Variabel printen: elk exemplaar uniek

Geen betere manier om de kracht en kwaliteit van HP Indigo-persen tot hun recht te laten komen, dan door het printen met variabele data. Wihabo maakt op die manier bijzonder drukwerk ‘gewoon’ mogelijk. Maar je kan het ook omdraaien: deze datagedreven digitale drukkerij maakt ‘gewoon’ drukwerk bijzonder. 

Of het nu gaat om gepersonaliseerde chocoladereep-wikkels of adventskalenders in een eigen huisstijl: variabele data printen (VDP) op de HP Indigo persen zorgt ervoor dat bij Wihabo elk drukvel uniek is. Zo worden dagelijks vele duizenden orders verwerkt. 

Technisch directeur Joris Bosch legt uit: “Wij zijn gespecialiseerd in ‘massa-maatwerk’ met een hoge toegevoegde waarde. Terwijl wij  in grote volumes kunnen produceren, moet ons drukwerk de eindklant juist het gevoel geven dat hij een heel bijzonder product in handen heeft. Dat kan bijvoorbeeld door iemands naam op een verpakking te zetten, of door een volledig uniek ontwerp waar geen tweede van bestaat.”

Geautomatiseerde workflow

Om die grote aantallen unieke drukwerk-producten te kunnen verwerken, beschikt Wihabo over een verregaand geautomatiseerde workflow. Elke order komt op basis van voorgedefinieerde filters – zoals het formaat, de papierkeuze en de bedrukking – in een specifieke ‘batch’ terecht. Die wordt vervolgens zo efficiënt mogelijk geproduceerd op de HP Indigo-persen en andere digitale productiesystemen. Daarbij wordt zelfs ook rekening gehouden met de stapelhoogte: de snijmachine kan immers tot maximaal 10 cm snijden. Op basis van barcodes tussen de drukvellen wordt elke order daarna afgewerkt en afgeleverd.

2 Miljoen gepersonaliseerde wikkels

Wihabo bedient zowel de b-to-b markt als de b-to-b-to-c markt. “Het is voor ons dus belangrijk merkeigenaren te inspireren en ze te overtuigen van de mogelijkheden van variabele data printen. Gelukkig kunnen we ze steeds meer praktijkvoorbeelden laten zien, zoals bijvoorbeeld de gepersonaliseerde wikkels voor Tony’s Chocolonely repen. Daarmee begonnen we in 2013 en vorig jaar produceerden we bijna 2 miljoen unieke exemplaren.” 

Inspiratie bieden aan merken en bedrijven

Om nog veel meer bedrijven op ideeën te brengen, richtte Wihabo het ‘Geef een Wow’-portal in met een ruim assortiment van relatiegeschenken. De aftelkalenders en giftboxen zijn allemaal, op basis van vaste templates, eenvoudig te personaliseren of aan de eigen huisstijl aan te passen. 

Wat ook helpt bij het promoten van VDP, stelt Joris Bosch, is de ondersteuning door HP: “Zij delen graag hun kennis en kunde door bijvoorbeeld allerlei samples ter beschikking te stellen en demo’s te organiseren.” Bovendien beschikt HP over gespecialiseerde software die variabel printen naar een hoger niveau tillen: “Dat gaat veel verder dan het printen van naam- of adresgegevens.”

HP Mosaic en HP Collage

Een voorbeeld van die speciale VDP-software is HP Mosaic. Joris Bosch legt uit: “De twee belangrijkste onderdelen van HP Mosaic zijn een InDesign document en het patroon, de zogenaamde seedfile. De software gebruikt dat patroon om eindeloos veel unieke variaties te creëren van het oorspronkelijke ontwerp.”

Een andere mogelijkheid is de HP Collage software. Daarmee kunnen ontwerpers en merkeigenaren op basis van een aantal basiselementen (zoals teksten, logo’s of afbeeldingen) en binnen bepaalde randvoorwaarden allerlei varianten van bijvoorbeeld een verpakking of etiket genereren.

Aan de slag met VDP

Ook hier helpt HP de drempel richting VDP te verlagen, stelt Joris Bosch. “In het verleden moest je dergelijke software kopen of dure licenties aanschaffen. HP maakt het nu mogelijk om er gebruik te maken op basis van pay-per-click. Daardoor is het nu veel eenvoudiger om klanten te overtuigen van de mogelijkheden van deze software om aan datagedreven personalisatie te doen.”

Wihabo is ervan overtuigd dat bijvoorbeeld ook de verpakkingsmarkt aan de slag zal gaan met variabele data. “Daar is men nu nog gewend om 100.000 keer dezelfde verpakking te produceren. Maar het kan natuurlijk ook anders. VDP verhoogt de attentiewaarde enorm. En dat is natuurlijk precies waar merkeigenaren naar op zoek zijn.”