Insight Rapport: de rol van print volgens marketeers
Volgens het Canon Insight rapport willen marketeers meer input van grafische dienstverlener
’s-Hertogenbosch – februari 2021
Volgens nieuw onderzoek van Canon Europa voldoet minder dan 20% van de grafische ondernemers aan de behoeften van marketeers.
Veel marketeers zijn van mening dat print belangrijk zal blijven
Het nieuwste Insight Rapport ‘Waarde creëren voor de klant’ van Canon werd deze maand (4 februari jongstleden) gelanceerd. Het laat zien dat de eisen van de marketeers veranderen en dit biedt kansen voor grafische ondernemers.
Lees hier het volledige rapport
Het bleek dat, in een tijd waarin merken meer dan ooit onder druk staan om te presteren als gevolg van statische of dalende marketingbudgetten, 80% van de marketeers zei dat ze meer creatieve input zouden verwelkomen van hun grafische leveranciers.
Door de sterkere focus op het meten van de ROI om de effectiviteit van campagnes te bewijzen, ontdekte Canon dat marketeers zijn overgestapt op digitaal en 46% van hun budget in online marketing investeren. Daarentegen zijn ze zich wel bewust van de beperkingen van het inzetten van uitsluitend digitale media in campagnes, zeker met de toenemende digitale vermoeidheid van consumenten.
Bijna alle deelnemers (97%) aan het onderzoek zeiden dat ze print naast andere marketingmedia gebruikten, terwijl slechts de helft (47%) regelmatig print echt integreert in campagnes.
Meer dan eenderde (33%) van het huidige marketingbudgetten wordt besteed aan print en 30% van de marketeers is ervan overtuigd dat print even belangrijk blijft, of zelfs nog belangrijker wordt in de komende jaren.
40% van de ondervraagde marketeers zei dat ze meer in print zouden investeren als hun budgetten zouden worden verdubbeld, maar een op de drie gaf aan dat ze hun printcampagnes niet konden meten.
Als reactie hierop zei 86% dat ze advies kunnen gebruiken hoe print effectief te combineren met digitale media voor een echt geïntegreerde aanpak.
Uit het onderzoek bleek ook dat 80% van de merken bij hun printleveranciers op zoek is naar frisse en innovatieve ideeën waarmee hun campagnes echt door kunnen dringen tot hun doelgroepen. 75% van de geïnterviewde merkmarketeers zei dat ze willen dat grafische dienstverleners meer adviserend zijn.
Canon zei dat de meest succesvolle grafische dienstverleners diegenen zijn die de manier waarop ze met hun klanten omgaan veranderen, door hun expertise te delen en zichzelf opnieuw te positioneren als consultants.
Tijdens de lancering van het rapport zei Mathew Faulkner, EMEA Senior Marketing Manager binnen Canon Europa’s Professional Print Business:
“Het onderzoek schetst ten eerste een heel duidelijk beeld van de uitdagingen waarmee marketingteams worden geconfronteerd, met als extra dimensie Covid-19. Het is een eerlijke weergave van hoe marketingbeslissers worstelen met de diverse taken: prioriteiten stellen voor budgetten, contact maken met het publiek, weloverwogen kanaalkeuzes maken en de campagneprestaties maximaliseren.
“Tegelijkertijd moeten ze hun acties ook rechtvaardigen tegenover het senior management in hun organisatie. Het geeft ons dus echt inzicht in de mentaliteit van de mensen die print inkopen en het geeft duidelijk aan wat ze nodig hebben van hun grafische leveranciers. “
Hij voegde eraan toe: “Ten tweede stelt het ons gerust dat de rol van print zowel wordt erkend als gewaardeerd door marketingbeslissers, maar het toont ook aan dat er in de marketing community veel misvattingen zijn over print die marketeers ervan weerhouden om print in te zetten. Als grafische industrie moeten we dus hard werken om deze misvattingen op te helderen.
“En ten derde – en dit is echt de crux – legt het onderzoek een verontrustende kloof bloot tussen wat marketeers willen en nodig hebben en wat grafische dienstverleners momenteel leveren.
“Het rapport is dus een belangrijke wake-up call voor grafische dienstverleners die hen zou moeten aanmoedigen om na te denken over de vraag of de relatie met marketeers echt optimaal is. Dit is een kans om hun bedrijf te ontwikkelen. “
Het rapport bevat de resultaten van een onafhankelijk onderzoek onder marketeers van verschillende organisaties qua omvang en industrieën in EMEA. Tussen maart en juni 2020, dus ook tijdens de eerste lock-down, werden 235 senior marketingmanagers geïnterviewd door een onafhankelijk onderzoeksbureau. 80% waren printinkopers van de eindklant die intern binnen het merk werkten, terwijl 20% afkomstig was van bureaus.