Marco Boer: “Inkjet rotatie groeit 7%, vellen 19%.”

EVENEMENT – De derde dag van de Inkjet Summit 2025 in Ponte Vedra Beach, Florida stond in het teken van trekken van conclusies. Keynote spreker Marco Boer zorgde met zijn presentatie ‘Trends in paginavolumes – Welke pagina’s groeien, krimpen en waarom?’ voor het gevraagde teokomstbeeld van inkjet.

'Invitation-Only' het werkende businessmodel voor de Inkjet Summit
Screenshot

Marco Boer (zie kopbeeld) zei in zijn afsluitende keynote dat er veel ruimte is voor groei in de vellen inkjet markt. Het argument voor die groei van maar liefst 19% ontleent hij aan het feit dat die markt (vooral in B2 formaat) nu nog relatief klein is. Volgens hem is de installed base nu nog relatief klein. Voor rotatie ziet hij een groei van 7%.

Toepassingen blijven centraal staan

Wat de toepassingen betreft, zullen direct mail, boeken en hoogwaardige grafische opdrachten (met name fotoboeken) de grootste kansen bieden aan de ‘rotatie kant’ van de markt. Voor de vellen markt voorspelt hij dat direct mail en algemeen commercieel drukwerk de sterkste segmenten zullen zijn naarmate merken en drukwerkinkopers op zoek gaan naar meer gerichte, gepersonaliseerde publicaties om de stijgende kosten voor alles, van porto tot papier, te kunnen compenseren.

Panelsessie: ‘De volgende stappen van de inkjetadoptie’

Tijdens de paneldiscussie sprak Ashley Roberts met Mike Fleury, senior vice president bij Mittera, Michelle Brown, workflow directeur bij Xpressdocs en Doug Maxwell, directeur bij Brigham Young University.

Hoewel het panel veel inzicht gaf in hun individuele trajecten, adviseerden ze alle aanwezigen om vooraf goed na te gaan wat je eigenlijk nodig hebt. Welke applicaties produceer je vandaag en welke hoop je in de toekomst te kunnen ‘draaien’? Wat voor ruimte heb je niet alleen voor de apparatuur, maar ook voor de afwerking? Hoe werken de verschillende inkjettechnologieën op de substraten die je gebruikt of gaat gebruiken? Hoe snel moet je kunnen werken? Al deze vragen en nog veel meer zijn aspecten die je moet overwegen voordat je de eerste – of tweede, of derde – inkjetinvestering doet om er zeker van te zijn dat je er het meeste uit haalt.

In feite wel allemaal ‘open deuren’, die genoegzaam bekend zijn en ook van toepassingen zijn voor andere druk- en printtechnieken.

Na de lunch werden nog een viertaal parallel sessies gehouden, die door de auteurs Toni McQuilken en Bob Neubauer verder inhoudelijk niet werden uitgewerkt.

Marco Boer en Peter Schaefer hielden een ‘fireside chat’

Tegen het einde van de top hield Boer een ‘fireside chat’ met Peter Schaefer van New Directions Partners om te praten over consolidatie in de sector, wat Schaefer ‘de makkelijkste manier om groei te genereren’ noemde.
Hij maakte een onderscheid tussen ‘haves’ en ‘have nots’ op basis van technologische investeringen of juist het gebrek daaraan. De laatsten hebben het volgens hem moeilijk door afnemende printvolumes en stijgende kosten.

Marco Boer en Peter Schaefer

“Je kunt niet alleen maar efficiënt zijn en je winstmarges op peil houden,” waarschuwde Schaefer. “Je moet groeien, want je kosten zullen sneller stijgen dan de drukindustrie groeit.

Naarmate het land dichter bij een recessie komt, zegt Schaefer: “Ik denk dat je meer van de have nots zult zien die bereid zijn om in principe op te gaan in een have om te overleven.” Een goede reden om een ander bedrijf over te nemen is volgens hem als dat bedrijf al inkjet technologie heeft geïmplementeerd. Je kunt het in je bedrijf opnemen en de leercurve vermijden. De redactie merkt op dat dat slechts één aspect is na een mogelijke overname, het samenbrengen van bedrijven is echter meer dan alleen het ‘inkjet leercurve’ aspect.

“Een slimme overname kan je efficiënter maken,” zei Schaefer.

Tot slot

Boer sloot de Inkjet Summit 2025 af met een aantal punten die hij aan het begin had genoemd: “We zullen de komende tien jaar minder werknemers in de industrie hebben, maar de toename in automatisering zal die klap verzachten, en de geavanceerde technologie die wordt toegevoegd zal ook wat jongere werknemers aantrekken in de grafische industrie.”

“Als je investeert in inkjet, is het heel moeilijk om niet te groeien,” concludeerde Boer. “Inkjet is er en zal steeds belangrijker worden.”

Hij benadrukte dat de ‘onherroepelijke daling’ van de papierproductie met de voortdurende sluiting van fabrieken de overgang van drukwerk van een basisproduct naar een luxeartikel zal versnellen, waarbij inkjet klaar staat om aan de behoefte te voldoen.