Wat brengt de toekomst onze sector?

Dat was de vraag die centraal stond op de jaarlijkse Intergraf conferentie. De tweede week van juni namen 130 bedrijfsleiders uit de Europese grafische industrie in het hippe Riga (Letland) deel aan ‘Print Matters for the Future’.

Een algemene presentatie maar wel interessant als overzicht m.b.t. de toekomst van drukwerk richting 2028, werd gegeven door Sean Smyth van Smithers. Hij had het over 5 megatrends die veel impact hebben op onze drukwerkindustrie.

Duurzaamheid

Dit is al een tijdje een hot topic en het belooft alleen nog maar aan belang te winnen. Bedrijven worden daar ook steeds meer van bewust, al dan niet onder druk van wetgeving of andere sociale factoren. Alhoewel dat we zeker ook het geografisch aspect moeten bekijken om duurzaamheid op mondiaal vlak  in het juiste perspectief te plaatsen! Zo vertelde Ford Bowers CEO van het Amerikaanse PRINTING United Alliance later op de dag, dat in de VS heel weinig bedrijven over dit onderwerp wakker liggen. Hij hoopte dat dit snel zou veranderen en dat men het Europese doortastend handelen m.b.t. duurzaamheid zou volgen. En dan werd er nog niet gesproken over Azië!

Zeker in Europa gaat men hoe dan ook steeds meer evolueren naar een circulaire economie. Een aantal sprekers in andere sessies haalden hiervoor ook nationale wetgeving aan, die onder druk van Europa wordt opgelegd. Zeker op vlak van minerale oliën staat er ons hier nog heel wat te wachten wist Christof Walter van EuPIA ons te vertellen in zijn presentatie. De verstrengde wetgeving die nu in behandeling is binnen het Europese parlement gaat voor grote problemen zorgen in bepaalde sub sectoren van onze industrie.

Bij offset is vooral het aluminium een probleem. Alhoewel sommige spelers (o.a. ECO3) hier ook al ecologisch vriendelijke recyclage initiatieven voor hebben opgezet. Daarom wordt er binnen deze ‘megatrend’ natuurlijk ook gekeken naar digitale printtechnieken, met focus op inkjet. De vraag is natuurlijk wat is het échte verschil tussen offset en inkjet op vlak van milieu-impact? Welke parameters brengen we mee in rekening? En waar start en stop je te meten? Wat bepaalt de scope? Een interessante discussie die zeker nog aan belang gaat blijven winnen de volgende jaren en waar we als sector een actieve rol in moeten blijven opnemen.

Macro- en micro-economie

Hiermee doelt Smyth op de volatiliteit van papier, inkt en platen of zoals hij het noemt, de ‘Printflation’. Stijgende papierprijzen om maar één factor te vernoemen bij kredietlimieten die strikt blijven en zeker niet mee verhogen, leiden tot grote cashflowdruk bij bedrijven met zwakke balansen.

Maar ook inkten werden fors duurder. Smyth gaf het voorbeeld van een Britse vellendrukker waarvoor de UV-inkten met 21% duurder zijn geworden. Het valt te verwachten dat dit de komende maanden gevolgen gaat hebben voor een aantal bedrijven in de brede Europese grafische markt.

Demografische verschuivingen

We krijgen steeds meer te maken met welvarende, goed opgeleide consumenten in een verstedelijkte omgeving. Hoe gaan we daarmee om en welke impact heeft dat op onze grafische industrie? Het leeftijdsprofiel van de bevolking verandert ook en we zijn binnen de maatschappij steeds meer gefocust op individuele prestaties. Hier kunnen er kansen ontstaan voor creatieve grafische bedrijven die nieuwe applicaties voor deze doelgroepen ontwikkelen.

Geopolitieke risico’s

We kampen vandaag met heel wat risico’s waar we met niet direct impact op hebben als individu. Denk hierbij vooral aan de oorlog in Oekraïne, de handelsoorlog tussen oost en west, de verstoring van de supply chain, de klimaatcrisis, de vluchtelingenproblematiek, cyberaanvallen, de moeilijke relatie met banken en de onzekerheid die dit alles heeft op consumenten. Een hele boterham!

En toch geeft de geopolitieke risico indicator van BlackRock (BGRI) aan dat de algemene marktaandacht voor geopolitieke risico’s in 2023 kleiner is dat vorig jaar. In hoeverre dat ons dit mag en kan geruststellen laat ik even in het midden.

Technologie

Hier verwijst Smyth naar de meest recente Hunkeler Innovation Days, een voorloper van DRUPA volgend jaar. Wat vooral opvalt, is dat de Inkjet technologie op gecoat papier op kwalitatief vlak heel veel is verbeterd. Maar ook op vlak van applicaties gaat inkjet in steeds meer markten actief zijn. Naast boekproductie, mailings en security printing zijn er ook steeds meer mogelijkheden op vlak van high speed inkjet en inline afwerking. Dit brengt met zich mee dat er voor inkjet printerfabrikanten heel wat nieuwe markten worden geopend.

Ook on demand productie wordt steeds belangrijker want het opslaan van in bulk gedrukt materiaal heeft risico’s op vlak van kosten maar is in vele gevallen ook niet goed voor het milieu (stockbeheer en niet opgebruikte stock).

Smyth ziet dan ook grote kansen voor het herinrichten van grafische productieprocessen (Integrated manufacuring). Een end-to-end benadering van het productieproces op basis van ‘slimme workflow’ is hierbij essentieel. Als voorbeeld wordt hier offset boekproductie vs. digitale boekproductie aangehaald. In Parijs heeft Amazon een digitale boekproductie vestiging waar boeken op lage volumes worden geproduceerd wat zowel op vlak van economische benadering als qua milieu-impact een heel andere benadering heeft.

Wel even opmerken dat conventionele druktechnologieën ook op termijn nog steeds een belangrijke bestaansreden behouden en dat op dit moment digitaaldruk nog steeds een relatief klein deel (wel stijgende!) van de totale drukwerkmarkt inneemt.

Als je de technologie iets breder gaat bekijken dan mag je er op rekenen dat we ook een enorme impact gaan ervaren van AI-gerelateerde applicaties. En die zullen ook de grafische sector gaan impacteren. Denk hierbij vooral aan ChatGPT of allerhande via AI-gestuurde beeldmanipulatie software o.a. in de meest bekende Adobe producten, maar waar vandaag ook al veel nieuwe jonge bedrijven succesvol zijn.

Veranderende markt!

De markt voor commercieel drukwerk verandert. Ben je actief in deze sub sector probeer dan te ontdekken wat klanten echt willen en waarderen. Groei is er dan weer vooral voor inkjet waar er steeds meer toepassingen zullen komen ten koste van offset. Maar ook voor verpakkingen, promotionele producten, ‘ambachtelijke’ merken en e-commerce wordt groei voorspeld. Dit alles moet vanuit een technisch standpunt ondersteund worden door het principe van operational excellence waarbij nieuwe productiemethoden en bedrijfsmodellen mogelijk gemaakt worden door digitaal printen en AI. Vergeet bij dit alles ook niet om kansen te ontdekken die aanvullend  zijn bij, en kunnen aansluiten op drukwerk.

Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen.
Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.