Bestaat er voor alles een ‘digitale productie potentie’?

German Sacristan schreef voor Keypoint Intelligence een artikel met daarin centraal de vraag ‘kunnen álle potentiële printvolumes digitaal worden geproduceerd?’. Een interessant vraagstuk. De redactie maakte een analyse van zijn conclusies en geeft waar nodig aanvullende commentaren.

De al jaren geleden ingezette overgang van in offset te produceren printvolumes naar digitaal werd in aanvang vooral ingegeven door steeds kleiner wordende volumes en maatwerk (segmentatie en personalisatie).

Met de technologische ontwikkelingen – ook op hardware gebied – neemt de potentie van ook grotere volumes op digitaal toe. Dat is de basis van de antwoorden die German Sacristan (*) zoekt op zijn vraag of uiteindelijk álles digitaal geproduceerd zou kunnen gaan worden. Als het antwoord op die vraag ‘nee’ zou zijn, dan is het zinvol om de belemmeringen te benoemen. Keypoint Intelligence (**) zegt een tool te hebben ontwikkeld om de juiste afwegingen te kunnen maken.

Kostenplaatjes voor offset en digitaal in beweging

Binnen de printmediabranche blijkt volgens Sacristan de overgang naar digitaal relatief langzaam te verlopen. Volgens hem komt dit door forse verschillen in de kosten voor met name inkten. Sacristan maakt voor digitaal qua kosten echter geen onderscheid tussen inkjet en toner.

Dat de transitie van conventioneel drukken naar digitaal relatief langzaam verloopt, is een internationaal bekend verschijnsel.

Rondom papier bestonden vooral in het begin van de inkjet ontwikkelingen de nodige technische- en financiële belemmeringen, maar anno 2024 kunnen ‘gewone voor offset geschikte papiersoorten’ worden toegepast binnen de meeste digitale producties.

Dat met de lagere inktkosten offset dus goedkoper blijft met grotere oplages, is een logische conclusie. De trends richting maatwerk (segmentatie en personalisatie) en dus kleinere oplages gaat volgens Sacristan dus traag, ondanks het feit dat met name segmentatie en personalisatie zoveel aandacht krijgen. Maar het ‘model’ is wel aan het kantellen.

Fig.2. Keypoint Intlelligence specialist German Sacristan

Plannen voor investeren in offset versus digitaal

Drupa onderzocht begin dit jaar de aankooppotentie van offset apparatuur bij zo een 50 printmedia (***) bedrijven. Daaruit bleek dat offset nog vaak overwogen wordt bij de aanschaf van nieuwe productiemiddelen.

40% zei in 2024 geen plannen voor offset te hebben, maar dat na 2024 wel te overwegen als een update noodzakelijk is. 28% zei te willen converteren naar volledig digitaal. 20% koopt wederom vellen B2 offset en 16% stapt wederom in vellen B1 offset. 14% stapt in rotatie offset vanwege de leeftijd van hun offset pers en 10% stapt ook in rotatie offset, maar dan vooral vanwege het verhogen van hun capaciteit. 8% zegt voor de eerste keer in vellen offset te willen stappen vanwege de mogelijkheid nu ook grotere oplages te kunnen realiseren. En tot slot zegt 6% het bestaande B2 offset te vervangen door B1 om de productiviteit te verhogen.

De neiging volledig ‘digitaal te gaan’ blijft binnen dit (niet representatieve) onderzoek steken op 28%.

Offset wordt door afvalverwerking en platen duurder

Toch stelt Sacristan dat de overgang naar digitaal in een stroomversnelling is gekomen, aangewakkerd door veranderingen in de kostendynamiek, de personele uitdagingen in gekwalificeerd personeel en toch ook de aanhoudende trend naar kleinere oplages en maatwerk.
Het ‘denkbare omslagpunt’ – waar digitaal voordeliger wordt dan offset – is onlangs verschoven als gevolg van twee belangrijke factoren:

  • Stijgende offsetkosten: De kosten in verband met afval verwerking van consumables en de kosten van platen zijn aanzienlijk gestegen.
  • Dalende totale eigendomskosten (TCO) van digitaal: In de afgelopen tien jaar is de TCO van digitale afdrukapparatuur voor grote producties met meer dan de helft gedaald. Moderne digitale persen voor grote producties bieden lagere bedrijfskosten, terwijl ze veel grotere gemiddelde maandelijkse afdrukvolumes (AMPV’s – average monthly print volumes) produceren in vergelijking met persen van meer dan tien jaar geleden.

Voorlopig wordt het productie landschap gedomineerd door de inzet van talloze hybride variaties binnen offset, inkjet en toner voor commercial print. Binnen het segment etiketten verloopt de opkomst van digitaal nog langzamer.

Sommen maken voor offset versus digitale per klus

Fig. 4. Een onwaarschijnlijk hoog precentage zou echte sommen maken om de productie vooraf te berekenen voor offset versus digitaal

De huidige generaties (online) MIS omgevingen kunnen op eenvoudige wijze (bij invoer van de juiste parameters en basisgegevens) per klus uitrekenen op welke productie apparatuur de kosten het laagst zijn binnen het totaal aan workflow productie eenheden. Jammer genoeg verwijst Sacristan naar een kleinschalig onderzoek binnen een heel specifieke doelgroep die zich bezighoudt met embellishment (verrijking) van print producties. Ook het aantal deelnemers was helaas te laag om representatief te kunnen zijn.

De redactie vermoedt dat het vooraf per klus berekenen op welke apparatuur de productie het meeste rendement oplevert veel minder gebeurt dan de 70% van de bedrijven in bovenstaand cirkeldiagram.

In het oorspronkelijke artikel verschenen nog een paar cirkeldiagrammen met onder andere de vraag naar de methode van sommen maken. Het was daarin opvallend dat 42% van de respondenten aangaf eigen software te hebben ontwikkeld voor het maken van die sommen, 32% een MIS omgeving van derden inzet en 26% een rekenmachine gebruikt. Dat laatste is wel zeer onwaarschijnlijk om van daaruit snel een betrouwbare inschatting te kunnen maken.

Reactie uit eigen land

De redactie vroeg aan Robert Harman van mediapartner Dataline naar zijn bevindingen omtrent het maken van calculaties voor het offset-digitaal breakpunt.

Hartman: “Wij hebben zo een calculatietool geruime tijd in MultiPress. Om ondernemingen te helpen kunnen we ze voorafgaand aan een mogelijke investering al voorzien van ‘digitale machine gegevens’ om jobs te berekenen voor wat betreft de ideale keuze, terwijl ze de machine nog niet daadwerkelijk in huis hebben.”
Ook zei Hartman dat zij een deal in voorbereiding voor een grote high-end ontwikkelaar, die precies dat deel willen gaan gebruiken in hun verkoopprocessen.

Hele reeks excuses om geen sommen te maken

Fig.5. De genoemde excuses om geen sommen te maken

Het wordt bijna lachwekkend om te zien welke antwoorden er werden gegeven om geen sommen te maken: 40% zegt over onvoldoende gegevens te beschikken, 30% vindt het maken van sommen te lang duren, 10% gelooft niet dat er een geschikte methode is en 5% vindt het te moeilijk om de juiste formules te maken.

Keypoint Intelligence biedt een zogenaamde ‘cross-over calculator’

Natuurlijk zijn de blogposts van het bekende onderzoeksbureau gericht op de commerciële inspanningen van het bedrijf zelf. Daarom wordt aan het einde van het artikel de mogelijkheid geboden een gratis online demo te kunnen krijgen van de Keypoint webgebaseerde Cost and Time Cross Over Point Estimator.

Fig. 6. de Keypoint webgebaseerde Cost and Time Cross Over Point Estimator

Dit hulpmiddel pakt de gegevens- en tijdbarrières aan waarmee drukkerijen en printbedrijven worden geconfronteerd door:

  • Gebruik te maken van marktgemiddelde gegevens om informatieleemten op te vullen.
  • Kostenoverschrijdingsschattingen te maken in enkele seconden.
  • De invoer eenvoudig aan te passen aan de unieke operationele gegevens van elke individuele PSP, wat resulteert in gepersonaliseerde schattingen.

De tool is ontworpen voor snelle prekwalificatie en besluitvorming en zorgt ervoor dat bedrijven elke opdracht kunnen toewijzen aan de meest kosteneffectieve technologie. Leveranciers van digitale producties kunnen de tool ook gebruiken om snel vast te stellen welke van hun klanten in het profiel passen om te profiteren van een investering in een nieuwe digitale drukpers. Een gratis demo boek je via de website.

(*) German Sacristan is Group Director van de Production Group binnen Keypoint Intelligence. In deze functie ondersteunt hij klanten van Keypoint Intelligence met strategisch go-to-market advies met betrekking tot production printing in de grafische industrie en vergelijkbare industriesegmenten. German is onder andere verantwoordelijk voor marktonderzoek, industrie- en technologieprognoses, advies op maat en de ontwikkeling van analyses, redactionele inhoud over technologie en ondersteuning van klanten op het gebied van digitaal printen.

(**) Keypoint Intelligence profileert zich als de wereldwijde leider op het gebied van gegevens en marktinformatie voor de ‘digital imaging’ industrie in de breeste zin van het woord. Zij zijn leverancier van analytische testinformatie, concurrentie-informatie en verkoopondersteuning voor uiteenlopende sectoren in de mediabranche.

(***) Bron: Pre-drupa survey 2024. Het aantal van 50 bedrijven is kwantitatief geen garantie voor de uitkomsten van dit onderzoek. Binnen het artikel van Sacristan werd ook geen link gelegd naar het soort bedrijven die aan het onderzoek meededen.