Vlak over de Nederlandse grens, in Eindhoven, vindt eind oktober het grootste design-evenement van Noord-Europa plaats: Dutch Design Week. Ook voor grafische ondernemers in België is dit een niet te missen kans om de grenzen van het eigen vakgebied te verkennen – en te verleggen.

Dutch Design Week (voor het gemak afgekort tot DDW) biedt ruimte aan ruim 2.600 ontwerpers die hun werk en concepten presenteren. Dat levert een enorm veelzijdig programma op, waar ook dit jaar naar verwachting meer dan 300.000 bezoekers van over de hele wereld op af komen. Het zorgt ervoor dat in Eindhoven de trends en ontwikkelingen zichtbaar worden die de komende jaren de toon gaan zetten op het gebied van industrieel ontwerpen, product design en materiaalgebruik.

Prominente plek voor drukwerk

Om ervoor te zorgen dat ook het grafische product een prominente plek in dit creatieve landschap behoudt, vindt sinds drie jaar op initiatief van de Nederlandse grafische branchevereniging KVGO het Print Pakt Live-evenement plaats tijdens DDW. Negen dagen lang toont de grafische bedrijfstak daar het beste wat ze te bieden heeft: bijzondere materialen, inventieve technieken en creatief drukwerk met impact. Een van de hoogtepunten vormt dit jaar de tentoonstelling van de 33 Best Verzorgde Boeken van het afgelopen jaar – deskundig geselecteerd op hun onderscheidend vermogen in ontwerp, beeld, typografie, materiaal, drukkwaliteit en bindwijze. Tijdens het openingsweekend kon deze expositie direct al op veel belangstelling van boekliefhebbers rekenen.

 

De bakens verzetten

Print Pakt Live wil het DDW-publiek graag (opnieuw) enthousiasmeren voor het grafisch product. Voor het ontwerp en de inrichting van het evenement deed de organisatie daarom opnieuw een beroep op de, ook in België befaamde tekenaar, Joost Swarte. Als papier- en boekenliefhebber, onderschrijft hij het streven om de grafische ondernemer in contact te brengen met de creatieve industrie. In het Print Pakt-magazine, dat kort voor DDW verscheen, stelde hij: “Trek de creatieve wereld in om te zien wat er speelt en te begrijpen welke richting het op gaat. Door tijdig de trends te herkennen, kun je als drukker of binder alvast de bakens verzetten.”

Volgens Swarte wordt het steeds belangrijker om te investeren in de relatie tussen de creatieve wereld en het grafische bedrijf: “Er moet een ware wisselwerking ontstaan, zodat je samen tot innovatieve oplossingen komt.” Drukkers kunnen daarbij veel leren van ontwerpers, maar dat geldt ook andersom, vertelt Swarte. “Als er werk van mij op de pers ligt, ga ik er graag even kijken. Want altijd hoor en leer ik van die drukkers dan dingen, die ik later weer kan toepassen als er een creatieve oplossing moet worden bedacht.”

Ware wisselwerking

In de lijn van het betoog van Swarte, prolongeerde Print Pakt Live ook dit jaar een succesvol onderdeel van het programma tijdens DDW: grafische bedrijven zetten hun specialiteiten letterlijk op de kaart, door gratis postkaarten ter beschikking te stellen aan het publiek. Bezoekers verzamelen deze creatieve kaarten niet alleen ter inspiratie bij hun volgende projecten, maar verspreiden deze grafische hoogstandjes ook door ze – wereldwijd – te versturen aan hun relaties.

Creativiteit stimuleren

De expositieruimte van Print Pakt Live biedt grafische ondernemers een podium waar ze hun klanten kunnen ontvangen en hun producten kunnen tonen aan het DDW-publiek. Maar ze dient ook als uitvalsbasis om Eindhoven verder te verkennen en te zien waar studenten, bedrijven en organisaties in de voorhoede van de design wereld mee bezig zijn. Joost Swarte is zeker van de partij – hij geeft er tijdens Print Pakt Live ook een presentatie – maar hij maakt vooraf met opzet geen plannen voor zijn bezoek aan DDW: “Ik wil verrast worden en op plekken gaan die ik nog niet ken. Want er zijn altijd wel pareltjes te ontdekken die me inspireren en mijn creativiteit stimuleren.”

Om diezelfde reden is DDW ook voor grafische ondernemers in België een goede gelegenheid om nieuwe opportuniteiten te ontdekken.