De power van post, of hoe gedrukte media relevant blijft in een digitale wereld

In ‘De power van post’, een boek dat verschenen is bij Lannoo Campus, leggen auteurs Tatjana Raman en Katrien Merckx uit hoe je printmail inzet voor maximale impact. Aan de hand van verschillende cases, data, alsook tips & tricks, tonen ze aan dat gedrukte media een volwaardige plaats verdient in de communicatiemix. Het boek is in eerste instantie geschreven als hulpmiddel voor mensen die actief zijn in marketing, communicatie, media of de creatieve sector, maar het is evengoed een goede tool en inspiratiebron voor de grafische professional die zijn product nog beter aan de man wil brengen.

Als u zich afvraagt wie de beide auteurs zijn en hoe het komt dat ze daar zoveel over weten, dan licht hun huidige werkgever en functie waarschijnlijk een tip van de sluier. Tatjana Raman is namelijk Head of Media Intelligence bij Bpost, terwijl Katrien Merckx Relationship & Sales Communication Manager Agencies is, eveneens bij Bpost.

Strategische denkoefening

Het boek is onderverdeeld in vier grote blokken, waarbij in het eerste deel gefocust wordt op enkele strategische denkoefeningen, alsook een aantal studies met betrekking tot printmail en ontwijkingsgedrag van de consument. Belangrijke conclusies hierbij zijn dat klassieke media nog altijd beter scoort dan digitale media, want 80% van de Belgen is nog steeds nieuwsgierig naar de inhoud van de brievenbus en opent die ook dagelijks. Daarenboven is bij printmail het medium de drager van de boodschap en kiest de consument bewust zelf het moment waarop hij de reclameboodschap wenst te lezen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 79% van de printmails worden gelezen. Cijfers waar digitale media alleen maar kunnen van dromen.

Inspiratie en voorbeelden in overvloed

Het tweede deel is vooral bedoeld als inspiratiebron met tal van voorbeelden over content marketing op papier en via magazines. Belangrijke conclusie hierbij is dat gedrukte content als een waardevol medium met grote emotionele waarde ervaren wordt, waardoor mensen het ook graag bewaren. Goed nieuws dus voor de grafische specialist, want vrij vertaald betekent dit dat het toevoegen van extra meerwaarde door middel van creativiteit, veredeling en personalisatie, door de consument op prijs gesteld wordt. Denk maar aan een unieke uitnodiging voor een of ander evenement. De kans is heel groot dat deze bijgehouden wordt en al zeker door jongere consumenten die binnen de millennial of generatie Z doelgroep vallen.

Tips & tricks voor een geslaagde printmail

In het derde deel geven de auteurs vooral veel advies door middel van tips & tricks om het maximale uit printmail te halen. Daarbij wordt heel wat aandacht besteed aan GDPR en de impact die deze nieuwe regelgeving heeft op direct-marketingcampagnes. Ook het belang van goede data komt hier aan bod, want hoe beter de kwaliteit ervan, des te beter het resultaat van een mediacampagne is. Daarnaast wordt ook een heel hoofdstuk aan de duurzaamheid van papier gewijd, want dat is iets waar grafische bedrijven nogal eens tegenaan lopen. Ook hierbij helpt goede data, want printmail naar de juiste doelgroep verzenden leidt sowieso tot minder verspilling. In het vierde en laatste deel focussen de auteurs in op het valoriseren van printmails. Er worden meerdere cases besproken waarbij de échte return on investment aan bod komt. Hier krijg je dus handvaten aangereikt om te meten én weten hoeveel een gespendeerde euro de klant precies opbrengt.

Conclusie

De power van post is een verfrissend boekje vol met interessante en waardevolle informatie die de  printprofessional kan helpen om zijn product nog beter aan de man te brengen. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want de € 29,99 die je betaalt voor het boek, heb je door de vele tips & tricks meteen terugverdient. Bestellen kan hier: Lannoo Campus

VIGC geeft 10 boeken weg!

Helemaal getriggerd? VIGC geeft 10 exemplaren weg aan degenen die als eerste reageren. Vul het formulier in en wie weet ligt het boek binnenkort bij jou in de brievenbus!

Stefan Vermaercke