Artificiële intelligentie begrijpen

We maken allemaal dagelijks gebruik van artificiële intelligentie (AI), vaak zonder het ons te realiseren. (IA).

AI-algoritmen zijn aanwezig in veel producten en diensten in onze omgeving.  Ze zijn te vinden in de zoekmachines waarmee we op het internet surfen, in de suggesties van audio- en videostreamingplatforms en ook in onze smartphones, via gezichtsherkenning en spraakassistenten.

Wat is artificiële intelligentie? 

Voor het  Europees Parlement  is kunstmatige intelligentie elk hulpmiddel dat door een machine wordt gebruikt om “aan de mens gerelateerd gedrag te reproduceren, zoals redeneren, plannen en creativiteit”.

Voorlopig blijft het echter erg moeilijk om een eensgezinde definitie van kunstmatige intelligentie te formuleren. AI is een technologie op het kruispunt van computerwetenschap en wiskunde die uiteindelijk onze dagelijkse mogelijkheden vergroot.

Enkele belangrijke AI-termen en begrippen 

In de geschiedenis van onderzoek naar de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zijn er twee belangrijke tegengestelde benaderingen geweest: de symbolische benadering en de connectie-benadering. Afhankelijk van welke benadering wordt gebruikt, zullen de ontwikkelde tools niet hetzelfde zijn.

Deze twee tendensen zijn rond dezelfde tijd ontstaan en worden vaak gezien als tegenpolen, maar hun benaderingen worden steeds meer gezien als aanvullend.

De link tussen Artificiële Intelligentie (AI), Machine Learning (ML) en Deep Learning (DL) is hiërarchisch. ML of machine learning is een onderdeel van AI, dat op zijn beurt DL of deep learning als onderdeel heeft.

Recentelijk zijn de ontwikkelingen op dit gebied in een stroomversnelling geraakt dankzij drie onderling samenhangende trends: een enorme toename in beschikbaarheid en soorten gegevens, voortdurende en snelle innovaties op het gebied van rekenvermogen en de ontwikkeling van nieuwe, geavanceerdere algoritmen.

“Xerox heeft zijn klanten altijd geholpen om de beste technologieën van elk tijdperk te gebruiken of uit te vinden.” 

Lawrence Lee, vice-president Incubation and Strategie bij Xerox

Hoewel AI de laatste tijd steeds populairder wordt, gebruikt Xerox deze technologie al enkele jaren, met name in digitale productiepersen.

Ontdek 5 voorbeelden van kunstmatige intelligentie (AI) die in de printsector wordt gebruikt en kom meer te weten over de voordelen van AI voor de print sector: 

  • Xerox FreeFlow software-algoritmen selecteren verschillende document layouts om het papierverbruik te minimaliseren.
  • Bij het verzenden van opdrachten herkent de FreeFlow software welke persen actief zijn en welke niet, en worden opdrachten naar de beschikbare persen geleid.
  • Zelfcontrolerende persen, zoals de iGen 5, controleren zichzelf voortdurend dankzij de vele sensoren. De gegevens stellen de algoritmen in staat om in realtime en terwijl de opdracht wordt uitgevoerd aanpassingen te doen, zoals de uitlijning van het papier en de beeldkwaliteit. Er worden betere afdrukresultaten bereikt zonder menselijke tussenkomst.
  • Persgegevens kunnen naar Xerox worden gestuurd. Onze technici analyseren uw persgegevens met behulp van tools en algoritmen en vergelijken deze met de verwachte prestaties. Vervolgens kunnen ze software-upgrades of -aanpassingen identificeren en aanbevelen.
  • Voor direct mail en catalogusapplicaties kunt u met de gegevens die uw klanten aanleveren relevantere inhoud creëren voor elke individuele klant. Deze automatisering verhoogt de efficiëntie en nauwkeurigheid van uw processen.