De perfecte logokleuren!

Een goede specificatie en toepassing van logokleuren zijn van elementair belang in de professionele uitstraling van een brand. Associate Professor Michael Abildgaard Pedersen van de Danish School of Media and Journalism heeft hierover 2 interessante studies gepubliceerd. In een eerste studie stelde hij de gebrekkige kleurspecificaties in designergidsen aan de kaak. Dit werd ook binnen VIGC opgepikt en vertaald in de ontwikkeling van het VIGC-kleurenpaspoort. In een tweede studie ging hij op zoek naar methodes om een goed passend kleurenpalet voor logokleuren te berekenen. Bekijk je een aantal professionele brands, dan zie je dat aan de kleurcombinaties niets toevallig is.

Fig. Kleurcombinaties van een aantal bekende merken.

In samenwerking met Diederik De Soete, student aan de Arteveldehogeschool, gaat VIGC dit expertisedomein verder uitdiepen. Volgende thema’s staan op het programma:

  • Hoe gaan designers tewerk bij het samenstellen van kleurenpaletten?
  • Hoe de optimale kleurcombinaties voor logo’s berekenen?
  • Toetsen van een aantal bekende kleurcombinaties aan een testpanel.
  • Het automatisch genereren van een kleurenpalet.

VIGC wenst Diederik veel succes bij dit onderzoek en zal hem ondersteunen waar nodig. Voor meer info over het VIGC kleurenpaspoort en dit onderzoek kan je terecht bij Fons Put.