Waar liggen de kansen voor Online Print?

De voorbije twee jaar is onze maatschappij op heel veel vlakken grondig veranderd. Een van de meest opvallende tendensen heeft betrekking op ons koopgedrag, meer bepaald de e-commerce. In dit artikel een kleine greep uit onze observaties. Alvorens hierop verder in te gaan, verwijs nu al even naar een unieke Masterclass – Web2Print. Digital commerce 4 print 2022 – die VIGC samen met Bernd Zipper organiseert op de dag voor het Benelux Online Print Event bij Agfa in Mortsel!

Omnichannel

Wie er nog aan zou twijfelen, de omnichannel consument is een feit! Met een omnichannel strategie integreer je naadloos je webshop en je fysieke winkel. Je beheert alle verkoop met (liefst) één handige tool en kan zo via elk kanaal een consistente merkbeleving bieden. Je klanten kopen je producten waar en wanneer ze willen, in je winkel of online met hun favoriete toestel.

Of je het nu e-commerce, mobile commerce, social commerce of platform economie noemt, het zijn allemaal begrippen die vandaag bewust of onbewust ons koopgedrag bepalen. En de digitalisering speelt hierin een cruciale rol.

Bernd Zipper – keynote spreker tijdens #BOPE22 in Antwerpen vat het als volgt samen: “Klanten hebben door de crisis geleerd hoe online aankopen werkt. En ook de drukwerkinkoper begrijpt online nu beter dan voorheen. Dit creëert zeker ook voor onze sector nieuwe kansen. Mass customisation en print on demand wordt eindelijk begrepen.”

Disrupter wordt enabler

Zowel in B2C als in B2B-omgevingen verwacht een klant die drukwerk koopt aanzienlijk meer service – digitale service. In de B2C-markt zie je daarbij duidelijk dat de smartphone een stimulator is voor online aankopen en dus ook voor online print.

Er zijn al veel niche printproducten die via de smartphone met een groot gebruiksgemak kunnen besteld worden. Fotoboeken zijn misschien wel het meest voor de hand liggende voorbeeld. Maar eigenlijk kan alleen jouw eigen creativiteit je beperken m.b.t. het ontwikkelen van nieuwe applicaties. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens een vakantie jouw favoriete vakantiefoto via een app omtoveren tot een postkaart die dan fysiek bij de geadresseerde wordt aangeleverd (inclusief portkosten en gedrukt in de geografische regio van de ontvanger). Zelfs postzegels kunnen gepersonaliseerd worden leert ons een andere applicatie die een samenwerking is tussen een Duits grafisch bedrijf en de Duitse post.

De smartphone geldt als een grote disruptor voor onze industrie – met op kop en het meest getroffen – de uitgeverijsector. Maar nu is de tijd rijp om hem als aanjager te gebruiken en om nieuwe businessmodellen te enten op zijn functionaliteit. Zeker als je iets ruimer denkt dan België of Nederland is een combinatie van bovenstaande ideeën met een grotere geografische regio  (the long tail) heel interessant om nieuwe B2C-initiatieven uit te werken.

Belangrijk is wel dat je het de gebruiker eenvoudig moet maken. Denk niet als een drukker maar laat jouw schoonmoeder jouw applicatie gebruiken en testen!

Digitale marktplaatsen

Digitale marktplaatsen zijn ook een trend die we binnen onze sector moeten opvolgen. Het zijn digitale plekken waar er werkelijk vanalles wordt verkocht. Zij worden heel vaak vanop de smartphone bezocht. Bijkomend zijn zij dikwijls heel goed geïntegreerd op sociale media platformen die op hun beurt, jawel, veelvuldig vanop smartphones worden bezocht.

Een recente wereldwijde studie van Mirakl (mirakl.com) geeft aan dat digitale marktplaatsen voor de detailhandel twee keer zo snel groeien als de ‘normale’ e-commerce omgevingen. Zo groeide e-commerce in 2021 met 11% maar was de groei bij digitale marktplaatsen 25%!

Op dit moment is het type grafische producten dat via dit soort van platformen wordt aangeboden nog vrij beperkt en vooral helemaal niet aantrekkelijk op vlak van gebruiksgemak . Zeker als je het aanbod en het gebruiksgemak vergelijkt met bestaande online print platformen van grafische bedrijven is hier nog een weg af te leggen. Maar was dat een aantal jaren geleden ook niet met online print in z’n geheel? En wat als een bedrijf als Amazon beslist om full force zijn drukwerkaanbod uit te breiden?

Voor kleinere lokale spelers die zich op e-commerce willen toeleggen, is er zeker nog ruimte. Ze kunnen zich o.a. blijven onderscheiden op vlak van service want dat ontbreekt vaak bij de grote spelers.

Groei!

De grafische markt voor ‘op maat gemaakte producten’ zal volgens schattingen van Gelato naar verwachting groeien van 230 miljard dollar tot meer dan 320 miljard dollar in 2025, wat een golf van creatievelingen en ondernemers zal motiveren om online op maat gemaakte producten te gaan verkopen. Het Noorse Gelato haalde in augustus 2021 nog 240 miljoen dollar op aan private equity wat kan doen vermoeden dat zij hoogstwaarschijnlijk een onderbouwde business case hebben uitgewerkt.

Maar ook de prognose die Bernd Zipper maakt, is interessant. Hij voorspelt dat online print het ‘nieuwe normaal’ wordt en dat traditioneel drukwerk verder zal krimpen. De papiercrisis en het veranderend koopgedrag zal deze trend nog versnellen. In de Masterclass (7 juni) en op het Benelux Online Print Event (8juni) zal hij hier meer in detail op ingaan en laten zien wanneer deze omslag te verwachten is.

Jos Steutelings
Jos heeft als prepressverantwoordelijke en business proces manager 18 jaar ervaring opgebouwd in de mediasector bij Concentra en Mediahuis. Hij startte in 2014 bij VIGC als senior innovation consultant. In deze functie startte hij het web-to-print project mee op. Sinds april 2019 heeft Jos de leiding van VIGC overgenomen.
Expertisedomeinen waarvoor Jos bij het VIGC kan worden aangesproken zijn: online print, workflow optimalisatie, proces audits, changemanagement, projectmanagement en innovatietrajecten.