Canon Insights Webinar over sterke rol print

Voor wie geïnteresseerd is in marketingtrends in de grafische industrie, loont het om het Insights Webinar van Canon terug te kijken. Dit webinar op dinsdagochtend 20 april behoort bij het gelijknamige Insights Rapport van Canon uit 2020, en geeft enkele interessante overwegingen mee voor marketeers. We noemen er hier enkele.

Het Canon Insights Rapport is door een onafhankelijke onderzoekspartner uitgevoerd onder 235 marketingbeslissers, ‘waarvan 95% zijn printopdrachten uitbesteedt aan grafische ondernemingen.’ Het presentatieduo Valery Bartels, Customer Marketeer bij Canon Nederland, en Ulbe Jelluma, Algemeen Directeur van Print Power, nam de kijkers in 45 minuten mee in hoe marketeers vandaag de dag denken over de rol van print in hun marketingmix. Dat deden ze vanuit een prettig format: in een studio en met entertainende vragen en filmpjes tussendoor.

Valery: “De gesprekken vonden plaats in de eerste helft van 2020 en gaven ons niet enkel een beter beeld van de langetermijntrends, maar ook een uiterst actuele blik op hoe COVID-19 de marketingwereld beïnvloedt.”

Wat blijkt bijvoorbeeld? Print heeft een imagoprobleem. Ulbe legt uit hoe er verschil zit tussen de feiten – waaruit blijkt dat print veel effect heeft – en de perceptie – waaruit blijkt dat marketeers het effect van print te laag inschatten. Dat heeft er onder meer mee te maken dat er steeds jongere marketeers zijn die opgroeien met overwegend digitale media. Er ligt een duidelijke taak voor de grafische industrie om de resultaten en mogelijkheden van print te promoten.

De COVID-pandemie bracht toevalligerwijs meer van die mogelijkheden. De verkoop van wenskaarten of boeken is enorm gestegen. De onderscheidende kwaliteit van print met digitaal wordt ook steeds duidelijker. Zelfs een Gucci stapte over op print. “Ze waren social media wellicht zat”, vertelt Ulbe. ‘Print is fashionable.’

Een interessante vraag vanuit het publiek: “E-commerce groeit heel sterk. Heeft dit volgens u een positief effect op print? Of juist een nog sterkere focus op het digitale kanaal?”
Ulbe: “Juist kruisbestuivingen tussen online en offline zijn goed mogelijk. Ik heb gehoord van een kaart van e-commerce partij HelloFresh met een call-to-action op die kaart. Er liggen kansen om vanuit e-commerce nieuwe doelgroepen te bereiken en markten te ontwikkelen met print.”

Blokboek.com
Dit artikel werd één op één overgenomen van www.blokboek.com