Hoe duomedia bijdroeg aan een uitverkochte BOPE
Elk jaar zet het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) de toon met twee toonaangevende evenementen: BOPE (Benelux Online Print Event), een broedplaats voor innovatie en optimalisatie, en Het Congres, waar ondernemerschap en samenwerking centraal staan. Als strategische communicatiepartner ondersteunt duomedia VIGC al jarenlang met de promotie en communicatie rondom beide evenementen. Deze samenwerking heeft geleid tot succesvolle edities van zowel BOPE als Het Congres. Beide evenementen groeien jaarlijks in zichtbaarheid, bereik en impact, met als hoogtepunt een volledig uitverkocht BOPE vorig jaar. Hoe we deze resultaten hebben bereikt, lichten we graag toe.
Persrelaties
Om BOPE en Het Congres in de kijker te zetten, staat duomedia in voor de creatie en distributie van een professioneel persbericht. Het persbericht wordt verstuurd naar een gerichte doelgroep van gespecialiseerde vakpersredacteuren en journalisten uit de uitgebreide database van duomedia. Dankzij deze gerichte aanpak verschijnt het evenement in diverse media, wat de zichtbaarheid en geloofwaardigheid verder versterkt.
“Bij de start van een communicatiecampagne is een sterk persbericht cruciaal. Het begint met een sterk persbericht, gevolgd door gerichte distributie naar de juiste perskanalen via een zorgvuldige distributielijst. Daar heb je specialisten voor nodig. En wij denken dat duomedia daar de geknipte partner voor is.”
Jos Steutelings, VIGC
Social media
Social media speelt een cruciale rol in de promotie van beide evenementen. Duomedia ondersteunt VIGC met de volledige communicatie op platformen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en X. Wekelijks delen we relevante content, waaronder aankondigingen van sprekers, praktische informatie en inspirerende videomaterialen.
Daarnaast zetten we betaalde advertenties in om een breder publiek te bereiken. Deze strategie verhoogt niet alleen de naamsbekendheid van de events, maar draagt ook rechtstreeks bij aan het aantal inschrijvingen.
Onze betrokkenheid stopt niet bij de voorbereiding: op de dag van het evenement zijn we aanwezig om live beelden en updates te delen op social media, zodat de community direct betrokken blijft. Deze dynamische aanpak zorgde voor een blijvende interactie en betrokkenheid van de doelgroep.

“Hoewel wij zelf geen digital natives zijn, geloven we sterk dat social media een essentieel kanaal is om onze doelgroep te bereiken, naast de traditionele gedrukte mailings.”
Jos Steutelings, VIGC
Aftermovie
Een evenement leeft door, zelfs nadat de laatste spreker het podium heeft verlaten. Om de impact van Het Congres 2024 te verlengen, heeft duomedia een professionele aftermovie geproduceerd. Deze video brengt de hoogtepunten van het evenement in beeld en benadrukt de waarde van het congres voor de deelnemers.
De aftermovie is niet alleen een mooie herinnering, maar dient ook als krachtig promotiemateriaal voor toekomstige edities van Het Congres. Dankzij de pakkende beelden en storytelling kan VIGC nieuwe doelgroepen blijven aanspreken en de reputatie van het evenement verder versterken.
Bekijk de geslaagde aftermovie van Het Congres hier.
“De evolutie naar de aftermovie was voor ons bijzonder interessant. Dit mooi sfeerverslag kunnen we perfect inzetten bij de aankondigen van ons volgend event. Zo kunnen we bijvoorbeeld QR-codes creëren deze toevoegen aan andere publicaties, zowel digitaal als fysiek.”
Jos Steutelings, VIGC
Conclusie
De combinatie van doordachte PR, gerichte social media campagnes en creatieve contentproductie heeft ertoe geleid dat BOPE dit jaar een groot succes was. Duomedia is trots om VIGC al jarenlang te ondersteunen bij het realiseren van hun missie: innovatie en optimalisatie in de grafische sector bevorderen.
De volgende editie van BOPE zal plaatsvinden op 26 maart in Gorinchem, Nederland. Met de baseline ‘Redefining print. Success in a digital world’belooft BOPE25 opnieuw dé ontmoetingsplek te worden voor printprofessionals, ondernemers en innovators uit de Benelux-regio. Schrijf je nu in via deze link.