Het Congres: ‘Wat wil de klant?’

Als je de toekomst niet kunt voorspellen, dan kun je beter proberen je de toekomst voor te stellen. Het tijdig signaleren van trends en ontwikkelingen is daarbij cruciaal. En laat het maar over aan trendwatcher Tom Palmaerts (Trendwolves) om je – ‘ready or not’ – daar een handje bij te helpen.

Fig. De deelnemers aan het panelgesprek met als thema ‘Het belang van drukwerk voor onze klanten’. V.l.n.r: Lotte Krekels – Packaging Manager Carrefour Belgium), Inge Moerenhout – Director Commercial Partnerships Studio 100, Tatjana Raman – Director Business & Story Intelligence Bpost, Benedikt Debeuckelaere – Global Sales Director Brouwerij Huyghe.

Wie aan klantgerichtheid wil doen, moet weten waar hij moet mikken. Niet alleen bij zijn huidige klantenkring, maar vooral ook bij de klant van de toekomst. En die gaat wezenlijk andere wensen en eisen hebben, aldus Palmaerts. Jongere generaties – aangeduid als ‘Millennials’ en ‘Gen Z’ – overheersen vanaf 2025 niet alleen de werkvloer maar ook het maatschappelijk leven.

Zo’n ‘generation shift’ blijft niet zonder gevolgen. Ze kijken namelijk op een andere manier naar het hebben van een baan: “Veertig procent van de Gen-Z jongeren neemt binnen twee jaar weer ontslag”. Ze gaan anders – en vaak alleenstaand – wonen in steeds grotere steden: “Stel je België voor als één stad”. En ze gaan anders eten (“minder vlees”) en drinken (“wijn uit blik”) en reizen.

Beleving

Ondanks alle veranderingen die Palmaerts voorziet, blijven toch sommige zaken (nog) bij het oude. Dat bleek tijdens de paneldiscussie. Neem het ‘kids-segment’ dat Studio 100 bedient – Inge Moerenhout (director commercial partnerships) is ervan overtuigd dat de populariteit van bijvoorbeeld de vele ‘Bumba’-boeken vooral ook te danken is aan de tactiele eigenschappen van papier. En ook de 260.000 ‘Studio 100’-magazines die ze elke twee jaar laat maken, vormen een onlosmakelijk onderdeel van de beleving in de Plopsa-parken.

Verpakkingen

Ook bij verpakkingen maakt de bedrukking het verschil, stelde bijvoorbeeld Benedikt Debeuckelaere namens Brouwerij Huyghe. Dat geldt niet alleen voor de etiketten op de flesjes en de dozen waarin die worden verpakt, maar ook voor de bijzondere glazen waaruit de Delirium-speciaalbieren worden gedronken. “Inmiddels kunnen die glazen ook goed worden bedrukt, ook in kleine oplages.”

Lotte Krekels (packaging manager Carrefour Belgium) benadrukte eveneens het belang van verpakkingen in de supermarkt. Toch ziet ze trends die ook daar voor veranderingen gaan zorgen, zoals de opkomst van systemen voor herbruikbare verpakkingen: “Dat stelt nieuwe eisen.”

En soms is verandering al zichtbaar, zoals in de brievenbus. Tatjana Raman stelde namens Bpost vast dat de dalende postmarkt zich niet meer zal laten keren: “Maar we boksen bijvoorbeeld wel actief op tegen de mythe dat ‘digitaal’ altijd maar duurzamer zou zijn dan papier.”

Innoveren

Op de vraag wat de panelleden van hun grafische partners verwachten, op weg naar de toekomst, klinkt duidelijk de wens van innovatie. En dan liefst op bijvoorbeeld het gebied van flexibiliteit, aldus Lotte Krekels: “In de verpakkingswereld draaide het vaak nog om grote volumes en lange wachttijden. Gelukkig heeft de industrie zich op dat gebied snel ontwikkeld, dus ga daarmee voort.” Ook Inge Moerenhout verneemt graag over innovaties, maar stelt direct als voorwaarde: “Duurzaamheid is belangrijk. Maar wel graag betaalbaar!”

Partnerschap

Volgens Benedikt Debeuckelaere maakt connectiviteit ook belangrijk onderdeel uit van de gewenste flexibiliteit: “Het is voor ons heel eenvoudig om online in Azië in te kopen. Maar wij onderhouden liever goede connecties met onze leveranciers.”

Die connectie is ook voor Tatjana Raman onmisbaar in het toekomstige partnerschap: “We moeten de jongere generaties voorlichten op het gebied van papier en duurzaamheid. Die uitdaging zullen we samen aangaan.”