Us By Night: pretpark voor ontwerpers

Onlangs vond in Antwerpen de vierde editie plaats van het ondertussen gerenommeerde design festival Us By Night. Wat enkele jaren geleden begon als een side project van Belgisch 3D-artist Rizon Parein is ondertussen uitgegroeid tot een fel bejubeld en internationaal erkende topper in de festival kalender. Van heinde en verre komen creatieve vogels van uiteenlopend pluimage aangefladderd om in ons eigen België dit event te kunnen bijwonen. Onveranderd basisrecept Us By Night combineert een impressionante line-up met de ongedwongen gezelligheid van een avondmarkt vol met hartige hapjes, bangelijk indrukwekkende video installaties, heerlijk ouderwetse flipperkasten en arcade games. De noodzakelijke sponsors zijn weliswaar aanwezig, maar voeren nergens de boventoon en zijn naadloos geïntegreerd in een scenery van kleurrijk belichte containers. Een heus pretpark voor ontwerpers, zeg maar, met dit jaar een gigantische glitterbal als shiny kers op een bontgekleurde taart. Opnieuw uitverkocht Deze vierde editie telde maar liefst 70 artiesten verspreid over de drie podia (Main Stage, Living Room, Tutorial Stage). Voor deze vierde editie ruilde USB de Antwerpse parkloods in voor de kolossale hal van de Waagnatie waardoor de capaciteit werd uitgebreid naar 2.500 personen per dag. Net als vorig jaar, raakte ook dit jaar, het event volledig uitverkocht. From zero to hero Wat ik zelf meeneem van deze editie? Ik heb (opnieuw) bijzonder genoten van de Parijse graffiti artiest en grafisch ontwerper Alexis Tyrsa. Tyrsa is een vaste waarde in de tabel van USB, een gepassioneerd letterraar en regelrecht supertalent. Er zijn heel wat ontwerpers die zich wagen aan handlettering maar de natuurlijke elegantie en bijna ontstellende vanzelfsprekendheid van de typografie van Tyrsa is niets minder dan adembenemend. Tyrsa brengt ook een mooi ondernemersverhaal. Het is immers geenszins vanzelfsprekend om uit te groeien van straatkliederaar tot internationaal gerenommeerd ontwerper met klanten als Childish Gambino, Nike of Louis Vuitton X op het palmares. Eenzelfde, intrigerend persoonlijk verhaal hoorden we ook van Ibrahem Hasan die het schopte van automecanicien in de garage van zijn nonkel tot senior creative director bij Nike. Vandaag runt Ibrahem zijn eigen studio in Brooklyn (NY) en wendt hij zijn passie voor fotografie aan om de dialoog over en met ondervertegenwoordigde gemeenschappen aan te zwengelen. Geknutselde sneakers Met een spreker zoals Tyrsa is het natuurlijk makkelijk scoren, maar USB presenteert een bijzonder gevarieerd banket aan creatief talent. Neem nu de Britse sneaker collagist Helen Kirkum, op het programma met ster genoteerd door de toonaangevende news site Vice. Kirkum maakte een onmiskenbare indruk met haar Masters collection ‘Our Public Youth’ (2016) waarbij ze afstapt van de gladde, gepolijste sneaker en resoluut kiest voor een geknutselde, ruwe en onafgewerkte look. Kirkum dissecteert oude, afgedragen sneakers en creëert met de afzonderlijke onderdelen nieuwe footwear die nog het meeste weg heeft van een ogenschijnlijk willekeurig aan elkaar gestikte collage van riempjes, voeringen en gerecycleerde lapjes stof en leder. Kirkum’s benadering van sneakers lijkt wellicht experimenteel en weinig commercieel maar haar werk werd gretig opgepikt door grote namen binnen de sneaker industry. Helen Kirkum ontwierp sneakers voor de Paris en London fashion weeks, voor Takashi Murakami’s Sneakers en voor het Timberlands Construct 10061 creative project. Grote namen en opkomend talent Verder was het smullen van de poppy graphics van de immer goedgemutste Camille Walala. De in Londen gevestigde ontwerpster dresseert sprankelende kleuren en exuberante geometrische vormen op gevels, muren en interieurs. Ook het werk van de productiestudio Buck uit L.A. is om bij te watertanden. Ryan Honey, executive creative director bombardeerde het publiek met talloze producties voor major Brands als Apple, Facebook en Sony. Maar USB gaat niet alleen over de gevestigde namen en de grote campagnes. In de Living Room kon je kennis maken met tal van opkomende talenten. Zo zag ik de onderkoelde fotografie van de piepjonge Cecilia Poupon evenals de uitbundig gekleurde graphics voor Smirnoff van de Yarza Twins de revue passeren. Authentieke sfeer en internationale uitstraling Is het dan al goud wat blinkt op USB? Nee, natuurlijk niet. De hal van de Waagnatie heeft natuurlijk een behoorlijke ‘cool’-factor maar de akoestiek is er bij momenten erbarmelijk. Vooral in de Living Room was de beoogde knusse gezelligheid soms ver te zoeken en had de sfeer meer weg van die in een hectische schoolrefter. En hoewel de diversiteit aan presentaties op USB zeker een pluspunt is, is de kwaliteit ervan evenredig variabel. Vooral wanneer de zoveelste spreker komt aandraven met de zoveelste foto’s uit zijn of haar kindertijd, bekruipt mij al snel het gevoel dat ik mijn tijd elders beter had kunnen spenderen. Dit gezegd zijnde, kan ik verder enkel lyrisch zijn over USB. Rizon Parein en zijn team zijn er in geslaagd om een uniek design event neer te zetten met een authentieke sfeer en internationale uitstraling. De praktische organisatie ademt professionaliteit en de aankleding van de Night Market lijkt met elke editie de definitie van ‘verbluffend’ opnieuw in te vullen. En er is goed nieuws… Volgend jaar komt er een nieuwe editie. Wanneer USB5 zal doorgaan is nog niet gekend, maar het is alvast iets om naar uit te kijken.  

Tyrsa, vaste waarde in de tabel van USB, gepassioneerd letterraar en regelrecht supertalent.
Camille Walala, een ode aan uitbundigheid
De uitbundig gekleurde graphics voor Smirnoff van de Yarza Twins
Ryan Honey, executive creative director bij Buck

Stef Verhoeven
Stef is grafisch autodidact, zaakvoerder van Argosgrafix en freelance graphic arts journalist voor grafische vakbladen in België en Nederland. “Naast mijn activiteiten als vormgever, vind ik het ontzettend boeiend om te schrijven over vele aspecten van het grafische métier.”

Contacteer Stef: stef.verhoeven@jumpline.eu