Fotofabriek streeft naar perfectie in print productie

“De kwaliteit moet perfect zijn. En het drukwerk op tijd geleverd. Altijd.” Stephan de Vries, algemeen directeur bij Fotofabriek, legt de lat hoog – voor zowel het bedrijf als de producten die het levert. En met succes: maar liefst vijf keer op rij werd de eerste plaats behaald in de grootste onafhankelijke fotoalbum test van Nederland. “We produceren al sinds 2004 op het KODAK NEXPRESS platform, juist vanwege de hoge kwaliteit. Nadat we de nieuwste KODAK NEXFINITY digitale pers hier hebben getest, hebben we kortgeleden besloten twee van deze machines te installeren. Daarmee willen we ons productportfolio verder uitbreiden en verbeteren.”

 

Fotofabriek werd in 2008 opgericht als het online portal voor foto-gerelateerde printproducten van Chris Russell, een full-service reclamebureau in Groningen. Tot die full-service behoort ook de eigen print productie, omdat Chris Russell er zeker van wil zijn altijd te kunnen leveren wat het belooft: “We moeten snel zijn en zeer flexibel, maar tegelijkertijd ook volledige controle op kwaliteit behouden. Omdat we heel veel opdrachten in kleine oplages verwerken, en vaak zelfs maar een enkel exemplaar leveren, krijgen we maar één kans om het goed te doen. Alles moet dus kloppen als de klant zijn bestelling in handen krijgt.”

Intelligente workflow

De Groningse print productielocatie bedient zowel de retail klanten van Chris Russell als de gebruikers van Fotofabriek, maar ook de studenten (waarvan er alleen al in Groningen 50.000 wonen) die via de Studentendrukwerk-portal hun printopdrachten plaatsen. “Hoewel we dus zeer verschillende klanten en markten in onze productiestroom combineren, behandelen we elke opdracht volgens dezelfde hoge standaard. De kwaliteit moet perfect zijn. En het drukwerk op tijd geleverd. Altijd. Om dat voor elkaar te krijgen moeten we beschikken over de juiste mensen, een betrouwbaar machinepark en een zeer intelligent workflow systeem.”

‘Komt voor elkaar’

Bij Fotofabriek staan de digitale persen – waaronder een KODAK NEXPRESS 2500, een NEXPRESS 3300 en sinds kort ook een NEXFINITY – opgesteld naast de grootformaatprinters en een reeks aan afwerkapparatuur. Maar dit is geen gewone drukkerij. “We hebben onze productiestroom heel anders ingericht dan de meeste grafische bedrijven”, legt De Vries uit. “Bij ons ligt de bezettingsgraad op de machines bijvoorbeeld gemiddeld op slechts zo’n 20 tot 30 procent. Dat garandeert ons dat er altijd genoeg capaciteit beschikbaar is om piekvolumes of onverwachte spoedopdrachten te kunnen verwerken. We willen altijd kunnen zeggen: ‘Komt voor elkaar’ – ook als een klant graag uiterlijk vanmiddag nog bijvoorbeeld 500 posters nodig heeft.”

Slimme software, scherp systeem

De kern van de productiestroom wordt gevormd door slimme software. Die werd volledig in eigen huis ontwikkeld en stuurt de complete productie in Groningen aan. “We willen altijd precies kunnen zien waar een bepaalde opdracht zich in de stroom bevindt. Maar we moeten ook op elk moment exact weten hoeveel werk er al verricht is en hoeveel opdrachten er nog verwerkt moeten worden. Overal in het pand hangen grote beeldschermen waarop de actuele stand van zaken wordt bijgehouden – ‘nog voor 21 minuten werk aan lamineren’, ‘nog voor 3 uur werk aan boekomslagen’ – zodat we daar snel op kunnen inspelen. Het systeem attendeert ons op mogelijke bottlenecks in de productiestroom en stelt ons in staat daarop te reageren door de productie tijdig op de juiste plek op te schalen. Dit maakt het plannen van de grote variëteit aan opdrachten een stuk eenvoudiger en flexibeler, omdat het systeem scherp gebruik maakt van alle beschikbare capaciteit op ieder moment. En daardoor kunnen wij fotoboeken binnen slechts drie dagen produceren en afleveren, terwijl andere partijen daar vaak vijf tot tien dagen voor nodig hebben.”

In contact met klanten

Het consumentenprogramma Tros Radar riep Fotofabriek uit tot “Beste in kwaliteit en prijs”. De perfecte combinatie van topkwaliteit, optimale service en scherpe prijsstelling overtuigde ook de jury van de tiende editie van de jaarlijkse ‘Fotoalbum test’, waarbij 33 leveranciers van fotoboeken werden beoordeeld op 120 criteria: Fotofabriek werd voor de vijfde maal op rij tot winnaar benoemd. “Zulke onderscheidingen hebben natuurlijk een positief effect op onze verkoopcijfers”, stelt De Vries. “Daarnaast steken we ook zelf veel energie in nieuwe manieren om met onze klanten in contact te komen. Fotofabriek maakt het bijvoorbeeld voor klanten mogelijk om een video te bekijken van de productie van hun eigen bestelling. Met camera’s in onze productieapparatuur maken we opnames van elke stap in het productieproces om te laten zien wat we doen.” Deze ‘public production’ video’s kunnen door klanten ook weer worden gedeeld op internet. “Dat dwingt ons er meteen ook toe er voor te zorgen dat onze apparatuur en de productieruimte – met wit geschilderde wanden – er schoon en goed onderhouden uitzien. Want de hele wereld kijkt mee.”

Wereldwijde ambities met Print API

Op zoek naar aanvullend printvolume voegt het bedrijf voortdurend nieuwe producten aan het portfolio toe en test het nieuwe business-modellen, zoals een vorm van abonnementenverkoop: “Veel mensen zijn gek op fotoalbums en andere fotoproducten, maar ze vinden het bestellen ervan te veel tijd en moeite kosten. Onze abonnees hoeven ons alleen maar eens in de maand hun 5 of 10 favoriete foto’s te sturen, en wij zorgen er dan voor dat ze telkens op een originele manier worden afgedrukt.”

De Vries legt uit dat Fotofabriek ook plannen heeft haar activiteiten uit te breiden richting Europa en zelfs wereldwijd kansen ziet: “We hebben besloten ons op maat gemaakte back-office systeem open te stellen voor derden. Met behulp van een API kunnen apps, software en portals van andere partijen een koppeling maken met ons systeem. Onze ‘Print API’ stelt hen in staat gebruik te maken van ons uitgebreide productenportfolio om op die manier hun eigen ontwerpen en applicaties te verkopen. Met PrintAPI.io kun je ook een responsive web2print editor voor een eigen website maken. En drukkerijen en portals van over de hele wereld kunnen Fotofabriek gebruiken als hun Europese productiefaciliteit. Of andersom: ze kunnen drukwerk vanuit Europa naar andere delen van de wereld verkopen en het daar ook lokaal laten produceren.” Print API is gratis beschikbaar en heeft binnen een jaar al 200 gebruikers – klein en groot – genoteerd.

De volgende generatie: NEXFINITY

Stephan de Vries is zeker van plan ook bij de volgende ‘Fotoalbum test’ weer bovenaan te eindigen. “We stellen het belang van de klant altijd centraal. Zij willen een goede website, fantastische service, snelle levertijen en de beste kwaliteit. Doordat we gebruikmaken van KODAK NEXPRESS persen, weten we zeker dat we de beste technologie voor fotoboeken in huis hebben – niemand verslaat ons als het gaat om kwaliteit en waar voor je geld. Toen we in 2004 met onze eerste NEXPRESS van start gingen, lag Kodak mijlenver voor op de concurrentie. En we verwachten dat opnieuw te zien nu we aan de slag gaan met de NEXFINITY pers. Die machine levert ongelooflijk mooie beeldkwaliteit en kleurconsistentie, zodat we nog betere producten tegen nog scherpere prijzen kunnen aanbieden. Dankzij de mogelijkheid op 120 cm lange vellen te kunnen drukken, zijn we ook in staat prachtige volledig vlakliggende fotoalbums aan ons portfolio toe te voegen. En omdat de machine ook dikkere substraten kan verwerken, zien we bovendien kansen voor nog meer nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld dozen en kartonnen displays voor de retail markt.”

Om de print,- en kleurkwaliteit te beoordelen kun je een gratis demokit van de KODAK NEXFINITY Digitale Pers bestellen via www.fotofabriek.nl/kodak