VIGC verbond laatstejaarsstudenten met de bedrijfswereld

“VIGC verbindt!” is een jaarlijks event, georganiseerd door VIGC samen met AP, Artevelde Hogeschool en Luca School of Arts met als doel laatstejaarsstudenten in contact te brengen met de bedrijfswereld. Op die manier willen we jongeren enthousiast maken voor innovatie in onze sector.

Ook onze leden en strategische partners krijgen een klankbord om zich als attractieve werkgever te promoten via korte employer branding pitches.

Met 334 laatstejaarsstudenten en grafische bedrijven was het event dit jaar een voltreffer van formaat! 

Stijn Druyts kon iedereen boeien met zijn verhaal over hoe een vacature in een krant het begin was van een 17-jarige carrière in Shanghai, waar hij voor grote merken als Timberland en Converse werkte.  Stijn nam ons mee in zijn zoektocht naar een geslaagde ‘Converse chuck 70 shoe’- campagne aangepast aan de Chinese markt en hoe het observeren van de mensen in zijn dagelijkse metrorit hiervoor het startidee bracht. We zagen hoe dit idee van concept tot key visuals doorgetrokken werd in animaties en events. Stijn sloot af met zijn eigen mooie ‘take aways’, waarbij hij de studenten aanmoedigde om hun vleugels uit te slaan en zichzelf de cultuurshock te gunnen die ze nodig hebben. Zijn advies: “Vertrouw op jezelf en als je graag international wilt gaan werken, gewoon doen, koop een vliegtuigticket en vertrek, ga en bouw daar ter plaatse verder op. Don’t worry in your 20’s!”

Bram Verniest, COO van Chili Publish bracht zijn verhaal, gedreven door passie om te ondernemen.

Het startte ooit met een platform voor online geboortelijsten maar vooral met heel veel goesting om meer te gaan doen. Door content automatisch te laten overlopen in een publicatie , was de start van de  “online editor” van zijn bedrijf Chili Publish gemaakt. In een groeiproces loop je heel snel tegen de grenzen van België aan. Maar als men gaat uitbreiden naar het buitenland komen er ook daar weer nieuwe uitdagingen waaronder de nood aan lokale entiteiten, internationale betalingen, recrutering in het buitenland, kantoorruimtes, het botsten op andere culturen en gewoontes, andere wetten, etc.

Gelukkig zijn er veel instanties, waarop ondernemers beroep kunnen doen voor heel gerichte praktische ondersteuning, zoals FIT (Flanders Invest & Trade). Chili Publish werkt ondertussen met 80 mensen en 18 verschillende nationaliteiten. Er blijven heel wat uitdagingen, eigen aan (internationaal) ondernemen en aan gezond groeien, maar Bram sluit af met ‘Do or do not, there is no try’ en ‘do, fail fast en learn fast’. 

Julie Dumoulin won in 2021 de ‘European Graphic Arts Hackathon’ georganiseerd door VIGC. Ze legt uit hoe ze heel snel haar keuze maakte om een eigen bedrijf op te richten. In haar geval een data-driven product waarbij het meetbaar wordt waarom een bepaald design beter zal converteren dan een ander. Op die manier wil Opinry het ontwerpproces van labels en verpakkingen optimaliseren.

Vanuit haar start-up ervaring, raadt ze de studenten aan: “als je een goed businessidee hebt, valideer het en bekijk via MVP om early-adopter-klanten aan te trekken en een productidee vroeg in de productontwikkelingscyclus te valideren. Zo ontdek je of het product kan aanslaan. Lijkt dat allemaal in orde, ga er dan voor.”

Ga voor persoonlijk fulfillment en doe wat voor jou belangrijk is, learn en grow fast. En zelfs als het mislukt, leer je zoveel. Heel veel mensen zijn bereid om jonge mensen gratis advies te geven, dus wees niet bang om mensen aan te spreken, te contacteren via sociale media als LinkedIn. Maak ook gebruik van de begeleiding die aangeboden wordt door start-up accelerators en mentorships. 

Voor de pauze waren er korte employer brand pitches van Dataline Solutions, Heidelberg, Esko, Bobst en Van Genechten Packaging.

Bart Callis, docent aan ArteveldeHogeschool stelde zijn boek ‘Ecodesign’ en ook het project Packlab voor. Hij legde het belang van circulaire economie uit, heel specifiek toegepast op verpakking. Veel verpakkingen zijn  functioneel maar toch blijft oververpakking nog een heel groot probleem. Het is belangrijk dat producenten gaan zoeken naar de beste materiaalcombinatie en zo toch dezelfde functionaliteit van de verpakking kunnen blijven behouden. Hij raadt aan even verder te informeren bij green deal “anders verpakt” en ook even door de tips in zijn boek ‘Ecodesign’ te lezen.

Dries Lauwers, Head of design bij Happiness, nam ons mee zijn verhaal over de ‘go’s ‘ en de ‘no go’s’ bij campagnes. Wanneer is een campagne geslaagd?  Hij legde uit hoe ze bij Happiness voor ‘ouders van verongelukte kinderen’ een campagne uitwerkten met een sleutelhanger, die je liever niet wilt krijgen. Dit is namelijk eentje met een naam van een kind dat slachtoffer werd van een bestuurder die reed onder invloed. Deze confronterende sleutelhanger heeft hetzelfde lettertype en gele kleur als die van de BOB-campagne.

In juni dit jaar won Hapiness goud in Cannes met hun campagne ‘reduce the ride’, waar ze het complex probleem van leerlingenvervoer aanpakken met een initiatief om kinderen met speciale behoeften sneller naar school te brengen in afwachting van een structurele oplossing.

Wie nog nooit stilstond bij de impact van letterontwerp in onze samenleving, zal vanaf nu toch helemaal anders kijken naar de letters in het Wiels-project of van the Flanders Art-familie.

Jo De Baerdemaeker verkoopt geen lettertypes maar doet custom jobs in exclusiviteit. Eigen fontontwerp is vrij duur maar heeft het voordeel dat het dan ook enkel voor de opdrachtgever wordt gebruikt. Door een custom handgetekend lettertype voor een striptekenaar met ook uitgaves in andere talen kwam Jo tot de confrontatie dat hij een digitaal font nodig had. Dit leidde tot een vergelijkend visueel en analytisch onderzoek naar de vervaardiging van meertalige lettertypen en hun gebruik.

Een heel enthousiaste ambassadeur voor het beroep ‘fontontwerper’ nam ons vervolgens mee in zijn verhaal. Spelen met hoogtes van letters, verschillende gewichten ( mager/vet/..) en allerlei mogelijkheden die leiden tot heel veel creatieve invullingen aangepast aan de hedendaagse technologie zoals bijvoorbeeld ook de leesbaarheid op kleinere schermen.

Heel erg boeiend om te horen hoe Jo vanuit zijn opleiding en jarenlange ervaring nu bezig is om ook oosterse talen te herbekijken. Heel veel van die geschriften hebben geen digitale fonts en de letters, veelal in manuscripten hebben geen ‘drukletter’. Dus ook een toestenbordlayout is nodig om digitalisering van geschriften mogelijk te maken. Dit verder uitspitten, kan ervoor zorgen dat oude geschriften bereikbaar en verspreidbaar worden en toont aan dat een fontontwerper belangrijk kan zijn voor geschiedenisstudies.