Workflows automatiseren

Workflows automatiseren om klantenrelaties te verbeteren

In een nog steeds onzeker economisch klimaat is het niet langer voldoende om producten of diensten te leveren die voldoen aan de behoeften van de consument. De bedrijven die zich onderscheiden zijn diegene die een stap verder gaan om hun klanten het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden.

Zoals bij elke verandering, in het bijzonder technologische verandering, zal het essentieel zijn om de culturele en menselijke obstakels te overwinnen die het werken met robots met zich meebrengt. Verbeterde productiviteit en geoptimaliseerd gebruik van middelen zijn de meest directe voordelen, maar daar komen al snel andere voordelen bij: betere uitvoering van bepaalde routinetaken, meer veiligheid voor kritieke of gevoelige processen, meer waarde voor acties met een hoge toegevoegde waarde die resulteren in een grotere klanttevredenheid dankzij het sneller en nauwkeuriger inspelen op hun verwachtingen.

Door deze samenwerking tussen mens en machine kan er meer rekening worden gehouden met de taken van werknemers. Door processen te optimaliseren, worden sommige complexe workflows opgelost en kan de tijd binnen de teams beter worden ingedeeld.

Technologie inzetten om de ervaring te verbeteren

Door herhalende inkomende en uitgaande taken te automatiseren, kunnen bedrijven sneller en nauwkeuriger reageren op verzoeken van klanten. Dit verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar bouwt ook vertrouwen en loyaliteit op. Bovendien maakt het automatiseren van routinetaken middelen vrij die kunnen worden ingezet voor complexere taken met een hogere toegevoegde waarde die menselijke interactie vereisen. Door alle klantgegevens op één locatie te verzamelen, ontstaat een verrijkte database die via meerdere communicatiekanalen kan worden gebruikt. Uiteindelijk kan dit gebruik van klantgegevens leiden tot hogere inkomsten en winstgevendheid op lange termijn. Door te automatiseren kunnen bedrijven hun klantbetrokkenheidsstrategieën effectief verbeteren en tegelijkertijd hun bedrijf laten groeien.

Organisaties kunnen zich niet langer de luxe veroorloven om binnenkomende informatie handmatig te identificeren en categoriseren, met alle fouten van dien, of om medewerkers tijd te laten besteden aan uitgaande berichten op het eerste niveau. Om dit te bereiken moet de infrastructuur rekening houden met alle communicatie, zowel online als offline, en prioriteit geven aan uitwisselingen via de voorkeurskanalen, afhankelijk van de gewoonten of voorkeuren van de klant. Automatiseringstools zijn een effectieve manier om op verzoeken te reageren en de concurrentie een stap voor te blijven.

AI en Machine Learning worden niet alleen een alledaags hulpmiddel om de efficiëntie van processen te verbeteren, maar ook een hulpmiddel om informatie begrijpelijker te maken voor “machines” door content te contextualiseren en structureren. De meest efficiënte bedrijven gebruiken AI en ML over het algemeen veel intensiever.

Intelligente oplossingen implementeren

Het gebruik van kunstmatige intelligentie en automatiseringstechnologieën maakt het mogelijk om te anticiperen op de behoeften van de klant en tegelijkertijd het aantal contactmomenten te verminderen. Een intelligent platform helpt niet alleen om documenten op te slaan en te categoriseren, maar ook om ze aan elkaar te koppelen, of ze nu semi- of ongestructureerd zijn, in een toenemend aantal formaten, of het nu gaat om geschreven documenten, afbeeldingen of audio- en video-opnamen.

Dit maakt transparante communicatie met klanten mogelijk, met snelle, persoonlijke reacties op hun verzoeken en opmerkingen. En dan kunnen we verder gaan met het personaliseren van antwoorden, gebruikmakend van de automatisering en het verzamelen van klantgegevens die dit mogelijk maakt. Geeft deze klant de voorkeur aan e-mail of post? Hoe vaak? Wanneer moet je overschakelen van het ene kanaal naar het andere als er niet wordt gereageerd? Welke offerte moet je maken om hun aandacht te trekken? De mogelijkheden zijn eindeloos. Met een beter inzicht van hun klanten kunnen bedrijven hun marketingcampagnes en promoties personaliseren om de betrokkenheid en loyaliteit te vergroten.

Procesautomatisering kan een game-changer zijn voor klantgerichte bedrijven. Door repetitieve taken te automatiseren, is het mogelijk om extra tijd vrij te maken voor de meest complexe taken die menselijke tussenkomst vereisen. De automatiseringsinfrastructuur

zal des te effectiever zijn als deze methodologie, identificatiecriteria, een combinatie van vaardigheden en technologieën en de communicatiemiddelen die nodig zijn voor wijdverspreide adoptie, samenbrengt. En niet te vergeten menselijke ondersteuning.