Laat u inspireren door de transformatie van print!

Een creatieve benadering met betrekking tot media en de afwerkingsmogelijkheden kunnen u helpen de perceptie van de print afnemers te veranderen ten aanzien van de mogelijkheden in de print wereld.

De tastbare kwaliteiten zijn een fundamenteel deel van wat printen zo uniek maakt. Deze verbeteren met een speciale afwerking die de boodschap benadrukt kan de waarde van de applicatie verhogen. Meer nog, met de uitdaging die Digitale Media met zich meebrengt voor commerciële en in-house print service providers (PSPs) kan een creatieve aanpak met media en afwerkingstechnieken de perceptie van de afnemers zo wijzigen dat ze de meerwaarde gaan zien van wat er juist mogelijk is met print.

Media is de vijfde kleur

Neem nu als voorbeeld een foto van een meer: geprint op standaard kantoorpapier zal dat een mooie foto geven, maar geprint op een reliëfpapier met een Glossy afwerking komt het water tot leven. Als Cyaan, Magenta, Geel en Zwart de vier “kleuren” zijn in print, dan is de media waarop ze geprint worden de vijfde kleur.

“Als Cyaan, Magenta, Geel en Zwart de vier “kleuren” zijn in print, dan is de media waarop ze geprint worden de vijfde kleur.”

In sommige gevallen is het zo dat de media die gebruikt worden een specifieke applicatie juist mogelijk maken, zoals het geval is bij product labels die geprint worden op een zelfklevend materiaal. De keuze van de juiste media is belangrijk in het bekomen van de gewilde “look & feel” van de applicatie. Of het nu een zware Glossy omslag is van een populair magazine, een matte, leerachtige afwerking voor een meubel catalogus, een maandelijks bankafschrift of de handleiding bij keukenapparatuur, het doel van een applicatie moet steeds het belangrijkste criterium zijn wanneer het neerkomt op de keuze van media.

Bijvoorbeeld, beeld je een marketing specialist in die graag een toename wil zien in de reacties op zijn uitgaande post. Hij wordt, door zijn PSPs, overtuigd om over te schakelen op een duurdere, gespecialiseerde media met slangenhuidtextuur om zijn post meer opvallend te maken. Het resultaat is dat er meer aandacht besteed wordt aan de post en dat daardoor de reacties op zijn campagne ook toenemen. Voor de marketeer betekent dit, zelfs na het aftrekken van de verhoogde media kosten, een groter rendement op zijn investering.

De afwerking maakt van printen een product

De keuze van afwerkingsmogelijkheden bij een print is minstens even belangrijk als de mediakeuze. We gaan zelfs zo ver dat we zeggen dat die twee factoren in samenwerking een doordeweekse applicatie kunnen omtoveren tot een stuk met een echte “wauw-factor” door het verhogen van de tastbare kwaliteiten en het verbeteren van de ervaring van de eindgebruiker.

Veel PSPs kiezen ervoor de afwerkingsmogelijkheden te beperken, vaak omdat ze in het verleden de afwerking van de producten steeds hebben uitbesteed. Door het verkorten van het afwerkingsproces en daardoor de snellere aflevertijd, kiezen veel PSPs er nu voor het afwerkingsproces terug op zich te nemen om de workflow en efficiëntie te verbeteren. Die investering opent op termijn dan weer deuren naar nieuwe opportuniteiten.

Ook wanneer een bepaalde afwerking gekozen wordt, met als bedoeling het afwerkingsproces te versnellen, mag men niet uit het oog verliezen dat zelfs een simpele afwerkingstechniek een meerwaarde kan bieden voor een product. Een square-fold in plaats van een saddle-stitch kan het mogelijk maken een extra print toe te voegen op de rug van het magazine om zo een meer strakke en mooie afwerking te bekomen voor het product. Microperforatie kan het, aan de andere kant, ook mogelijk maken een gepersonaliseerde kortingsbon toe te voegen aan op aanvraag geleverde reclame.

Wanneer je een printopdracht plant is het aangewezen even creatief na te denken over het resultaat dat je wil bekomen met bepaalde applicaties. Veel afnemers denken vooral na over de basiselementen. Maar, met het introduceren van alternatieve oplossingen en mooie afwerkingstechnieken voor te stellen kunnen PSPs de afnemers de weg helpen vinden naar een breed assortiment aan mogelijkheden. Door klanten te inspireren kunnen PSPs zich onderscheiden van hun concurrenten, maar ook hun klanten tonen hoe hoogwaardige prints hun rendement kan doen verhogen.

Voor meer info over onze media kan u zich wenden tot onze website: www.directsupplies.be of bellen naar 02 729 41 95.