Verslag VIGC Verbindt 2018

December is steeds een speciale maand. Niet in het minst door de organisatie van VIGC Verbindt, onze jaarlijkse afspraak met de grafische & design hogescholen AP Hogeschool in Antwerpen, Arteveldehogeschool en LUCA School of Arts in Gent. Opzet van VIGC Verbindt is om hogescholen te verbinden met het bedrijfsleven in een unieke context, nl. bij de hogescholen zelf. Host van dit jaar was Arteveldehogeschool in Gent. Niet Campus Mariakerke, waar ook de grafische en digitale media richtingen worden gegeven, maar speciaal voor de gelegenheid in het prachtige nieuwe gebouw van Campus Kantienberg in hartje Gent.

Opening van het event was voor VIGC. Na een kort welkom aan de +300 deelnemers was het woord aan Miguel Albaladejo van Cartamundi Digital, het vroegere Playlane in Gent dat sinds enkele jaren deel uitmaakt van de Cartamundi Groep. Boeiend in de presentatie is om te zien hoe Cartamundi de link legt tussen de gedrukte en digitale media (laptop, tablets en mobiele toestellen). Het heeft hiervoor een set van 4 Augmented Reality (AR) en RFID ‘geconnecteerde technologie’ producten: iCards, Make My Game, RFID World en CAPID. Elk zorgt voor een aparte beleving of ervaring binnen de Cartamundi productportfolio. Sommigen zijn nog in conceptfase, bv. CAPID, maar andere zijn effectieve producten die je vandaag bij spelborden of in interactieve belevingen kan terugvinden, zoals de Smurfen actie bij Quick restaurants.

Volgende op de avond was Bart De Waele, CEO en bezieler van Digital Agency Wijs. Wijs is een agentschap met meer dan 100 werknemers in Gent gespecialiseerd in belevingen met resultaat. Jaarlijks brengt Bart een trendrapport uit met zijn visie en mening over technologische innovaties in de grafische en (design) wereld om ons heen. Bart schuwt onderwerpen als Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning niet. Van chatbots over Boston Robotics, we moeten zien hoe de maatschappij evolueert, mensen en ook creatieven of designers moeten telkens een metalaag vormen boven de technologie heen, cfr. “If you keep your competences on the level of the tools and the algorithms, you will be replaced by them.” Interesse in het Wijs Trendrapport? Surf dan snel naar https://wijs.be/nl/trendrapport-2018 voor de editie van 2018. Bart heeft ons beloofd dat een nieuwe 2019 editie klaar zou zijn in januari v.h. nieuwe jaar.

® Digital Agency Wijs

Derde in rij was Dave Sips. Dave kennen we binnen de grafische sector als medewerkers bij Creo, CreoScitex en nadien Kodak, allemaal leveranciers van digitale workflow en hardware oplossing voor de drukkerijwereld. Na zijn ietwat drastische carrièrewissel is Dave nu verantwoordelijk voor de praktische organisatie en inrichting van alle events van WeAreOne.World in België of het meer bekende Tomorrowland. Dave liet in zijn betoog zien hoe een event van deze omvang wordt opgezet. Grappig is dat – alhoewel eerst ludiek bedoeld in een e-mail conversatie met Dave – het basisidee of thema voor een volgende Tomorrowland effectief niet vanachter een stoffig bureau of laptopscherm wordt bedacht, maar op café of tijdens een ontspannen brainstormsessie. Wat erna volgt is uiteraard wel pure ernst, maar een event als Tomorrowland kan niet georganiseerd worden zonder steeds de grenzen af te tasten en elke editie op zoek te gaan naar de juiste partners die de geschikte technologieën, ideeën en innovaties aan de dag kunnen leggen om jaarlijks een publiek van 400.000 te blijven ‘entertainen’. Denk bv. aan het nieuwe Tomorrowland Winter, waarbij ter hoogte van Alpe d’Huez een gans bergdorp … en de vier omliggende dorpen… worden ingepalmd of ‘afgehuurd’ voor een uniek event waar beleving en uiteraard muziek centraal staan. Indrukwekkend als je weet dat een groot deel v.d. creativiteit en ideeën in België ontstaan.

Laatste in rij is Bert Dries, aka Musketon. Musketon is een begrip en dit was ook duidelijk te zien aan het animo bij het publiek. Studenten, maar ook andere deelnemers aan VIGC Verbindt hingen aan zijn lippen. In niet minder dan 550 slides en slechts 15 minuten loodst Bert ons door zijn indrukwekkend portolio aan illustraties en tekeningen. Mooi om zien is dat niet ‘alles’ digitaal worden gemaakt. Een recent project bij Upper Restaurant in Gent en een muurschildering in Londen zijn volledig met de hand gemaakt en geven een uniek design dat nog jaren door bezoekers en voorbijgangers kan worden bewonderd. Enkel respect voor ‘kunstenaars’ of tekenaars met zo’n talent. Het hoeft niet gezegd dat het t-shirt dat Bert uitzonderlijke voor dit event weggaf en de stickers die hij bij had in een mum van tijd waren verdwenen.

Afsluiten doen we zoals altijd met een netwerkborrel.

We herinneren VIGC Verbindt opnieuw als een unieke ervaring, een beleving voor de hogescholen, bedrijven en alle partners die aanwezig waren. Speciale dank aan de studenten en docenten van Arteveldehogeschool voor de praktische organisatie en invulling van het event. En als laatste nog een speciaal dankwoord aan de studenten digitale en grafische media Thomas Lauriks, Sarah Cocquyt, Helena Mestdag, Jasper Verfaillie en Jonas Pottie. Zij maakten de prachtige visuals voor VIGC Verbindt, verzorgden de sfeerbeelden die u achter deze link kan terugvinden en ontwierpen al het promo materiaal en het programmaboekje dat speciaal voor dit event werd gemaakt.

Spijt dat u niet aanwezig kon zijn? Houd begin december 2019 alvast vrij in uw agenda! Host voor volgend jaar is LUCA School of Arts in Gent. Het programma even ambitieus en spannend als in 2018.

Bedankt voor al jullie deelnames en tot ziens!