Over automation champions, supply chain management en fenomenaal groot formaat…

Van 11 tot 13 november trok VIGC voor een allereerste studietrip naar Zweden. Op het programma: drie bedrijfsbezoeken en deelname aan de Grafkom Workflow Summit. Kortom, stof genoeg voor een boeiende en gevarieerde studietrip.

Eerste bedrijfsbezoek bij het sympathieke E-Print in hartje Stockholm

Na een vlucht van nauwelijks twee uurtjes landen we mooi op tijd op Arlanda Airport in Stockholm. Even de bus op naar het hotel, inchecken en wat later zijn we al weer op weg voor het eerste bedrijfsbezoek. E-Print is een sympathieke print shop in het hartje van Stockholm. Nog niet zo lang geleden werd het bedrijf overgenomen door het Deense LaserTryck, wat op zijn beurt deel uit maakt van het Duitse Onlineprinters. E-Print is 35 man sterk, een 100% Xerox-huis en noteert een jaarlijkse omzet van zo’n 50 miljoen Zweedse kroon (± 4,7 miljoen euro). Het bedrijf verzorgt heel wat educatief en administratief drukwerk voor onder andere scholen, overheden en hospitalen in en rond Stockholm.

 

 

 

Dicht bij de klant

Eerste bedrijfsbezoek bij het sympathieke E-Print in hartje Stockholm.

Het is de alleraardigste Frida Julin Hardardottir, klantverantwoordelijke en gastvrouw van dienst, die ons doorheen het bedrijf loodst. “Bij E-Print geloven we sterk in een gepersonaliseerde aanpak. We staan onze klanten bij met advies en investeren in een hechte relatie”, klinkt het. Een logische aanpak voor een organisch gegroeid productiebedrijf, maar ergens lijkt het toch alsof de tijd heeft stil gestaan. Die indruk wordt nog versterkt wanneer we de productieruimte in duiken. Een centrale locatie in Stockholm heeft ongetwijfeld zijn voordelen, maar de claustrofobische productieruimte is beslist een handicap. “Dit geloof je toch niet… Dit is een logistieke nachtmerrie”, hoor ik een van de deelnemers met enige verbazing zeggen.

Eerste bedrijfsbezoek bij het sympathieke E-Print in hartje Stockholm.

Al gauw rijzen er vragen naar de motivatie van LaserTryck om een bedrijf als E-Print over te nemen. “LaserTryck heeft E-Print gekocht om voet aan wal te krijgen op de Zweedse markt”, verklaart Frida. Het overnemen van lokale spelers is een strategie die LazerTryck ook elders toepast. Bijzonder is dat het Deense moederbedrijf deze bedrijven niet inlijft maar hun eigen identiteit en werking laat behouden. “Om zo dichter bij de klant te staan”, horen we. Of deze dure, gedecentraliseerde aanpak een recept is voor succes, zal moeten blijken.

 

Hoog tijd om een frisse neus te halen en een en ander te laten bezinken bij een frisse pint. Afsluiten doen we met een gesmaakt diner in het rustieke restaurant KonstnärsBaren.

Grafkom Workflow Summit

Een volle zaal bij de start van het Grafkom Workflow Summit.

Na een verkwikkende nachtrust en stevig ontbijt zijn we helemaal klaar voor de Grafkom Workflow Summit. Organisatoren Ola Karlsson en Magnus Thorkildsen hebben met deze tweede editie van de Worklfow Summit een dijk van een event op poten gezet dat volledig is toegespitst op workflow en automatisering. MIS-implementatie (Management Information System), cloud based PIM (Product Information System), robots in post-press, marketing automation, API crash course… het zijn slechts enkele van de topics uit het programma. De line-up telt meer dan 30 sprekers en de ruim 200 deelnemers komen uit zowat alle hoeken van Scandinavië en… België.

 

 

A tsunami of change

Christian Weyer, CEO van Crispy Mountain: “A tsunami of change is coming”

“A tsunami of change is coming”, orakelt Christian Weyer, CEO van het Duitse softwarehuis Crispy Mountain tijdens de allereerste key note. “De grafische industrie wordt geconfronteerd met dalende oplagen. Tegelijkertijd stijgt aantal jobs. Dat zorgt voor een toenemende druk omdat software niet aangepast is aan de vele, snel wisselende jobs.” Crispy Mountain komt daaromtrent trouwens zelf met een oplossing. “We werken aan een platform dat alle softwarenoden van een drukkerij omvat.” Dat klinkt behoorlijk ambitieus, maar wanneer we vernemen dat ook Heidelberg in het project gelooft, wordt het verhaal toch wat geloofwaardiger. Crispy Moutain’s ‘ecosystem for print’ is in volle ontwikkeling en Christian belooft tegen de komende Drupa alvast enkele ‘core components’ te kunnen demonstreren. We zijn alvast benieuwd.

 

Rise of the API’s

Liesbet Olbrechts, Director of Product Management bij Enfocus: “API’s are hugely important”

Na de lunch is het vooral de keynote van Liesbet Olbrechts, Director of Product Management bij Enfocus, die hoge ogen gooit. Liesbet heeft een verhelderende roadmap klaar voor bedrijven die de stap naar automatisering overwegen. De keuze voor een flexibel platform dat kan aangepast worden aan de noden van morgen, is een cruciale eerste stap. In dit verband onderstreept Liesbet het groeiende belang van API’s (Application Programming Interface). “API’s zorgen ervoor dat we systemen met elkaar kunnen verbinden en gegevens kunnen uitwisselen.” Vervolgens is het zaak om van start te gaan met enkele eenvoudig te automatiseren taken. Op die manier boek je snel kleine successen en maak je het veranderingsproces behapbaar voor de medewerkers. Een derde stap is het uittekenen van een ‘automation roadmap’ en het voorop stellen van meetbare en kwantificeerbare doelen. Weet dat automatisering snel complexer wordt naarmate je dichter bij de 100% komt. Algemeen kan je stellen dat 80% van de orders vrij makkelijk te automatiseren is. Voor het automatiseren van de resterende 20% is een aanzienlijk grotere inspanning nodig.

Automation champion

Een volgende stap in Liesbet’s roadmap is het aanstellen van een ‘automation champion’. “Een automation champion volgt het proces op de voet. Bij voorkeur is dit iemand die behoorlijk tech savvy is”, verduidelijkt Liesbet. Die toegang tot technische kennis is trouwens onontbeerlijk. “Vind je die persoon niet in je organisatie? Trek dan iemand van buitenaf aan.” In een vijfde fase is het tijd voor evaluatie en kunnen doelen bijgesteld worden. In de slotfase komt het er vooral op aan om het hele proces slimmer te maken en nuttig gebruik te maken van de gegenereerde data.

Honger nog niet gestild

Na de algemene keynotes heeft iedereen de handen vrij om informatie en inzichten bij elkaar sprokkelen die voor zijn of haar bedrijf relevant zijn tijdens de verschillende break out sessions. Of na een beladen beursdag de honger gestild is? Toch niet helemaal, zo blijkt. “Het event mist wat diepgang”, hoor ik van van enkele deelnemers. “Sommige sessies blijven al te zeer steken in algemene concepten of oppervlakkige productdemonstraties. We zijn overtuigd van de noodzaak van automatisering, maar hoe doen we dat nu precies? Wat meer concrete cases en succesverhalen hadden hier een verschil kunnen maken.” Alvast een nuttige tip voor de volgende editie van de Workflow Summit die zal doorgaan op 12 november 2020.

Genoeg gewerkt voor vandaag. Tijd voor ontspanning en hoe kan dat beter dan met een ijs-gekoelde vodka-pompelmoes is de fameuze Ice Bar in Stockholm. Welingelichte bronnen melden mij trouwens dat het nog bijzonder gezellig is geworden die avond…

Van print naar warehousing

Een blik achter de schermen bij Elanders in Vällingby.

De volgende ochtend stappen we fris en monter op de bus voor ons eerste bedrijfsbezoek van de dag. In het nabijgelegen Vällingby gaan we op bezoek bij Elanders, een wereldwijd actieve groep van print bedrijven. Elanders noteert een omzet van ruim 1 miljard euro, is actief in 20 landen met 85 productievestigingen en telt zo’n 7.000 medewerkers. Elanders maakte een succesvolle omslag van een verpakkingsdrukkerij naar een bedrijf gespecialiseerd in geïntegreerde oplossingen voor supply chain management en warehousing. “Vandaag komt 75% van onze inkomsten voort uit onze activiteiten inzake supply chain management. Slechts 25% is terug te brengen op packaging”, vernemen we. “Door volop in te zetten op IT en integratie creëren we reële meerwaarde voor onze klanten.” En die klanten zijn niet van de minste. Zo staat Elanders in voor het ‘on demand’ printen van manuals en allerhande packaging materials voor grote merken uit diverse industriële sectoren. Hoe ver Elanders die integratie drijft, mag blijken uit een hele rits voorbeelden. Zo staat het bedrijf in voor de productie en distributie van de handleidingen voor Volvo Trucks. “Wij beheren alle informatie van elk model in elke taal. Wordt er een truck verkocht, dan genereren wij automatisch de PDF in de juiste taal en met de corresponderende opties. Elke PDF is uniek voor elke truck.” Vervolgens worden de manuals geprint en worden de verschillende items netjes samen gebracht in een map. “We gebruiken barcodes om te checken of de juiste items in de juiste map terecht komen. Onze workflow is dermate veilig dat het gewoonweg onmogelijk is om fouten te maken in het fulfilment.”

“We’re not just selling print. We’re selling automated workflows”

Elanders

Op de site in Vällingby verwerkt Elanders zo’n 400 orders per dag. Meer dan 90% van die orders wordt volledig automatisch aangemaakt en de gemiddelde oplage bedraagt nauwelijks meer dan 10 exemplaren. Het hoeft niet te verwonderen dat 15% van het personeel in Zweden op de IT-afdeling terug te vinden is. “Veel ontwikkeling gebeurt intern. We hebben onze eigen systemen, maar het is altijd mogelijk om aanpassingen door te voeren in functie van de vraag van de klant.”

 

 

 

Creativiteit op groot formaat

Na een gezellige lunch met prachtig zicht op het water zijn we helemaal bijgetankt en klaar voor een klapper van een afsluiter bij Big Image Systems in Täby. We worden er ontvangen door de enthousiaste business owner Andreas Skantze die honderduit verteld over zijn bedrijf. “We zijn gestart in 1987. Large format bestond toen nog niet en we moesten onze eigen printer bouwen”, steekt Andreas van wal. De eerste 15 jaar realiseerde Big Image Systems bijna uitsluitend decors voor theaterproducties. Vandaag is Big Image Systems uitgegroeid tot een bedrijf met een omzet van om en bij de 14 miljoen euro, een bijkomende productievestiging in Berlijn en sales offices in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De Zweedse grootformaat printer heeft een exclusief contract met Netflix voor de realisatie van hun studiodecoratie en verzorgt het leeuwendeel van het grootformaat printwerk voor H&M. “En dat doen we uitsluitend op machines van Durst”, aldus Andreas. “We houden van Durst, maar we zijn niet te beroerd om aan de machines te sleutelen. We hebben onze eigen ingenieurs en staan zelf in voor onderhoud en herstelling.”

“We try to not sell print. We sell an experience” Andreas Skantze, Big Image Systems

Big Image Systems

Andreas Skantze van Big Image Systems: “De ervaringen die we hebben opgedaan in het printen van decors passen we toe voor onze klanten in de retail”

Je kan Big Image Systems bezwaarlijk een doordeweeks bedrijf noemen. Het bedrijf ademt creativiteit en zoekt de grenzen op van wat technisch mogelijk is. “De ervaringen die we hebben opgedaan in het printen van decors passen we toe voor onze klanten in de retail.” Andreas spreekt in dit verband over ‘corporate theatre’. Zo ontwikkelde het bedrijf voor Chanel een heuse Parijse boulevard met prints van levensgrootte gebouwen. “Aangezien we geen goedkeuring kregen om de gevels in Parijs herkenbaar te fotograferen, hebben we zelf het beeldmateriaal samengesteld door met een camera en 3D-scanner rond te rijden in de stad.” Het geeft aan hoe ver het bedrijf gaat om een visuele beleving te creëren voor zijn klanten. “Denk je dat het voor klanten als Chanel draait om de prijs per vierkante meter? De klant wil een overweldigende ervaring. Dat is wat telt.”

 

Geslaagde eerste editie

Het bezoek aan Big Image Systems was de perfecte afsluiter van een meer dan geslaagde driedaagse. De combinatie van boeiende bedrijfsbezoeken met een toegespitste vakbeurs garandeert een gevarieerde agenda. Combineer dat met een vleugje welverdiende ontspanning en talrijke netwerkmogelijkheden en je hebt het recept in handen voor een succesvolle studietrip. En met een uit de kluiten gewassen delegatie van 28 man is deze eerste studietrip beslist een succes te noemen.

Sfeerbeeld

 

Tijd voor een groepsfoto

 

Ice Bar Stockholm

Stef Verhoeven
Stef Verhoeven
Stef is grafisch autodidact, zaakvoerder van Argosgrafix en freelance graphic arts journalist voor grafische vakbladen in België en Nederland. “Naast mijn activiteiten als vormgever, vind ik het ontzettend boeiend om te schrijven over vele aspecten van het grafische métier.” Contacteer Stef: stef.verhoeven@jumpline.eu