De vijfde EMEA Inkspiration Awards werden net voor de zomervakantie uitgereikt. Na het succes van vorig jaar was er ook dit jaar weer een regionale competitie om zo de strijd onder de West-Europese landen aan te wakkeren. In totaal deden 13 landen mee aan deze competitie om zich daarna tot felbegeerde Inkspiration Awards winnaar van GWE (Great Western Europe) te mogen bekronen.

De competitie draait om innovatieve, creatieve en bijzondere digitale drukwerken die gedrukt zijn op de HP Indigo waarbij geen onderscheid gemaakt wordt in de vellen- of rotatiepersen.De wedstrijd bestaat uit vijf categorieën:

  • Zelfpromotie
  • Commercieel drukwerk (Brochures, Catalogussen, Direct Mails, etc.)
  • Vouwkarton
  • Flexibele verpakkingen
  • Labels

Ook enkele VIGC leden vielen in de prijzen!

Dele Printing uit Roeselare (BE) was de winnaar in de categorie commercieel drukwerk. Zij produceerden een hoogwaardige kwaliteitsbrochure in ‘landscape mode’ bestaande uit 3D-foto’s en technische informatie van het Baelskaai project. De brochure fungeerde als visitekaartje en moest potentiële klanten overtuigen van de meerwaarde van het project. Doordat deze brochure in ‘landscape mode’ werd geprint, zorgde dat meteen al voor veel aandacht van de jury. De eenvoudige maar prachtige verfijning op de cover van de brochure was de perfecte uitnodiging om de brochure in handen te nemen.

 

Autajon Wommelgem (BE) schitterde met het unieke ‘You Vibe’ gin label. Het mooie en geraffineerde ontwerp aan de buitenkant – maar ook de unieke bedrukking aan de binnenkant – sprak tot de verbeelding. De klant gaf de opdracht om een uniek label te produceren waarmee men zou opvallen en zo het merk naar een nog hoger kon tillen. Autajon heeft dat perfect weten waar te maken door aan de binnenkant een dynamisch ontwerp toe te voegen in de vorm van een tandwiel. Elke label is aan de binnenkant anders en dat maakt dit label design uniek. De technische afwerking en hoogstaande kwaliteit werd door de jury bekroond als winnaar in de categorie labels.

 

 

Ook in Flexible verpakkingen biedt HP Indigo vele mogelijkheden in digitaal drukken. Wihabo uit Geffen (NL) won naast de regionale competitie ook de Europese competitie en mocht zich daardoor winnaar noemen in de categorie Flexibele Verpakkingen (GWE en EMEA) met de Limited Editions verpakkingen van Tony’s Chocolonely’s. Een begrip voor iedere chocolade fan! De 2018 verpakking was dit jaar echt limited en wel om de reden dat geen enkele verpakking hetzelfde was. Door gebruik te maken van HP Smartstream Mosaic werden er op basis van 3 hoofd designs meer dan 500.000 unieke wikkels gecreëerd. SmartStream Mosaic is een softwareprogramma van HP dat met een speciaal algoritme vanuit één basisontwerp honderdduizenden unieke designs kan creëren.

 

 

De kwaliteit van de inzendingen was dit jaar weer van een bijzonder hoog niveau! De winnaars hebben zichzelf dan ook echt moeten bewijzen. De kracht van drukwerk is hiermee nog maar eens bewezen.

Wij wensen de VIGC-leden DeLe Printing, Autajon en Wihabo proficiat met het behaalde resultaat en veel succes met het produceren van de inzendingen voor de editie van volgend jaar!