Verslag After Adobe MAX 2018

Het MAX-event van Adobe eind oktober in Los Angeles (VS) was opnieuw een record editie. Meer dan 14.000 deelnemers uit de creatieve wereld waren present. Op en naast het hoofdpodium top sprekers, parallelle workshop sessies en het gekende community pavilion waar producten, maar ook projecten van andere designers en leveranciers kunnen worden bewonderd.

® news.adobe.com

Genoeg materie dus voor een nieuwe editie van het ondertussen gevestigde VIGC ‘After Adobe MAX event (#AAMAX18)’ in samenwerking met haar strategische partner Lab9 en Adobe.

#AAMAX18 begon zoals vorig jaar niet in de namiddag, maar kende een reeks creatieve workshops waarin Bart van De Wiele van Adobe, Dimitri Stevens van Lab9 en – nieuw in deze editie – Gert Van Echelpoel van Plantin Instituut voor Typografie hun fijnste technieken en expertise overbrachten aan een aandachtig publiek. Gewapend met eigen laptops of iMac’s ter plaatse werden live oefeningen gemaakt of opdrachten uitgevoerd in de nieuwste Adobe CC (2019) applicaties. Onderwerpen van de workshops waren collaboratie en animatie in Adobe CC, aan de slag met Adobe’s nieuwste technologie rechtstreeks van Adobe MAX en een sessie rond de fundamenten en wetten van de typografie.

Na de hands-on workshops was er tijd voor een hapje en kon de plenaire namiddag worden ingezet met nog meer inspirerende sprekers vanuit de industrie. Met z’n 100 woonden de deelnemers de eerste presentatie van Jeroen Michiels van Wunderman Brussels bij rond een aantal adembenemende projecten zoals #chooseSides met o.a. Alex Agnew voor Telenet, #thesoundoftomorrow voor Mazda en rond de fijnere finesses van ‘atomic design’. Dit laatste gaat uit van het niet langer lineair ontwerpen van bv. een website (eerst bepalen van kleuren, dan de typografie, dan ‘grids’ en dan pas ontwerpen) maar van een meer methodische manier van werken (definiëren van kleine bouwblokken of atomen die later grotere gehelen of moleculen vormen om uiteindelijk uit te groeien tot ‘volwaardige levensvormen’, nl. de website). Initieel uitgevonden door web designer en blogger Brad Frost begint het concept z’n ingang te vinden in een aantal design en project development teams voor het prototypen en uitwerken van digitale app en web-projecten.

® Brad Frost, http://bradfrost.com/blog/post/atomic-web-design/

Tweede spreker in rij was Dimitri Stevens van Lab9 die zoals de vorige jaren niet enkel de MAX-event zelf in de VS zelf bijwoonde, maar ook de preconference. Uniek aan deze preconference is dat je workshops kan bijwonen van top Adobe sprekers en experten. Zoals altijd hoorden er weer de nodige verkleedpartijen bij van o.a. Adobe Photoshop legende Russel Brown, die dit keer als professor Doctor Emmett Lathrop Brown of kortweg ‘Doc’ uit Back to The Future aantrad. Rode draad door de presentatie van Dimitri op #AAMAX18 is het gebruik van Augmented Reality. In een aantal demo’s en zelf gemaakte filmpjes laat Dimitri zien hoe Augmented reality en Artificial Intelligence een steeds belangrijkere plaats in ons leven zal innemen en aan welke tools en technologieën Adobe werkt om ons deze belevingen te laten creëren. Een interessante Adobe MAX video hierover kan je terugvinden op volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=QhKIMr7zEcU.

Vervolgen doen we met Deens designer en ondernemer Michael Flarup (flarup.co) die speciaal voor deze editie van After Adobe MAX is afgezakt naar België. Michael is vierde keer op rij deelnemer van Adobe MAX in de VS en verzorgde ook zelf een workshop rond App icon design, een activiteit uit één van de drie bedrijven die Michael runt.

Tijdens Michael’s betoog werd vooral aandacht rond het belang van een goed app icon gepromoot. Ook hier zijn speciale regels voor. Heb je de presentatie gemist, dan kan je de ‘5 major major aspects of app icon design’ van deze ‘Iconist’ nog altijd nalezen en bekijken op https://medium.com/@flarup/designing-better-app-icons-bac276f89ead.

Na Michael tijd voor gevestigde waarde en Adobe icoon Bart Van de Wiele. Bart wil vooral verandering zien in de manier we ontwerpen, de manier waarop het creatieve proces werkt. Creativiteit start niet om 9 uur ’s morgens en eindigt niet om 17 uur ’s avonds als we terug naar huis gaan. Het genereren van ideeën is een continu proces dat op de meest onvoorspelbare momenten opduikt en vaak niet ontstaat van achter een scherm of aan een bureau. Bedrijven moeten open staan voor een nieuwe manier van werken en van de beleving van creativiteit.

Adobe exploreert nieuwe terreinen en wil zicht krijgen in de richtingen die belevingen van gebruikers op gaan. Het is in die richtingen dat we de komende jaren nieuwe applicaties mogen verwachten die helpen om alle mogelijke ‘gebruikerservaringen’ te ondersteunen.

Afronden deed After Adobe MAX 2018 met Rizon Parein. Rizon was de vorig jaar al gastspreker op AAMAX. Waar Rizon toen over eigen projecten en creativiteit kwam spreker, is Rizon nu gevraagd om een paar woorden te vertellen over één van zijn ‘andere’ projecten, nl. Us By Night. Us By Night is een grootse ‘happening’ door én voor designers. Het vindt voor een derde keer plaats in Antwerpen en vormt een bubbel van creativiteit. Naast een ruim aanbod aan presentaties zijn er workshops waar live zaken worden getoond of krijg je de mogelijkheid om je creativiteit los te laten op een kunstwerk of opstelling die speciaal voor dit event werd gemaakt. De helft van het deelnemers is internationaal. De unieke set van sprekers mogelijk nog internationaler. Een groot deel zijn persoonlijke contacten van bezieler Rizon Parein, die vooral uit sympathie of voor de ‘gezelligheid’ afzakken naar België. Een ticket bemachtigen voor Us By Night 2018 dat plaatsvindt van 22 tot 24 november kan niet meer. Er tijdig bijzijn voor de 2019 editie uiteraard wel.

Graag bedankt VIGC alle sprekers voor hun bijdrage aan dit event, haar strategische partner Lab9 en Adobe voor de mede organisatie, de creatieve zielen Stef Verhoeven en Stan Dresselaers van Jumpline (Jumpline.eu) voor creatie van het exclusieve #AAMAX18 krantje, de docenten van de AAMAX-workshops en uiteraard alle deelnemers aan dit event. Houd alvast de aamax.vigc.be website in het oog. Zo snel mogelijk maken we hierop de datum van de After Adobe MAX 2019 editie hierop bekend.

Zin in meer? Kom dan naar VIGC Verbindt van dinsdag 4 december bij Arteveldehogeschool Kantienberg in Gent via www.vigc.be/event/vigc-verbindt-2018/ of volg één van de Lab9 opleidingen rond Adobe CC 2019: https://www.lab9.be/nl/opleiding-academy/adobe-opleidingen/new-whats-new-in-adobe-cc19.

© VIGC 2018