Business in slimme verpakkingen

AIPIA is een organisatie met 2 werkingsgebieden: actieve en slimme verpakkingsoplossingen promoten. Onder actieve verpakkingen vallen verpakking technologieën om de levensduur van voedsel te verlengen. Slimme verpakkingsoplossingen situeren zich voor een groot deel op het domein van merkeigenaars. Met hi-tech-verpakkingen proberen ze nieuwe klanten aan te trekken en te binden. Op 19-20 november organiseerde AIPIA in Amsterdam hun jaarlijkse conferentie: World Congress on Active & Intelligent Packaging. Op deze conferentie tekenden we volgende trends op:

Fig. 1. De AIPIA-beursvloer

Recycleren – duurzaamheid

Een veel gestelde vraag is hoe het zit met recyclage als je elektrische componenten in je slimme verpakking integreert. Op dit vlak worden duidelijk inspanningen geleverd door de leveranciers. Stora Enso lanceert zijn ECO-RFID-concept met recyclebare RFID-antennes. BILLERUDKORSNAS, een kartonproducent toonde het concept van een recyclebare papieren batterij die ze op een papiermachine produceerden.

Fig. 2. De recycleerbare RFID-tags van Stora Enso.

Nieuwe generatie RFID/NFC-tags

Het aantal tag-types groeit gestaan, in het nieuwe aanbod vonden we Avery Dennison met 2 nieuwe types: Een tag die microgolf-veilig is (AD251) en een tag voor specifiek gebruik op metaal oppervlakken (AD456). Ook NXP, producent van RFID-chips, pakte uit met zijn nieuwe tag met verhoogde veiligheid (NTAG 424 DNA). Met deze nieuwe tag kan dataverkeer tussen tag en buitenwereld ge-encrypteerd worden. De tag is bovendien verkrijgbaar in een ‘TAGTAMPER’-versie. Hierdoor kan een open/toe status meegegeven worden tijdens het taggen.

Fig. 3. De nieuwe NXP NFC-tag met mogelijkheid tot detectie van een open/toe-status.

Keuze in software platforms

Voor marketing-toepassingen met NFC-tags zijn er verschillende software-platformen beschikbaar. Bij het taggen van een NFC krijgt de merkeigenaar informatie wanneer en waar de NFC-tag wordt uitgelezen. Via deze softwareplatformen kan hij daar handig op inspelen: specifieke informatie voor taggen voor verkoop, in de winkel en thuis. Verder wordt het makkelijker om allerhande campagnes samen te stellen met video-inhoud, kortingsbonnen, enz.

Fig. 4. Demo van een softwareplatform voor NFC-tagging.

Nieuwe systemen

Naast het aanbod RFID/NFC waren er ook een aantal nieuwe technologieën te bewonderen om print te connecteren met een digitaal systeem. Hieronder Bluetooth batterij vrije technologie en een capacitieve tag, ontwikkeld door Edding & siegwerk. Bij deze laatste gebeurt de communicatie via het touchscreen van de smartphone.

Fig. 5. Een tag voor batterij-vrije bluetooth-communicatie
Fig. 6. Het resultaat van Edding & Siegwerk: Een geprinte code die via een touchscreen kan worden uitgelezen.

Het moge duidelijk zijn dat het concept van slimme verpakkingen in volle ontwikkeling is. De grote merkeigenaren pakken op geregelde tijdstippen uit met nieuwe concepten en acties. Het leveranciersaanbod wordt groter en de prijsevolutie van RFID/NFC-tags is dalende. Om U te introduceren in deze materie biedt het VIGC een introductieopleiding aan, meer info: https://www.vigc.be/event/introductie-in-printed-electronics-functional-printing-2/?date=14/03/2019