800 in gebruik. Tijd genoeg voor een eerste evaluatie. “Bij hardware van die omvang krijg je in de opstartperiode doorgaans te maken met een paar kinderziektes. Dit was hier nauwelijks het geval. Na een goede week was het systeem “up and running” en begon onze investering te renderen. We zijn heel tevreden over de beeldkwaliteit en beeldstabiliteit, de capaciteit en productiesnelheid en over de mogelijkheid om recto-verso te printen in dezelfde doorloop. We kunnen ons eveneens volledig vinden in het betaalmodel van Xeikon, waarbij je betaalt voor wat je werkelijk verbruikt en dus geen vast tarief per pagina. Die aanpak is zonder meer correct. Ten slotte is de zeer veelzijdige en snelle RIP voor onze mensen van groot belang. Kortom, de Xeikon 9800 voldoet aan al onze verwachtingen.”