Complexe keuzes in AI gereedschappen voor print

De printmediabranche heeft duiding en diepgang nodig om na te gaan met welke AI gereedschappen individuele processen en workflows kunnen worden geoptimaliseerd. Het aanbod is enorm, tijd voor gerichte keuzes. De AI hype is pas echt op gang gekomen na de introductie van ChatGPT. Daarmee werd de zichtbaarheid van AI ‘voor de massa’ pad echt inzichtelijk gemaakt. De ontwikkelingen rondom AI gaan veel verder terug, maar waren lange tijd voor het grote publiek onzichtbaar en ‘deden het’ zonder marketing hype.


Toen langzaam maar zeker duidelijk werd dat de ‘tech industrie’ behoefte had aan ‘a next big thing’ werd dat uiteindelijk AI. Daarmee zouden immers zowel hardware- als software ontwikkelaars ‘nieuw geld’ kunnen gaan verdienen na een betrekkelijk rustige periode de afgelopen paar jaar.

Intelligente automatisering niet verwarren met AI

De ‘AI-hype’ zorgt naast opwinding ook voor verwarring. Lang niet alles is AI in de strikte zin van het woord. Erg is dat niet. Intelligente automatisering, die als gevolg van AI ontwikkelgereedschappen tot stand is gekomen, kunnen wel degelijk bijdragen aan lagere ontwikkelkosten, lagere implementatie kosten en dus een hogere rendement in tal van industriële processen, dus ook in printmedia omgevingen.

‘Onze’ ChatGPT al flink gericht op de printmediabranche

De redactie heeft all aardig wat ervaring opgedaan met ChatGPT en met een betaald account heeft ChatGPT ‘geleerd’ wat onze behoeften zijn. We merken dan ook dat vragen stellen bij ChatGPT al veel gerichter worden beantwoord in vergelijking tot onder andere deepseek en Copilot.

Een uitzondering is Perplexity, die met de ‘Deep Research’ voorziening de tijd neemt voor het geven van zeer uitgebreide en ook zeker goed bruikbare antwoorden.

De basisvraag zoals die werd gesteld aan ChatGPT, deepseeek, Copilot en Perplexity:

Overzicht vanuit ChatGPT

Overzicht vanuit deepseek

Overzicht vanuit Copilot

Overzicht vanuit Perplexity

Antwoorden toetsen op betrouwbaarheid

De lijstjes tonen in ieder geval aan dat er meer dan voldoende AI of AI gerelateerde gereedschappen zijn die binnen printmedia omgevingen ingezet zouden kunnen worden. In de vervolg artikelen op deze introductie zal de redactie een aantal gereedschappen duiden voor wat hun betekenis voor printmedia toepassingen.

Het finetunen en kloppend krijgen van dit soort lijstjes, is dus een kwestie van de juiste vraag (prompting) of het stellen van aanvullende vragen. Zo was het opvallend dat de categorie ‘AI in drukpersen’ in de meeste gevallen workflow tools zijn, die eigenlijk thuis zouden horen in ‘Printworkflow & efficiency’. Perplexity gaf daarbinnen als antwoord bijvoorbeeld ‘Koenig & Bauer QualiTronic‘. Bij het analyseren van de achterliggende URL komt de term AI in de beschrijving van Koenig & Bauer niet voor. Vervolgens vroeg de redactie aan Perplexity of het product wel echt een AI gereedschap is binnen de betekenis van ‘AI in drukpersen’. Perplexity gaf in basis als antwoord dat QualiTronic deel uitmaakt van myKyana, waarin één van de modules AI gebaseerd is.

QualiTronic zelf kan niet als een opzichzelfstaande AI-tool worden geclassificeerd. Het systeem functioneert primair via deterministische algoritmen voor kwaliteitscontrole.

QualiTronic maakt deel uit van myKyana, waarin één van de zes genoemde modules AI gebaseerd is

Hieruit blijkt dus dat het klakkeloos aannemen van antwoorden kan resulteren in ‘foute conclusies’. dat betekent dus dat bedrijven in hun eigen zoektochten naar antwoorden steeds kritisch moeten blijven en dus de antwoorden moeten toetsen. Dat staat ook goed beschreven in het boek ‘Co-intelligentie: Slimmer werken met AI‘.