Advies voor een rendabel web-to-print project

Web-to-print wordt alsmaar populairder bij printprofessionals omdat het de service verbetert, de administratie versnelt, de doorlooptijd verkort en het proces voor klanten transparanter maakt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw web-to-print project ook rendabel is? In deze blogpost geven we je duidelijk en praktisch advies, gebaseerd op meer dan 10 jaar ervaring bij meerdere web-to-print projecten bij printmediabedrijven.

Waarom zou je investeren in Web-to-Print?

We zetten de vijf grootste voordelen nog eens op een rijtje:

  1. Verhoogde efficiëntie: Web-to-print technologie automatiseert veel van de handmatige processen bij het drukken, zoals orderinvoer, prepress en proefdruk. Dit bespaart tijd en vermindert fouten, waardoor de efficiëntie toeneemt en je kosten aanzienlijk dalen.
  2. Verbeterde klantervaring: Klanten plaatsen online bestellingen op elk moment, vanaf elke plek en op elk apparaat. Dit gemak kan de klantervaring verbeteren en het voor klanten gemakkelijker maken om zaken te doen met je printbedrijf. Web-to-print past ook volledig in de maatschappelijke e-business trend waarbij klanten vlot online bestellen en ook snel hun bestelling willen ontvangen.
  3. Aanpassing en personalisering: Klanten passen hun drukwerk aan met behulp van online sjablonen of door hun eigen ontwerpen te uploaden. Dit zorgt voor een meer persoonlijke ervaring voor klanten en helpt je printbedrijf zich te onderscheiden van concurrenten met extra service.
  4. Minder afval: Je klanten bestellen alleen de hoeveelheid drukwerk die ze nodig hebben, waardoor er minder afval ontstaat en de impact van het drukken op het milieu minimaal is.
  5. Schaalbaarheid: Je schaalt je activiteiten gemakkelijker op door een groter volume aan orders te verwerken zonder de personeels- of overheadkosten aanzienlijk te verhogen.

Identificeer je Web-to-Print behoeften… en hindernissen

De eerste stap die je moet nemen is het beoordelen van de behoefte aan web-to-print in je printbedrijf en uitzoeken hoe het je klanten ten goede kan komen. Luister naar hun feedback en ervaringen om waardevolle inzichten te krijgen die je op ideeën kunnen brengen. Maak een lijst met oplossingen, maar houd rekening met je eigen bedrijfscultuur en activiteiten die als mogelijke belemmeringen voor de transformatie kunnen fungeren.

Creëer Buyer Personas

Om de behoeften van je klanten beter te begrijpen, kun je buyer personas creëren. Dit zijn fictieve profielen die de gemiddelde klant vertegenwoordigen, inclusief hun demografische informatie, doelen, uitdagingen en andere relevante kenmerken.

Vermijd softwaresilo’s en houd kosten in de gaten

Hou altijd in het oog dat het van cruciaal belang is dat, ongeacht welke oplossing het printbedrijf kiest voor het web-to-print platform, je altijd moet streven om het platform te koppelen aan het bestaande ERP-systeem. Vermijden van dubbel werk en zogenaamde “softwaresilo’s”, waarbij verschillende softwareapplicaties niet met elkaar communiceren, is essentieel voor een efficiënt en geoptimaliseerd bedrijfsproces. 

Lees onze blog voor praktische tips om zelf onderzoek te doen!