VIGC nieuws

Wat is de link tussen ‘La Provence’ en E-commerce?


Ik ben reeds jaren een fervent bezoeker van de Provence en meer bepaald de Luberon. Twee keer per jaar reis ik met mijn gezin naar onze zuiderburen. Ter voorbereiding van de volgende reis en om natuurlijk al een beetje in de stemming te komen, lees ik af en toe reisverslagen die weliswaar niet altijd over Frankrijk moeten gaan. Dit is eigenlijk totaal irrelevante informatie – en op de een of andere manier dan ook weer niet – met het oog op een ervaring die ik graag even met jullie deel.

Vorige week was het de eerste mooie warme dag van het jaar en zat ik ’s avonds op mijn terras met een lekker glas Luberon wijn in de hand naar mijn lavendel te kijken. En zoals dat gaat is mijn smartphone nooit ver uit de buurt. Nadat ik via mijn Sonos App een ander nummer had gekozen, toch ook nog maar even eens op Facebook kijken. Want dat was toch weer minstens een uur geleden dat ik dat nog had gedaan.

Nu moet je weten dat ik via Facebook een aantal kanalen volg over de Provence en de Luberon. Ik had al gemerkt dat ik sinds enige tijd reclameboodschappen kreeg over een reisjournaliste die haar hart verloor in de Franse Vaucluse en daar een aantal boeken over schreef. Als VIGC-consultant handel ik gewoonlijk vrij rationeel. Vorige week dus niet …

‘Laten we eens klikken op die Facebookadvertentie’, dacht ik al zittend op mijn terras. Trouwens handig een goede Wifi die iets verder rijkt dan je woonkamer! Die optimaliseerde ik vorig jaar om mijn Sonos ook buiten te kunnen gebruiken.

Even terug naar de essentie van dit verhaal. Klikken op het Facebookbericht dus.

Figuur 1 – Het bewuste Facebook bericht.

Ik werd direct op mijn smartphone doorverwezen naar de website van Standaard Uitgeverij. Naast wat extra informatie over de schrijfster en het boek kon ik ook onmiddellijk het boek kopen. Er werd een paperback en een e-book aangeboden. Ter info en minder belangrijk voor dit verhaal, er zat een verschil van 7€ tussen beiden. ‘We love print’, dus voor mij graag de paperback als het even kan!

Figuur 2 – Website nr1

Nu ik toch in ‘the mood’ was en eigenlijk ook wel een beetje vanuit mijn ‘Online Print’ nieuwsgierigheid, besliste ik om verder te gaan in het aankoopproces. De User eXperience (UX) die me werd aangeboden, was heel aangenaam. Door op de knop ‘kopen’ te klikken kreeg ik keuze uit 4 verschillende aanbieders.

Figuur 3 – Keuze uit verschillende aanbieders

Omdat ik al wat ervaring met Bol.com heb, koos ik voor hen (‘retentie’ weet je wel!). Ik werd vlotjes doorgelinkt naar de bol.com pagina waar ik het betreffende boek in mijn winkelwagen kon plaatsen. Het boek kostte 19,99€.

Op subtiele wijze werd mij duidelijk gemaakt dat er vanaf 20€ gratis verzending werd aangeboden. Toevallig had de auteur ook nog 2 andere boeken in mijn interessesfeer geschreven. En even ‘toevallig’ werden deze ook weer heel subtiel rechts onderaan mijn scherm aangeboden.

Figuur 4 – Website nr2

Mmmh, zou ik nog een tweede boek kopen? Tja, dat is dan toch voordelig niet?  Dus hoppa, boek nummer twee in de winkelwagen. Ik had de dag erna thuiswerk gepland. Het was dan ook handig dat men mij liet weten dat als ik het boek voor 23u59 (het was inmiddels reeds 21u geworden) zou bestellen het de volgende dag geleverd zou worden.

Figuur 5…-Geslaagde upselling van één naar twee boeken

Zo. Winkelwagen gevuld. Verder naar de kassa! Toen kwam ik tot de vervelende vaststelling dat mijn portefeuille nog binnen lag. Het eerste wat ik op dat moment dacht was: ‘Als ik nu naar binnen moet om mijn portefeuille te gaan halen dan moet het niet meer!’. ‘No worries’ bleek achteraf. Omdat ik al een account had bij bol.com moest ik enkel inloggen. Ik kreeg daarna automatisch de vraag of ik een mobiele bank app op mijn smartphone had geïnstalleerd. De software wist m.a.w. dat ik op een Smartphone aan het kopen was! Uiteraard heb ik een bank App. Geheel ter zijde, maar als ik erover nadenk doe ik bijna alle banktransacties via mijn smartphone…

Vanuit de winkelwagen van de Bol.com website werd ik vervolgens heel vlot zonder extra handeling van mijn kant recht naar mijn bank App geloodst. Het enige wat ik moest doen, was mijn paswoord ingeven. Waarna het bericht ‘bestelling gelukt’ verscheen. Gelijktijdig ontving ik een e-mail met daarin een bevestiging dat het pakket de volgende dag zou worden geleverd.

Waarom deel ik nu dit verhaal met jullie? Voor mij was dit een perfecte User eXperience (UX). Ik had de ganse tijd een goed gevoel bij de aankoop van deze twee gedrukte boeken. Jawel, ik kocht drukwerk via een mobiel toestel dan nog wel! Het proces werd door een aantrekkelijk design, en perfecte UX en door het aanbieden van de juiste content zeer vlot begeleid. Ook technisch klopte alles. Zelfs om te betalen had ik geen bankkaart nodig.

Ik ben geen digital native en geen millennial en toch koop ik online via een smartphone. Ik ben niet naar een fysieke boekhandel gegaan om deze boeken te kopen. Meer nog, ik zou vorige week nooit naar een boekhandel zijn gegaan omdat ik het te druk had. Men heeft dus aan iemand die niet de intentie of tijd had om te kopen, toch voor 40€ aan boeken verkocht!

Voor mij is dit een voorbeeld van hoe in dit geval drukwerk via e-commerce kan worden verkocht. Hoe ook digitaal en fysiek elkaar perfect kunnen ondersteunen binnen een nieuw businessmodel. En verder ook hoe nieuwe marketing benaderingen conversie kunnen verhogen. In dit geval een combinatie van M-Marketing (mobile marketing), F-Marketing (Facebook marketing) en Affiliate Marketing.

Misschien een kleine opmerking over de ‘last mile’ (verzending en distributie). De twee boeken werden gelijktijdig in twee verpakkingen aangeboden bij mij thuis. Nochtans kwamen ze van dezelfde afzender. Ook waren het twee verschillende Bol.com verpakkingen ondanks dat het om twee gelijkaardige boekafmetingen ging. Als mij iemand kan vertellen waarom dit is dan graag!

Ontdek wat E-commerce, Online Print en de digitale revolutie voor jouw grafisch bedrijf kan beteken op het nieuwe VIGC Benelux Online Print Event powered by Canon dat op 31 mei doorgaat in Atomium Brussel. Het volledige programma vind je op www.benelux-online-print-event.eu

Contactpersoon