VIGC-Enquête ‘Trapt af’
Voor het ‘Trapt af’-event van 2018 voerde het Amerikaanse InfoTrends Business Development Group (http://www.keypointintelligence.com/who-we-are) een enquête uit in opdracht van het VIGC. Doel was een overzicht te krijgen van de toegepaste technologie in Grafische Bedrijven, hun investeringsplannen en gebruikte marketingstrategieën. In totaal werden de gegevens van 35 respondenten (30 Vlaamse en 5 Nederlandse bedrijven) ingezameld in de periode december 2017- maart 2018. Uit de verzamelde resultaten kunnen enkele interessante conclusies getrokken worden die we jullie niet willen onthouden.
Fig. 1. Karen Kimerer, Associate Director van de Amerikaanse InfoTrends Business Development Group tijdens het VIGC ‘trapt af’ – event.
De respondenten
Om resultaten correct te kunnen inschatten is het essentieel een analyse te maken van de respondenten. De hoofdgroep bestaat uit CEO’s van commerciële drukkerijen.
Functie | Respondent |
CEO, President or Owner | 21 |
Director | 3 |
General Manager | 2 |
Sales Manager | 2 |
Manager or Supervisor | 2 |
Vice President | 1 |
Managing Director | 1 |
Chief Operating Officer | 1 |
Sales Rep (i.e.: account manager, business development rep) | 1 |
Other (please specify) | 1 |
Tabel 1. Functies van de respondenten
Hoofdactiviteit | Respondenten |
General commercial printer | 14 |
Digital print specialist (primarily digital printing) | 3 |
Wide format shop | 3 |
Marketing services provider | 3 |
Advertising agency | 2 |
Quick, copy shop, or franchise printer | 1 |
Direct mailer | 1 |
Corrugated converter | 1 |
Label printer | 1 |
Publication printer | 1 |
Transactional service bureau | 1 |
Andere | 4 |
Tabel 2. Bedrijfstypes van de respondenten
Groeicijfers
Inzake groeicijfers kunnen we toch wel stellen dat de meeste bedrijven uit de rode cijfers zijn gebleven en toch een positief resultaat hebben kunnen optekenen. Voor de kleinere bedrijven (<50 werknemers) vormen de groeicijfers bijna een normale verdeling met daarin een uitschieter in de categorie ‘groei 10-20%’. Grotere bedrijven vormen een kleinere groep maar hierin komt een polarisatie-effect aan de oppervlakte: sterke groei (>20%) versus neutraal of kleine inkrimping (1-5%).
Fig. 2. Groeicijfers voor kleine en grotere grafische bedrijven.
Aanbod en investeringen in printproducten
In het huidige aanbod geen echte verrassingen, in de geplande investeringen zijn wel enkele trends vast te stellen:
- Web-to-print (zowel B2C als B2B)
- Nieuwe generatie producten ‘printed electronics’
Fig. 3. Printaanbod van de respondenten
Fig. 4. Geplande investeringen in printproducten.
Aanbod en investeringen in digitale producten
In het aanbod vinden we logisch de ‘design services’ terug. In de geplande investeringen valt vooral het geloof in ‘augmented reality’-producten op.
Fig. 5. Aangeboden digitale diensten met een prominente rol voor Design.
Fig. 6. Geplande investeringen in digitale diensten met als uitschieters ‘social media’ en ‘augmented reality’.