Veel gemaakte fouten in LFP-kleurmanagement. Deel 2: De drukkers

Bij Large Format Printing komt het vaak voor dat de kleuren die uit de machine rollen, niet juist zijn. In een de vorige eye-opener signaleerde expert colourmanagement Tim Geirnaert de fouten die regelmatig worden gemaakt tijdens de prepress. In dit tweede deel bespreekt hij wat er zoal misgaat aan de productiekant. Deel 2: Verbeterpunten voor de drukkers.

Eigen kleurprofiel voor elk printmedium

Het begint al op het moment dat een drukker een groot formaat printer aanschaft. Bij de machine krijgt hij standaard een aantal kleurprofielen aangeleverd. Uit ervaring weet Geirnaert dat veel drukkers volledig vertrouwen op die kant-en-klare profielen. Ten onrechte. ‘Er is in de markt een zeer groot aanbod aan LFP-materialen. Je ziet vaak dat drukkers bij elk printmedium dat ze willen gebruiken gaan uitproberen welk van de aangeleverde profielen min of meer goede afdrukken oplevert. Bij heel veel signmakers zie je dan ook een lijstje hangen: Als we drukken op materiaal A, dan hebben we profiel 3 nodig. En bij materiaal B gebruiken we profiel 15.’

Nadeel is dat het uitzoeken van het best passende profiel veel tijd kost. Bovendien zijn er speciale materialen waarvoor niet standaard een passend profiel in de machine aanwezig is. Geirnaert: ‘Dat betekent dat je het materiaal niet op de juiste manier bedrukt. Gevolg is dat de kleuren niet correct zijn of dat de inktdroging niet goed is. Drukkers klagen dan vaak bij de leverancier omdat ze denken dat het aan het te bedrukken materiaal ligt. Maar 50 % van die klachten wordt in feite veroorzaakt door een verkeerd gebruik van kleurprofielen. Eigenlijk heb je voor élk printmedium een specifiek aangepast profiel nodig.’

Elke machine is anders

Maar daarmee is het verhaal nog niet rond. Ook voor elke individuele groot formaat printer is een afzonderlijke profilering noodzakelijk. Geirnaert: ‘Elke printer is anders. Drukkers denken vaak dat printers van hetzelfde model exact hetzelfde resultaat leveren. Dat is een misvatting. Soms kan de ene printkop bijvoorbeeld nét iets meer inkt geven dan dezelfde printkop in een vergelijkbare machine. Het verschil is minuscuul, maar je ziet het wel. Dat betekent dat je echt naar elke individuele machine moet kijken en het algemene profiel moet bijstellen.’

Drukkers gaan er vaak vanuit dat het profileren van een machine werk is voor echte specialisten. Maar wat Geirnaert betreft kunnen groot formaat drukkers die klus met enige inspanning ook uitstekend zelf klaren. ‘De aanschaf van een machine kost tussen de 20 duizend en 500 duizend euro, terwijl de software en meetapparatuur om te kunnen profileren maximaal 3 à 4 duizend euro kosten. Al is er natuurlijk wel enige training nodig om daar goed mee om te gaan. Voordeel is dat de drukker dan zelf alles onder controle heeft en niet steeds een specialist in huis hoeft te halen als hij nieuwe materialen gebruikt of een nieuwe machine aanschaft.’

Besparen op inkt

Wie zorgt voor het perfecte mediaprofiel afgestemd op materiaal én machine, kan rekenen op een uitstekende afdruk. Maar er is nóg een belangrijk voordeel. Geirnaert: ‘In de praktijk blijkt dat wie het kleurprofiel perfect aanpast aan het materiaal, in de meeste gevallen kosten bespaart. Gemiddeld gebruik je dan namelijk 20 tot 25% minder inkt, zonder dat je kwaliteit en kracht van je kleuren verliest. Dat is een extra argument om kleurmanagement zeer serieus te nemen!’

Meer weten over kleurenmanagement en wenst u advies van onze specialist? Just ask Antalis.