Web-to-print kansen in nichemarkten?

Web-to-print kan men zoals we al vaak aanhaalden op verschillende manieren benaderen. Er zijn tal van spelers die met een gerichte strategie een mooi marktaandeel ingenomen hebben. Internationale voorbeelden die telkens worden opgevoerd zijn Vistaprint en Drukwerkdeal (Cimpress groep), Onlineprinters, Saxoprint, Reclameland, Helloprint of Print.com. Maar ook in België hebben we heel mooie voorbeelden van web-to-print aanbieders waaronder Flyer.be en Zwart op Wit (Bulckens).

In het algemeen kan je stellen dat deze aanbieders werken via een open shop principe en zowel de B2C- als de B2B-klanten aanspreken. Als je in detail gaat kijken, is hun propositie hier en daar wel verschillend en zeker op vlak van marketing proberen ze hun eigen accenten te leggen. Feit is dat dit soort van marktbenadering heel kapitaalintensief is m.b.t. (online) marketing uitgaven. Het is dan ook niet evident om als nieuwe speler een plaats te verwerven tussen deze ervaren spelers, zeker als je weet dat velen gefinancierd worden door internationale investeringsgroepen.

Gesloten shops die vertrekken vanuit bestaande klanten die offline werden aangetrokken, bieden voor bedrijven die hun eerste online stappen zetten dikwijls een beter en meer haalbaar instapmodel. Zeker op vlak van (online) marketingkosten is dit minder kapitaalintensief dan wat de generieke open shops spenderen op dit vlak.

Maar ook nichemarkten zijn de moeite waard om eens te bekijken. In dit laatste geval gaat men zich heel gericht op basis van één product of een duidelijk omlijnd productgamma gaan differentiëren. We willen ter inspiratie voor dit segment graag een aantal voorbeelden kort bespreken.

Spreadshirt.net

Spreadshirt (opgericht in 2002) is een Duits e-commerce print-on-demand bedrijf voor kleding en accessoires. Het is actief in Europa (3 productievestigingen) en Noord-Amerika (2 productievestigingen). Eindklanten hebben toegang tot producten die door anderen (niet Spreadshirt) zijn ontworpen of kunnen hun eigen ontwerpen maken. Leveranciers kunnen winkels (Spreadshops) maken en de designs gebruiken die gevalideerd zijn en op het platform ter beschikking worden gesteld.

Spreadshirt speelt in op de trend van gepersonaliseerd textiel met een heel uitgekiende marketing- en communicatiestrategie. Zij zijn vooral bekend van hun T-shirts maar verkopen eigenlijk geen T-shirts. Even verklaren … Zij verkopen het feit dat klanten via de Spreadshirt producten zichzelf kunnen uitdrukken (= hun USP)! En dit doen ze met een tekst of foto op een ‘offline’ T-shirt. Die trend van zelfexpressie bij klanten is trouwens een mondiale megatrend volgens CEO Rooke (Online Print Symposium 2018).

Het businessmodel van Spreadshirt is gediversifieerd en gebaseerd op 3 onderdelen: creatie van je eigen ontwerp, verkopen van je eigen creaties op een marktplaats en het opzetten van een eigen shop d.m.v. een white label oplossing.

Met een omzet van $130 miljoen en 100.00 actieve partners (2018) beweegt het bedrijf zich op de e-commerce markt van hoog gepersonaliseerde producten die in 2015 geschat werd op 7 miljard euro.

Michael Johannes, Commercial Director Merchandising Services bij Spreadshirt zou één van de sprekers van het Benelux Online Print Event zijn dit jaar en heeft ondertussen al toegezegd voor de volgende #BOPE21 editie van 11 februari volgend jaar.

Merch.Music

Merch.Music is een onderdeel van de Helloprint-groep. Zij focussen met dit nieuwe (januari 2020) aanbod heel gericht op de doelgroep: artiesten, labels, managers en festivals. Het assortiment (kleding, accessoires, festival-benodigdheden en andere unieke producten) stelt hen in staat om op aanvraag en in vrijwel elk land ter wereld merchandise te creëren en op te schalen.

Het idee is dan ook om ‘merchandise’ voor iedereen in de muzieksector beschikbaar te maken. Artiesten kunnen zo enerzijds vermijden dat zij met een onverkochte stock blijven zitten en anderzijds opent dit initiatief perspectieven om een breder productgamma aan te bieden aan de fans.

Het initiatief wordt op de website technologisch voorgesteld op basis van twee invalhoeken: als een connectie tussen Shopify en Merch.Music of een open API-koppeling die ter beschikking wordt gesteld om te kunnen koppelen met een eigen bestaande webshop.

Uiteraard gaat het hier om de eerste stappen van dit initiatief. Dus wat het resultaat betreft, zeker in deze corona-tijden, is het nog even afwachten. Maar het idee om een bepaalde nichemarkt met online print technologie te benaderen past wel goed in het verhaal dat we hier trachten te beschrijven.

Tadaaz.be

Tadaaz is het online print platform van de Brugse (BE) producent van gelegenheidsdrukwerk Buromac. In het verleden verkochten zij als wederverkoper hun drukwerk in drukkerijen over gans België aan de hand van gedrukte catalogi. De lokale drukker personaliseerde dan de voorgedrukte kaartjes van Buromac op zijn eigen drukpers.

Omdat dit model al enkele jaren geleden zwaar onder druk kwam te staan, heeft men al vrij vroeg gekozen om het verkoopproces te digitaliseren. Zo ontstond het huidige Tadaaz-platform.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe een familiedrukkerij (opgericht 1961) met productinnovatie en digitalisering omgaat. Wat zij heel goed begrepen hebben, is dat online sales en marketing een heel prominente rol innemen in het totale proces.

Ze zijn op dit moment actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, België en ook op de Luxemburgse markt met als doel een sterke Europese speler te worden in hun niche. Hierbij profileren zij zich als de ‘Specialist in Happy Moments’.

Alles draait om een totaalbeleving. De site ziet er zeer goed uit en sluit perfect aan op de doelgroep, zowel op vlak van design als gebruiksgemak. De ontwerpen van de kaartjes over de verschillende categorieën heen zien er heel professioneel uit.

Ook aan de verpakking en levering van het drukwerk wordt veel tijd besteed met gepersonaliseerde bedankberichten en kortingscodes in een mooie verpakking.

Bijkomend zet men bij Buromac ook in op veredeling en afwerking. Digitale en traditionele technieken worden in het productieatelier naast elkaar toegepast. Volgens ons dé onderscheidende factor om het tactiele van drukwerk te promoten in deze (over)gedigitaliseerde wereld.

Als spin-off creëerde men het merk Atelier Maurice waar men drukwerk met prachtige ontwerpen op basis van foliedruk en letterpress kan bestellen. Dit wel nog altijd met een klassieke (digitale) offerte aanvraag.

Letterpresso.com

Al in 2015 gaf de toenmalige eigenaar voor ons een verhelderende presentatie over hoe hij letterpress drukwerk, dat toch wel een serieuze meer kost betekent t.o.v. offset commercieel drukwerk, met groot succes in de markt zette.

Het verhaal is dat het bedrijf aanvankelijk een ontwerpstudio was waarvan de eigenaar een passie had voor oude druktechnieken, letterpress meer in het bijzonder. Maar de ‘hobby’ breidde uit en op een gegeven moment overtrof de vraag het aanbod zodat er steeds meer letterpress machines bijkwamen en ook het bedrijfsmodel verschoof naar een printstudio, de letterjazz-printstudio.

Het mooie aan het concept is dat een oude druktechniek die weliswaar een heropleving kent, gecombineerd wordt met een hedendaagse digitale verkooptechniek. Waar het voor de meeste consumenten toch wel prijzige letterpress drukwerk beperkt kan verkocht worden in een kleine geografische regio, biedt online print veel meer mogelijkheden in een grotere geografische regio.

Ook hier is er weer heel veel aandacht besteed aan de authenticiteit van het product. Wat we hiermee bedoelen is dat de productfotografie letterlijk laat voelen hoe een kaartje er uit zal zien Dit ondanks dat dit op een digitale manier wordt gepresenteerd in een online shop.

Het succes bleef niet onopgemerkt waardoor in 2017 het grote Onlineprinters een samenwerking aanging om via hun platform ook het letterpress drukwerk van Letterjazz aan te bieden.

Een mooi voorbeeld hoe passie start vanuit een kleinschalig project, een onverwachte wending neemt door toedoen van technologie en op het einde van de rit wordt in gekanteld in een op het eerste gezicht totaal ander model van een grote Europese speler op vlak van online print.

So what?

Kijk weg van de platgetreden paden. Zoek naar de toegevoegde waarde! Online drukwerk in de niche is volgens ons een piste die zeker voor minder kapitaalkrachtige markten en bedrijven mogelijk nog kansen biedt. De voorbeelden die wij hier aanhaalden zijn bedoeld om te inspireren en zijn slechts een kleine greep uit een veelvoud aan informatie die wij hebben.

Nog dit, ook het gebruik van sociale media biedt zeker mogelijkheden om dit type van producten nog beter en specifieker in de markt te zetten.

Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen.
Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.